וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר הפנים משתתף בחגיגה

רוני לינדר-גנץ

16.11.2010 / 7:02



>> כדאי לשים היטב לב למבקר הפנים של מאוחדת, דוד סומך. סומך הוא האיש שהיה אמור להיות עצמאי ובלתי תלוי ולמנוע מכל הדברים הקשים שבדו"ח להתרחש. הוא האיש שהיה אמור לדפוק על השולחן, לעצור את השחיתות עוד בראשיתה ולדאוג לקיומם של מכרזים מסודרים ולטוהר המידות של מנהלי הקופה ועובדיה. במקום זאת, הוא פשוט השתתף בחגיגה: כבר שנים רבות שסומך מככב ברשימת שיאני השכר הארצית עם משכורת שמנה של קרוב ל-80 אלף שקל בחודש, ושמו נזכר בדו"ח הזה כמי שהשתתף עם בת זוגו בכנסים על חשבון הקופה, וקיבל דמי יצוג, כלומר כסף מזומן עבור השתתפות בשמחות של עובדי הקופה. שמו מוזכר גם בהקשרים אחרים.

בנוסף, עולה מהדו"ח כי סומך עצמו, מלבד תפקידו כמבקר הפנים, היה אחראי על התקשרויות עם יועצים חיצוניים בתחומי האבטחה והבטחת האיכות שהיקפן ב-2004-2007 היה יותר מ-7 מיליון שקל. מלבד העובדה שמבקר פנים אינו יכול לעסוק בפעילות שכזו, הביקורת העלתה כי סומך התקשר עם היועצים הללו ללא מכרז או הליך תחרותי אחר, ואפילו בלי הסכמי התקשרות.



בנוסף, מצא המבקר כי סומך לא ביצע את עבודתו ולא בדק נושאים חיוניים שהוטל עליו לבדוק כגון טיפולים רפואיים וניתוחים בחו"ל, מערך הרוקחות ורכש התרופות המגלגל כ-500 מיליון שקל בשנה, ועוד. לטענת סומך, הוא הוגבל על ידי המנכ"ל הקודם סלנט, שהורה לו להימנע מכך.



ואולם סומך לא לבד: בקופה שורה של שומרי סף נוספים, שפשוט לא תיפקדו. לדברי מבקר המדינה בדו"ח, "הפעילות הלא תקינה של הקופה נמשכה שנים והיא תוצאה של מחדל ניהולי מתמשך של מנהליה... והן של גורמי הפיקוח והבקרה בקופה, ובהם יו"ר הדירקטוריון, יו"ר ועדת הביקורת, חברי ועדת הביקורת, מבקר הפנים והיועצים המשפטיים של הקופה, שלא פעלו לעקור מן השורש את אי הסדרים, ואף נתנו יד להתמשכותם".



המבקר מפרט: ועדת הביקורת, לדבריו, לא דנה בנושאים חשובים רבים, וכמעט ולא העלתה לפני הדירקטוריון המלצות כתוצאה מדוחות הביקורת. יו"ר הוועדה, כך קובע המבקר, "לא הפנים את תפקידו", וכתוצאה מכך פעילות הוועדה היתה "זניחה". בנוסף, נמצאו ליקויים בהתקשרות בין מאוחדת לבין משרד עורכי דין שנתן לקופה שירותי ייעוץ משפטי מאז 1994. המוסדות המנהלים לא בחנו את ההתקשרות מעולם, ההתקשרות לא עוגנה בהסכם כתוב הקובע את תנאיה כגון שכר טרחה ומהות השירות והליך הבחירה נעשה בלי פיקוח ובקרה נאותים.



פגמים נפלו גם בעבודת הקופה עם רואה החשבון שלה - הקופה עובדת עם שני משרדי רו"ח, אחד מהם מיום הקמתה - בלי שנבדקו חלופות. אף שהדירקטוריון אמור למנות את רואי החשבון, בפועל, המנכ"ל הקודם סלנט מינה את אחד המשרדים שגם מפקח על בתי המלון ובתי האבות שבבעלות הקופה - כלומר מינה את מי שאמור לפקח על פעולתו. המוסדות המנהלים של מאוחדת לא קבעו את שכרו של משרד רואי החשבון העוסק בבדיקה ובקרה של הדוחות הכספיים של הקופה ולא חתמו על הסכם עמו או דאגו שההנהלה תחתום עליו. יוזמות לשינוי נבלמו על ידי סלנט.



מה התוצאה? לדברי בעז ענר ממשרד המבקר, "מאוחדת למעשה פעלה כמו אוטונומיה, בלי בקרה. כך אותו אדם יכול להחליט עם מי להתקשר בלי מכרז, הוא עצמו חותם, מקבל חשבוניות ומאשר, ובסוף מסתבר שקרובי משפחתו מועסקים אצל אותו ספק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully