וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"במחיר מים כזה אפשר לגדל רק מריחואנה"

עמירם כהן

16.11.2010 / 7:02

רשות המים אישרה לחקלאים להשקות מטעים בסכנת התייבשות במחיר של 4.50 שקלים למ"ק



>> מועצת רשות המים אישרה בראשית השבוע אספקת מים ל"השקיית הצלה" עבור מטעים וגידולים המצויים בסכנת התייבשות תמורת 4.50 שקלים למ"ק.

בשבועות האחרונים סגרו פקחי רשות המים את אספקת המים לאלפי חקלאים שצרכו את כל ההקצאה שאושרה להם ל-2010. החקלאים נותרו ללא מים, בשל מזג האוויר החם, העיכוב של עונת הגשמים והשנים השחונות שבהן נאלצו להסתפק במכסות מים קטנות והולכות.



ב-2009 הקצאת המים השפירים לחקלאות ממערכת המים הארצית הסתכמה ב-354 מיליון מ"ק - כ-35% בלבד מהכמות בראשית העשור. ב-2010 הועלתה במקצת ההקצאה ל-450 מ"ק, כדי למנוע עקירת מטעים והתייבשות של מאות אלפי דונמים של גידולי שדה וירקות. ההקצאה ל-2011 קוצצה שוב ל-370 מיליון מ"ק.



בהודעת רשות המים שנמסרה לאגודות המים החקלאיות, למושבים, לקיבוצים ולחקלאים הפרטיים, נאמר כי הרשות החליטה לאפשר לחקלאים שצרכו את כל ההקצאה השנתית לרכוש עד 10% נוספים ב-4.5 שקלים למ"ק. חקלאים שיגישו בקשות לתוספת הצלה יוכלו לרכוש ברשות "קופונים של מים" תמורת תשלום מראש של מחיר החריגה מההקצאה. התשלום מראש נועד, לדברי דובר רשות המים, לבחון את רצינות הבקשה. הוא הוסיף כי אם המבקשים לא יצרכו את כל הכמות שבגינה שילמו מראש, הם יקבלו החזר בגין המים שלא צרכו.



עוד אמר הדובר כי בכל מקרה לא תאפשר רשות המים לחקלאים לחרוג מההקצאה שאושרה להם ב-2011, וכמות המים שיקבלו להשקיית הצלה תנוכה להם מהקצאות השנה הבאה.



עמירם מאורמן, חבר בהנהלת אגודת המים הפרטית סידון-גזר ובאגודת מים פרטית נוספת בשפלה ובעל מטעי שסק ביישוב כרמי יוסף, אמר כי ב-4.5 שקלים למ"ק אי אפשר לגדל שום גידול חקלאי במחירי תוצרת שהצרכנים יוכלו לעמוד בהם. לדבריו, "מחירי התוצרת החקלאית ישברו את כל השיאים - גם פירות, גם ירקות, כל מה שצורך מים. אני לא מתכוון ולא אשקה את מטעי השסק שלי במחיר הזה, ואני מתכוון להגיש תביעה ייצוגית נגד רשות המים בגין מדיניותה, שגרמה נזקים אדירים לחקלאי ישראל".



חקלאי מגדרה התבטא בייאוש כי הגידול החקלאי היחידי שיכול לשלם את מחיר המים שבכוונת הרשות לגבות להשקיית ההצלה הוא מריחואנה. בכוונתו להסב את שטחי העגבניות שלו לגידול הזה, המבטא את המצב הכלכלי והנפשי שאליו הגיעו החקלאים בישראל.



חקלאים נוספים משפלת יהודה אמרו כי בכוונתם לייבש את המטעים ולמכור את הקרקע לנדל"ן. "אי אפשר להמשיך להיות חקלאי בישראל. אין עובדים, אין מים, אין כלום. במקום עצים וירק נגדל מגדלי נדל"ן", אמר חקלאי מגדרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully