וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפינוקים של בכירי מאוחדת: סוויטות, ספא וכסף מזומן

מאת רוני לינדר-גנץ

16.11.2010 / 7:02

בכירים במאוחדת שלחו ידם אל הקופה הציבורית וחילקו לעצמם טובות הנאה רבות ? המנכ"ל שמואל מועלם פדה לעצמו, בניגוד לחוק, ימי חופשה ב-280 אלף שקל אף שהם כלל לא נמחקו ממכסת ימי החופשה שלו ? בכנסי הקופה חולקו למשתתפים בשמים בשווי 700 אלף שקל



>> אחד הפרקים המקוממים והמדהימים ביותר בדו"ח המבקר ממחיש כיצד שדרת הניהול של קופת חולים מאוחדת שלחה את ידיה לקופה הציבורית והשתמשה בכספיה לצורך קבלת טובות הנאה בוטות ומנקרות עיניים. הנה כמה דוגמאות בולטות.



פדיון ימי חופשה במאות אלפי שקלים. הקומבינה של פדיון ימי החופשה של בכירי מאוחדת עובדת כך: המבקר מצא כי ב-2002-2008 עובדים בכירים בקופה מימשו בכסף רב ימי חופשה, בניגוד לחוק שאוסר על פדיון ימי חופשה בגופים ציבוריים, ובאישורו של מנכ"ל הקופה שמואל מועלם, כאשר היה משנה למנכ"ל. אך זה עוד לא הכל: למרות הפדיון ההמוני של ימי חופשה, ימים אלה כלל לא נמחקו ממכסת ימי החופשה, כך שלמעשה קיבלו בכירי הקופה תשלום כפול על כל יום חופש שנפדה.

מדובר בכסף גדול: אותם ימי חופשה הגיעו להיקף כולל (בשנים הנבדקות בלבד) של 900 אלף שקל. המבקר מציין גם שהפדיון האסור נעשה למרות הנחיות חוזרות ונשנות של הממונה על השכר לחדול מהנוהג המנוגד לחוק. בין הנהנים מפדיון ימי החופשה היו מועלם עצמו, שפדה ב-2005-2008 ימי חופשה ב-240 אלף שקל; צבי הרץ, מנהל בכיר וסגן יו"ר ועד העובדים, שפדה ימי חופשה ב-146 אלף שקל; וכרמלה איזנברג, מנהלת אגף כוח אדם, שפדתה ימי חופשה ב-112 אלף שקל.



הטבות כספיות לבכירים בגין השתתפות באירועים משפחתיים. פטנט נוסף שהקופה מצאה כדי לצ'פר את בכיריה הוא תשלומים נדיבים ומפנקים עבור אירועים שכלל לא בטוח שהבכירים אכן נכחו בהם. הטבה זו נחלקת לשניים - תוספת קבועה הנקראת "תוספת ייצוג", שהיא למעשה הטבת שכר של 1,700-1,900 שקל המשולמת ל-17 עובדים, בהם המנכ"ל מועלם ומבקר הפנים דוד סומך. הקופה התעלמה מדרישת הממונה על השכר לחדול מהמנהג. ההטבה מהסוג השני היא "דמי ייצוג", כאשר 27 עובדים ברי מזל, ובהם 11 שקיבלו גם תוספת ייצוג קבועה, זכו במשך שנים רבות להטבה מפנקת נוספת: סכום מזומן של 300-500 שקל בכל פעם שהצהירו שהם הולכים לאירוע משפחתי של עובד. בין המאושרים ניתן שוב למצוא את המנכ"ל מועלם, מבקר הפנים סומך והרץ.



מדובר במענקים שמצטברים לסכומים גדולים. כך, למשל, מצא המבקר שבשנה אחת, בין מאי 2008 למאי 2009, שילמה הקופה לבכיריה 292 אלף שקל עבור דמי ייצוג, מתוכם 66 אלף שקל למועלם עצמו, עבור השתתפותו ב-132 אירועים - מספר שמשמעותו היא שמועלם נכח בשלושה אירועים בשבוע. אם לא די בכך, התשלום נעשה בלא שהעובדים מסרו לקופה פירוט של האירועים אליהם הוזמנו ומועדם, אלא רק בהתבסס על הצהרתם כי השתתפו באירועים. מאחר שהכסף ניתן במזומן, הקופה גם לא יכולה לדעת אם כל הסכום אכן הועבר לבעל האירוע. במאוחדת הודו כי סכומים אלה שולמו לעובדי הקופה במשך 30 שנה. למרות זאת, בקופה אין נוהלים מסודרים, רישום או אסמכתאות לאירועים שאליהם הלכו, כביכול, הבכירים.



כרטיסים למשחקי ספורט. הקופה העניקה חסות למועדוני ספורט מהמובילים בישראל תמורת כ-600 אלף שקל ב-2006-2009, בהם מכבי תל אביב בכדורסל ובית"ר ירושלים בכדורגל, וכהטבה קיבלה מהמועדונים כרטיסים ומנויים למשחקים. מי קיבל כרטיס? הקופה לא ניהלה רישומים מסודרים או קבעה קריטריונים ברורים, וסירבה למסור את הרשימה את השמות בטענה כי אין רשימה כזו, אך במהלך הביקורת התברר כי בין הנהנים היו עובדים בכירים כמו מנהל מחוז ירושלים יהודה עליאש ומנכ"ל הקופה לשעבר עוזי סלנט, עובדים נוספים באגף השיווק וספקי שירותים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully