וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: שחיתות, נהנתנות וחריגות שכר בקופת חולים מאוחדת

מאת רוני לינדר-גנץ

16.11.2010 / 7:02

דו"ח מבקר המדינה חושף פרשיות שחיתות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שתקציבה 4 מיליארד שקל בשנה ומבוטחים בה כמיליון איש ? המבקר פונה לבכירי הקופה ובמלים שאינן משתמעות לשתי פנים קובע כי עליהם להתפטר ? מאוחדת: "נפעל לתיקון הליקויים"



>> "אחד הדו"חות החמורים של מבקר המדינה מאז ומעולם" - כך הגדיר אתמול בעז ענר, המשנה למנכ"ל מבקר המדינה וראש צוות הביקורת בקופת חולים מאוחדת, את הדו"ח שפירסם מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, על הקופה אתמול.

הדו"ח, שמסכם חקירה חסרת תקדים באורכה ובהיקפה שנמשכה שנתיים וחצי, פורש שורה של פרשיות שחיתות בקופה השלישית בגודלה בישראל, שתקציבה 4 מיליארד שקל בשנה ומבוטחים בה כמיליון איש. באופן חסר תקדים קורא המבקר להקמת ועדת חקירה לבדיקת תפקודם של הנהלת הקופה ומוסדותיה המינהליים. כמו כן, הוא פונה לבכירי הקופה ובמלים שאינן משתמעות לשתי פנים קובע כי עליהם להתפטר.



"מן הראוי כי הניצבים בראש הפירמידה יקבלו עליהם את האחריות למעשיהם ולתפקודה הניהולי הלקוי של הקופה, ומן הבחינה הציבורית - אל להם לאחוז בקרנות המזבח", קובע לינדנשטראוס.



שחיתות אישית וארגונית



בדו"ח מפורט כיצד במשך שנים ארוכות חגגו בכירי הקופה בעבר ובהווה על חשבון הקופה הציבורית, וסידרו לעצמם שורה של הטבות כספיות חריגות בשכר וכן בילויים על חשבון הקופה וספקיה בישראל ובחו"ל במסווה של כנסים מקצועיים.



כמו כן מפורט כיצד הרוקח הראשי של הקופה ניהל בית מרקחת פרטי במקביל לתפקידו כמנהל מערך הרוקחות ורכש התרופות בקופה - וכך יצר לעצמו יתרון תחרותי אדיר; כיצד הקופה העסיקה רוקחים על חשבונה בבית המרקחת שלו, וכיצד חילק בלי בקרה או רישום תרופות מתוך מחסן תרופות פרטי שהעמיד לרשותו. עוד מתוארים בדו"ח שורה של ניגודי עניינים קשים של בכירים בקופה שמעולם לא דווחו או הוסדרו ודרכים בלתי חוקיות לכאורה שבהן נקטה הקופה כדי לגייס מבוטחים חדשים.



המבקר מצא שלא זו בלבד שהקופה פעלה במשך שנים רבות ללא כללים ונהלים מסודרים תוך שחיתות אישית וארגונית קשה - גם שומרי הסף שלה, מוסדות הפיקוח והבקרה - לא ביצעו את עבודתם, ובחלק מהמקרים אף השתתפו באופן פעיל בחגיגה על חשבון הקופה הציבורית.



הליקויים המצוינים בדו"ח מתייחסים לתקופה שבה שלטו בקופה המנכ"ל הקודם עוזי סלנט, והמנכ"ל הנוכחי שמואל מועלם. לפני שמונה למנכ"ל ב-2007, היה מועלם במשך שנים רבות האיש החזק בקופה, כשכיהן כמנהל אגף כוח אדם וכמשנה למנכ"ל והיה יד ימינו של סלנט. שניהם מוזכרים בדו"ח אינספור פעמים לא רק כעומדים בראש הפירמידה, אלא גם כמי שנהנו באופן אישי מטובות הנאה והיו מעורבים בהסתרת מידע ובמעורבות בעסקות בעייתיות. בנוסף, המבקר מוצא כי גם לאחר שמועלם התמנה לתפקיד המנכ"ל נמשכו חלק גדול מהליקויים המופיעים בדו"ח.



מבקר המדינה אינו חוסך מלים קשות מראשי הקופה: "התמונה המצטיירת מממצאי הביקורת, הנוגעים לתפקודה של הקופה במשך שנים לא מעטות, מצביעה על תרבות ארגונית קלוקלת הנמשכת זה שנים, ועל חריגות חמורות מכללי מינהל תקין וליקויים המעוררים חשש לזילות כספי הציבור, ובמקרים מסוימים אף חשש לפגיעה בטוהר המידות", כותב לינדנשטראוס. "חריגות וליקויים אלה התאפשרו בשל כשל ניהולי מתמשך של כלל מערכי הקופה - המוסדות המפקחים ודרגי הניהול הבכירים".



המבקר גם קורא לרגולטורים של מאוחדת - הנהלת משרד הבריאות והיועץ המשפטי לממשלה, "לתת דעתם לאמור בדו"ח ולבצע שידוד מערכות שיכלול הסדרה מקיפה ומהותית של פעולות הניהול והבקרה בקופה, לרבות קביעתו המחייבת של תקנון חדש - וככל שיידרש, גם הסקת מסקנות מוסדיות ואף אישיות כלפי מי שהם האחראים לליקויים החמורים".



משרד הבריאות: "לא נסתפק בעריפת ראשים"



במשרד הבריאות מתייחסים בחומרה רבה לממצאי הדו"ח. מנכ"ל המשרד, ד"ר רוני גמזו, שיגר בתחילת השבוע מכתב ליו"ר הקופה, הרב ירחמיאל בויאר, ובו הקציב לו עשרה ימים לכינוס הדירקטוריון כדי לקיים דיון ולקבל החלטות לאור ממצאי הדו"ח. "תיקון הליקויים יכול שייעשה רק אם וככל שהדירקטוריון ישקול לעומקם את ממצאי הדו"ח, על המסקנות המוסדיות והאישיות העשויות להתחייב מכך", כתב גמזו.



גמזו אמר ל-themarker כי "אנחנו מודאגים מאוד מתהליכי הניהול בקופה כפי שתוארו בדו"ח מבקר המדינה. נדהמנו מההסתרה השיטתית והמתמשכת של הפעולות הפסולות ממוסדות הניהול של הקופה וממשרד הבריאות. כל המשך הידברות עם הקופה מחייב בדיקה מדוקדקת של הדברים על ידי הדירקטוריון".



מדוע אתם לא קמים, עושים מעשה ומנקים את האורוות?



גמזו: "עלינו לפעול לפי החוק, והחוק קובע דרך ברורה לנהל את המשבר הזה. הגוף שאמור לטפל בזה הוא הדירקטוריון".



אבל חברי הדירקטוריון עצמם נגועים בחלק מהבעיות שמצוינות בדו"ח, והמבקר קובע כי הם נכשלו בפיקוח על הקופה.



"אין לנו דרך אחרת לפעול. קבענו לדירקטוריון לוח זמנים צפוף מאוד לפעולה, ולא ניתן להם למרוח את הבדיקה. על פי התשובות שנקבל מהם נדע איך להתקדם. מה שבטוח הוא שלא נסתפק בעריפת ראשים וצעדים נקודתיים. אם התוצאה לא תספק אותנו - נתקדם לשלב הבא של הקמת ועדה בודקת לקופה".



"רוב המידע שחשף המבקר הוסתר בכוונת תחילה ובצורה שיטתית על ידי הקופה ולא עלה בשום ביקורת - לא של משרד הבריאות ולא של מבקר המדינה בעבר", טוען המפקח על קופות החולים במשרד הבריאות, יואל ליפשיץ. "משרד הבריאות הוא לא כלב ציד אלא כלב שמירה, ותפקידנו לא לחפש מעשים פליליים שנעשים במכוון ובהסתרה מראש".



מה אמורים לעשות מבוטחי הקופה שקוראים את הדו"ח המבהיל? לעבור קופה?



גמזו: "למבוטחי מאוחדת אין סיבה רפואית לעזוב את מאוחדת. מדובר בקופה שנותנת שירות רפואי טוב ביותר למבוטחים וחשוב לא לנהוג בפזיזות ולעזוב אותה. במקביל, הנהלת משרד הבריאות מטפלת בסיטואציה הניהולית שנוצרה בקופה".



ממאוחדת נמסר בתגובה לדו"ח: "בקופה רואים בכל ביקורת כלי ניהולי חיוני המחייב התייחסות רצינית. נלמד את פרטי הדו"ח ונפעל ככל הנדרש לתיקון הליקויים - ככל שעודם קיימים, גם לאחר התקופה אותה סוקר דו"ח המבקר. הנהלת הקופה תדווח בשקיפות מלאה למנכ"ל משרד הבריאות, לגורמים המוסמכים ולמבוטחים על הצעדים שיינקטו לאחר בחינת הממצאים. ואולם הממצאים, חמורים ככל שיהיו ויתוקנו, אינם סותרים שתי עובדות: מאוחדת היא הקופה היחידה במערכת הבריאות הציבורית שהנהלתה מציגה במשך שנים איתנות פיננסית, לרווחת מבוטחיה. מבוטחי מאוחדת זוכים לאורך שנים בשירות מצוין. כל המחקרים והסקרים הבלתי תלויים קובעים כי שביעות הרצון של מבוטחי מאוחדת משירותי הקופה, ובכלל זה גם בתקופה אליה מתייחס הדו"ח, היא בשיעור גבוה יותר מכל קופה או גורם אחר במערכת הבריאות הציבורית בישראל".



ממשרד האוצר נמסר: "הפרשה שנחשפה על ידי המבקר ממחישה לצערנו שוב את הצורך המיידי ביישום הצעת החוק הממשלתית בנוגע להסדרת השלטון התאגידי בקופות החולים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully