וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלמה מעוז: "עלייה בריבית היא בבחינת גלולת רעל ליצוא הישראלי"

יעל פטר וליאור זנו

15.11.2010 / 19:36

רפי גוזלן: "המדד אינו מה שנראה ממבט ראשון; מחירי המזון יכולים להביא לזעזוע"



מדד המחירים לצרכן עלה בחודש אוקטובר ב-0.3%, כך הודיעה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. 7 מתוך 14 כלכלנים שהשתתפו בסקר בלומברג חזו כי מדד חודש אוקטובר יעלה ב-0.2%, כאשר התחזית האגרסיבית ביותר היתה לעלייה של 0.4%.



שלמה מעוז: "עלייה בריבית היא בבחינת גלולת רעל ליצוא הישראלי, שגם כך מדדה"



"מדד המחירים לצרכן עלה בעיקר בגלל השפעה חד פעמית במחירי הירקות והפירות, שימשכו את המדד מטה בחודש הבא (נובמבר)", אמר בעקבות המדד שלמה מעוז, כלכלן המקרו הראשי של אקסלנס. "העלייה החדה במחירי הסחורות בעולם גררה המשך עלייה במחירי המזון, שתימשך גם במדד חודש נובמבר. ייסוף השקל מנע עלייה חדה יותר במדד".



לגבי סעיפי הדיור, מסביר מעוז כי "לאחר עלייה של מספר חודשים בשכר הדירה, אנו רואים ירידה במחירי הבתים, לראשונה זה מספר חודשים, וגם שכר הדירה מיתן את עלייתו בצורה משמעותית, על רקע העלייה האיטית בשכר במשק. הנתונים בסעיפי הדיור תואמים את הודעת האוצר על ירידה במחירי הבתים בחודש ספטמבר ועל יציאה חלקית של ציבור המשקיעים משוק הדיור. שאר העליות הן עליות עונתיות".



לדבריו, "בניכוי ירקות ופירות ומחירי המזון, התמתנה עליית המדד, מה שהשפיע על כך שבנק ישראל אינו צריך להעלות את הריבית, שעשויה לגרום להמשך ייסוף השקל ולירידה נוספת ביצוא". מעוז מסביר כי לדעתו "עלייה בריבית היא בבחינת גלולת רעל ליצוא הישראלי שגם כך מדדה. דברים אלה, יחד עם החלטת האוצר מהערב להילחם בעלייה המטאורית של מחירי הדיור, צעד משלים לצעדיו של הבנק המרכזי, מפחיתה עוד יותר את הצורך בהעלאת הריבית".



בנוסף, מעוז מציין כי "השפעת מחירי המזון היא אקסוגנית למשק הישראלי ומשום כך אין תוקף להעלאה בריבית, מכיוון שההשפעות הן חיצוניות-עולמיות למשק ולמחירי הירקות".



רפי גוזלן: "המדד אינו מה שנראה ממבט ראשון; מחירי המזון יכולים להביא לזעזוע"



רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, אומר היום כי "לכאורה המדד הזה הוא בהתאם לקונצנזוס, אך בין השורות זה ממש לא כך. ההפתעה הגדולה היא שישנה עלייה של 0.3% למרות ירידה של 1.1% בסעיף שכר דירה, וללא הדיור המדד עלה ב-0.7%. דבר זה מפריך את התזה של הבנק הטוענת כי הסיכון שבאינפלציה מגיע מסעיף הדיור".



"מצד שני, מחירי הדירות, אשר לא נכנסו למדד, מצביעים על מגמה הפוכה - המשך עלייה. יכול להיות שהאינפלציה תנבע מיתר הסעיפים, וחלק מרכזי בזעזוע יכול להגיע מעליית מחירי הסחורות העולמית, וכן מלחצים אינפלציונים המגיעים עקב עלייה בשוק העבודה", אומר גוזלן.



יהודה אלחדיף: "גם מדד אוקטובר מלמד כי לחצי האינפלציה ממותנים"



נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יהודה אלחדיף, אומר כי "מדד חודש אוקטובר מלמד כי לחצי האינפלציה ממותנים למדי, והיא לא תחרוג מהיעד הממשלתי. יש לזכור כי עליות המחירים מוגבלות לתחומי הדיור והירקות והפירות, וכי מרבית הפרמטרים תומכים בהמשך קיומה של רמת מחירים יציבה במשק הישראלי".



"אני מקווה כי הבנק המרכזי ינהג באחריות ובהתחשבות בצורכי הקיום של המגזר העסקי בכלל והעסקים הקטנים בפרט, ויחליט על הותרת הריבית על כנה", אומר אלחדיף.



יניב רז: "המדד בקצה העליון של טווח התחזיות"



יניב רז, מנהל השקעות ראשי בתמיר פישמן אמר כי "מדד המחירים באוקטובר היה בקצה העליון של טווח התחזיות, כשסעיפים עונתיים כמו ירקות והלבשה תרמו את עיקר העלייה וצפויים להתאזן בחודשים הבאים. מדד זה, בנוסף להתבטאויות של פישר מהבוקר ויוזמת ראש הממשלה לפתרון עליית מחירי הנדל"ן, עשויים להביא את הנגיד להותרת הריבית החודש למרות עליית ציפיות אינפלציוניות בשווקים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully