וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעלליו של הרוקח הראשי שריקי

מאת רוני לינדר-גנץ

16.11.2010 / 7:02

נחשף ב- TheMarker בית המרקחת של ג'ורג' שריקי נהנה ממעמד מועדף במאוחדת, שמימנה עבורו העסקת עובדים, ושילמה לו מיליונים על הצבת שלט. שלא במקרה, שריקי הוא גם הרוקח הראשי של הקופה



>> סיפורו של הרוקח הראשי של מאוחדת, ג'ורג' שריקי, ממחיש היטב את החגיגה חסרת הגבולות וחסרת הבושה שהרשו לעצמם בכירי הקופה לבצע על חשבון כספי משלם המסים ומבוטחי הקופה. כפי שנחשף לראשונה ב-themarker, שריקי הוא לא רק הרוקח הראשי של הקופה שאחראי על רכש תרופות, על חוזי ההתקשרות ועל הפיקוח על בתי מרקחת פרטיים שפועלים עבור הקופה - אלא במקביל ובמשך שנים רבות היה גם בעליו של בית מרקחת פרטי ומשגשג בירושלים, בית המרקחת מוריה.

שריקי לא רק שלא הוחתם מעולם על שום הסדר ניגוד עניינים מול הקופה - הוא גם ניצל עד תום לתועלתו האישית את כפל התפקידים שלו: הוא סידר לעצמו מעמד של בית מרקחת "עדיף" - מעמד שמבטיח הכנסות גבוהות יותר, ודחה ללא הסבר בקשות של בתי מרקחת מתחרים בו לקבל מעמד דומה ובכך השיג יתרון תחרותי מובהק. ובכלל, אף שהקופה התקשרה עם 700 בתי מרקחת ברחבי ישראל, היא מעולם לא קבעה נוהלי התקשרות מסודרים. שריקי היה הפוסק היחיד - וידע לנצל זאת היטב לתועלתו האישית.



אך שריקי לא הסתפק בזאת: ב-2001-2008 התקיים הסדר יוצא דופן בינו לבין הקופה, שבמסגרתו העסיקה הקופה על חשבונה רוקחים בבית המרקחת הפרטי שלו, והפכה אותו לבית מרקחת שפועל סביב השעון גם בשעות שבתי מרקחת מתחרים סגורים. עלות העסקת הרוקחים: 900 אלף עד מיליון שקל לאורך התקופה.



שריקי הרוויח ובגדול, ולא רק מהעסקת הרוקחים: המבקר בדק ומצא כי בשנים אלה, מאז תחילת העסקת הרוקחים על חשבון הקופה בבית המרקחת, זינק מחזור המכירות השנתי של בית המרקחת למבוטחי הקופה והגיע לעד פי שישה מהמחזור הממוצע של כלל בתי המרקחת הפרטיים בירושלים, ופי שניים מבתי המרקחת במעמד "עדיף" - שלהם מותר למכור תרופות של הקופה. הכנסותיו קפצו בשנים אלה מ-1.6 מיליון שקל ערב ההסדר ל-8.5 מיליון שקל ב-2008.



מי שאישר את ההסכם המיוחד לשריקי הוא מנכ"ל הקופה דאז, עוזי סלנט - שהיה נגוע באותו הזמן בניגוד עניינים חמור, שכן באותן שנים סיפק לו שריקי בחינם תרופות יקרות מחוץ לסל עבור בתו המנוחה שהיתה חולה במחלה קשה. אגב, לא רק רוקחים אלא גם מאבטחים מימנה הקופה לשריקי, בעלות של 170 אלף שקל באותן שנים.



בכך לא תמו הצ'ופרים שהרעיפה הקופה על שריקי: במה שהמבקר מכנה כ"טובת הנאה במסווה של עמלת פרסום", קיבל שריקי מהקופה מדי חודש סכום שערורייתי של 22 אלף שקל, המסתכמים ב-2.5 מיליון שקל ב-2001-2009, עבור הצבת שלט פרסום לקופה בבית המרקחת. אגב, רק 20 מבין 700 בתי המרקחת של הקופה קיבלו תשלום עבור הצבת שלט (שריקי קיבל את הסכום הגבוה ביותר), אך הקופה לא סיפקה למבקר תשובות לגבי כיצד נבחרו אותם בתי מרקחת, או הסכמים כתובים עמם.



בסך הכל, אם מסכמים את עלות העסקת הרוקחים, המאבטחים ועמלת הפרסום - קיבל שריקי מהקופה ב-2001-2009 הטבות חריגות בהיקף של 3.7 מיליון שקל, לא כולל הגידול האדיר במחזור המכירות של בית המרקחת שלו עקב ההקלות שסידר לעצמו, ולא כולל תשלום חודשי נדיב של 144 אלף שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully