וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה היו שומרי הסף? בילו בספא

רוני לינדר-גנץ

16.11.2010 / 7:02

עשו קופה



>> מבוטחי קופת חולים מאוחדת ודאי נדהמים הבוקר לפתוח את העיתונים ולגלות שהכסף שהיה אמור להיות מושקע אך ורק בבריאותם - הגיע הכי רחוק שאפשר משם.

דו"ח מבקר המדינה מהחמורים אי-פעם פורסם בקול תרועה רמה וחשף שחיתויות בסדרי גודל שאינם מוכרים במגזר הציבורי - ממנהלים בכירים שסיפקו עבודות בעשרות מיליוני שקלים לחברות שבהן עבדו בני משפחותיהם, דרך כנסי שחיתות שכללו סוויטות מפוארות וספא לבכירי הקופה ובני זוגם ורוקח ראשי שהחזיק מחסן תרופות פרטי מהצד וצ'יפר את אנשי שלומו ועד לבכירים שקיבלו כסף מזומן ביד עבור השתתפות באירועים.



אבל מעבר לסיפורים העסיסיים והמרתיחים של בכיר כזה או אחר, מזדקרת במלוא עוצמתה השאלה המתבקשת: היכן היו שומרי הסף של הקופה - מבקר הפנים, חברי הדירקטוריון וועדת הביקורת - אנשי הפיקוח והבקרה שנמצאים שם כדי לפקח על ארגון עצום המבטח מיליון אנשים ומגלגל כ-4 מיליארד שקל בשנה.



התשובה לתהייה הזו פשוטה מאוד: הם היו בספא. או בכנס. או שבדיוק פדו ימי חופשה בכסף מזומן. במלים אחרות, הקופה ריפדה, לפחות את חלקם, באופן כל כך מוצלח - עד שממש לא השתלם להם לנעוץ שיניים ולצעוק שהמלך עירום ומושחת.



למשל, מבקר הפנים של הקופה, דוד סומך, האיש שהיה אמור לחשוף, להתריע, להזהיר ולזעוק. אלא שדי להביט במשכורתו הרשמית של סומך, קרוב ל-80 אלף שקל בחודש, כדי להבין שהאיש נהנה מאוד, אולי יותר מדי, ממנעמי הקופה. הדו"ח חושף גם כי סומך ורעייתו השתתפו בכנסים מפנקים על חשבון הקופה, ואף זכה ל"דמי ייצוג" במזומן על השתתפות בשמחות. בנוסף, במקביל לעבודתו כמבקר פנים הוא גם ניהל התקשרויות עם ספקים ללא מכרז. כלומר, לא בדיוק שומר הסף שמבוטחי הקופה היו מאחלים לעצמם.



גם חברי הדירקטוריון, לפחות בחלקם, לא ביצעו את עבודתם: הם ידעו על בעיות כמו רכש ללא מכרז ופדיון אסור של ימי חופשה - ולא פעלו. מנגד, הם נהנו ממנעמי הקופה: חלקם קיבל תרופות חינם מהרוקח הראשי, חלקם קיבלו "תוספת ייצוג" וחלקם נהנו מתרופות חינם והשתתפות עצמית מופחתת. כך פעל המנגנון שאיפשר את המשך שלטונם הבלתי מעורער של מנהלי הקופה.



כעת אותם חברי דירקטוריון הם אלה שאמורים להחליט על גורלה של הנהלת הקופה שדאגה להם כל השנים. אבל אפילו במשרד הבריאות לא באמת מאמינים שהם יהיו אלה שינקו את האורוות. בשלב הבא, אם הדירקטוריון לא יספק מענה הולם - צפוי משרד הבריאות למנות לקופה ועדה בודקת שרשאית לנקוט סנקציות קשות כלפי הקופה, כולל מסקנות אישיות כלפי חברי ההנהלה.



מי יודע, אולי דווקא פרשת מאוחדת תהפוך לקו פרשת המים שאחריו יבינו כולם שאין מנוס מהסדרת הממשל התאגידי ושדרת הניהול בארגוני הענק הרגישים כל כך - קופות החולים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully