וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסיגריות יוזלו? ועדת הכספים לא אישרה את העלאת המס

מאת צבי זרחיה

16.11.2010 / 7:02

העלאת המס על הסיגריות שנכנסה לתוקף ביולי תבוטל ביום ראשון אם הוועדה לא תאשר אותה. אתמול דחתה הוועדה את ההצבעה, לאחר שדובק טענה כי אופן חישוב המס מפלה אותה לרעה



>> הישג ליצרנית הסיגריות הישראלית דובק: ועדת הכספים נמנעה אתמול מלאשר את ההעלאה במחירי הסיגריות. ההעלאה נכנסה לתוקף באופן זמני כבר ביולי 2010, במטרה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-700 מיליון שקל, אך היא עדיין לא אושרה בוועדת הכספים. אם הוועדה לא תאשר רטרואקטיבית את ההעלאה עד יום ראשון, מחירי הסיגריות יירדו בחזרה.



בנוסף, דחתה הוועדה את ההצבעה על הצו להטלת מס של 2.5 שקלים לליטר על הביו-דיזל. באמצעות הטלת המס ביקשה הממשלה להגדיל את הכנסות המדינה ממסים ב-200 מיליון שקל בשנה.

הרקע לדחיית האישור להעלאת המס על הסיגריות הוא מאבק בין דובק ליבואנית הסיגריות פיליפ מוריס. על חפיסת סיגריות - הן מייצור מקומי והן מיבוא - מוטל מס קצוב של 4.3 שקלים לכל חפיסה, וכן מס יחסי שנגבה ביחס למחיר החפיסה. בעקבות הצו להעלאת המס, הועלה המחיר של חפיסה של דובק מ-14.5 שקל ל-16 שקל. מחיר חבילת סיגריות מיובאת (למשל מרלבורו) הועלה מ-19.7 שקל ל-22 שקל (המחיר לא מפוקח).



ואולם דובק דרשה להעלות בשיעור נמוך את המס הקצוב, ובשיעור גבוה יותר את המס היחסי - כך שהיא תיפגע פחות מהעלאת המחירים. נציגי דובק טענו כי ההצעה הנוכחית מיטיבה עם היבואנים, שחלקם בשוק הסיגריות כבר נושק ל-80%. נציגי פיליפ מוריס דרשו שלא לשנות את שיעורי ההעלאה.



דובק, השוכרת את משרד הלובינג גורן-עמיר, נפגשה עם ח"כים בניסיון לשכנעם לפעול לטובתה. פיליפ מוריס לחצה על הח"כים באמצעות משרד הלובינג פוליסי. בכנסת מעריכים כי עשויה להימצא פשרה, שלפיה המס הקצוב האמור להתעדכן בינואר, בהתאם לשיעור עליית המס ב-2011, יעודכן בשיעור נמוך מגובה עליית המדד.



יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הציע למשרד האוצר לקיים עד מחר הידברות עם ראשי דובק כדי למצוא נוסחה שתפגע פחות בייצור המקומי. "אם צריך להגדיל את הכנסות המדינה ממסים, עדיף לעשות זאת באמצעות הגדלת המס על סיגריות וביטול הפטור ממס על ביו-דיזל", אמר גפני, "עם זאת, איננו מסכימים שבדרך ייפגעו מפעלים ישראליים".



ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה) טענה כי יש להגן על עובדי דובק. לדבריה, "שמירה על מקומות עבודה של ישראלים נמצאת בראש סולם העדיפויות שלי".



מנהל רשות המסים, יהודה נסרדישי, אמר כי "בפעם הקודמת שהועלו מחירי הסיגריות דאגתי אישית לכך שההעלאה תהיה מאוזנת בין דובק ליבואני הסיגריות. אני לא רוצה לקפח את הייצור המקומי, אבל אני לא רוצה שילד ייקח 15 שקל וילך לקנות סיגריות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully