וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היזמים: ההנחה במס שבח תוציא קרקעות לשוק אך דירות לא ישווקו אם לא תואץ קבלת היתרי הבנייה

רנית נחום-הלוי

15.11.2010 / 19:10

נשיא התאחדות הקבלנים: "לא ניתן להשלים את הבנייה תוך 30 חודשים כאשר רק להוציא היתר לוקח למעלה משנה"



היזמים וגורמי המקצוע בענף הנדל"ן בירכו כולם על ההטבות והתמריצים שבכוונת הממשלה לתת לאלתר ליזמים. עם זאת, כולם העלו בעיה אחת - הרשויות המקומיות. לגישתם, ללא האצת קבלת היתרי בנייה, הרי שיישום התמריצים לא ייצא לפועל.



לדברי נשיא התאחדות הקבלנים, ניסים בובליל, "ההחלטות הן החלטות בכיוון הנכון הן מבחינת הנחה במס שבח והן מבחינת הסיוע לרשויות. אולם בנושא החזר הנחה של 15% ממחיר רכישת הקרקע לקבלנים שישלימו פרויקטים ב-30 חודשים, הקבלנים יתקשו לעמוד במשימה כי ההליך של קבלת היתר בנייה ובנייה בפועל של פרויקטים לא יכול להסתיים תוך 30 חודשים, כאשר רק הליך הוצאת היתר בנייה נמשך כיום למעלה משנה.



עו"ד יעקב אטרקצ'י, בעלים משותף ומנכ"ל חברת אאורה ישראל, אמר כי "ההפחתה במס השבח ההיסטורי על הקרקעות תעודד את בעלי הקרקעות למכור או לעשות עסקות קומבינציה, דבר שעשוי להגדיל את היצע הקרקעות בישראל ולפתור בעיה נקודתית בתל אביב ובגוש דן, שם עיקר הקרקע בבעלות פרטית, וכך להקל על הביקושים. אין לי ספק שהיזמים ישתפו פעולה ויזרזו הקמת פרויקטים בתוך 30 חודשים בכדי לזכות בהנחה של 15% על מחיר הקרקע, אולם אם במקביל להנחה זו לא תהיה הקלה בתהליכים התכנוניים, בעיקר ברשויות המקומיות, הדבר יהיה בלתי ישים ולכן הממשלה צריכה לגרום לשיתוף פעולה גם מצד הרשויות".



אברהם קוזניצקי, היו"ר והבעלים של חברת מנרב, אמר כי קיצור משך זמן הבנייה אינו קשור ביזם אלא בין היתר ברשויות המקומיות, ולכן יש להאיץ הליכים בהוצאת היתרי בנייה. "בנוגע למתן הנחה ליזמים, אני צופה בעיות מאחר שקיצור תקופת הבנייה בחלק מהמקרים אינה תלויה כלל בקבלן, אלא תלויה במתן היתרים של הרשויות בתום הבנייה ובקבלת טופס 4. אם הפרמטרים של קיצור תקופת הבנייה לא יוסדרו בצורה ברורה, אני צופה אף תביעות של הקבלנים כנגד הרשויות בגין מניעת הזכות לקבל את ההנחה שלא באשמתם. הרי מדובר בתהליך בירוקרטי ומסורבל לפעמים. לכן, יהיה צורך אמיתי בקביעת קריטריונים ברורים למדידת זמן קיצור תקופת הביצוע. בסך הכל אני חושב שזה תהליך חיובי ובלבד שהתהליכים לא יהיו מסורבלים כתוצאה מהליכים בירוקרטים".



אהוד המאירי, יו"ר פירמת שמאות המקרקעין אהוד המאירי ושות', מוסר בתגובה כי צעדי הממשלה ישחררו חסמים רבים שהיו על שיווקי קרקע, כאשר עד 2001 שיעור המס היה גבוה, ואף הגיע לכ-45%. לדבריו, החל מ-2001 ירד המס על הרכישות החדשות לשיעור של 20%, כך שנוצר מצב שלמחזיקי קרקעות היסטורית לא השתלם למכור אותן מאחר שהם ידעו כי ככל שימתינו יותר שנים, שיעור המס ילך וירד.



לדבריו, "ברגע שהאוצר פותח את האופציה למכירת קרקעות בשיעור מס נמוך, הדבר מהווה תמריץ לפרטיים למכור את הקרקעות שבידיהם לקבלנים שונים בשוק החופשי. התוצאה היא עידוד של שחרור מלאי קרקעות לשוק כדי לאפשר מענה לביקושים על הדירות, תוך זמן יחסית קצר. עם זאת ספק אם צעדים אלה ישפיעו על חברות גדולות שיש להן אינטרס לשמור על צבר קרקעות ולבנות לאט, כי ככל שרמת המחירים גבוהה יותר הן מרוויחות יותר ולכן יש לשקול מתן סנקציות לחברות אלה".



יור לשכת שמאי המקרקעין, ארז כהן, אמר כי "מדיניות ראש הממשלה לא תשנה דבר. מדובר בעוד כדור אקמול של ממשלת ישראל שרק יגדיל את הכאוס בענף הנדל"ן ויביא לזינוק מחירים נוסף. יש להכפיל לאלתר את שיווק הקרקעות ולהקטין באופן דרמטי את המיסוי ליזמים תוך הענקת פטור ממע"מ לדירה ראשונה לזוגות צעירים".



לדברי לוי יצחק, עורך מחירון הדירות, "מדובר בצעדים חיוביים, שאת הפירות שלהם נראה בעוד מספר שנים. נכון לתגמל יזמים ובעלי קרקעות בכדי להביא להוזלת הדירות, אבל צריך להוליד גם מנגנון פיקוח שידאג לכך, שההוזלה תגיע גם לרוכש הדירה, ולא תימס בדרך. חשוב לציין שמדובר בצעדים ראשוניים והתחלתיים. מצד השני, כל הרתמות של גורמי הכלכלה והממשלה לפעילות למען הורדת מחירי הדירות, יש לה משמעות פסיכולוגית והשפעה מיידית על הרוכש הקטן, שמתחיל להסס. לעיתים מדובר בהקפאה של עסקות ושל שוק הנדל"ן בכללותו, עד שמתברר מצב השוק לאשורו".

לדברי עו"ד נעמה שיף, ממשרד משה שוב ושות', "הצעתו של נתניהו עשויה לתמרץ אנשים למכור קרקעות. יש להסתכל על השינויים בחקיקה ובהיטלי המס כעל תהליך ארוך, מדורג ומתמשך, הנעשה תוך התבוננות ובחינת ההשלכות בפועל ותוך בחינת מצב השוק אחת לתקופה".



עופר שגיב, מנכ"ל חברת מי-טל, אומר כי הצעדים של נתניהו לא יובילו לקיצור משך הבנייה. "הצעדים של נתניהו לא יורידו את מחירי הדירות. רוב הקרקעות תקועות בגלל בעיות ביורוקרטיות. הקבלנים רוצים לבנות מהר ללא כל קשר לצעדים של נתניהו. אך כיום לוקח שנה וחצי רק להוציא היתרי בנייה, בנוסף, לוקח 3-4 חודשים להוציא טופס 4, כך שבסופו של דבר הבנייה מתארכת הרבה מעבר ל-30 חודשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully