וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הצפיפות הבלתי נסבלת בכבישים תגרום לאנשים לעבור לאופנועים"

מאת דניאל שמיל

16.11.2010 / 7:02

המכירות של כלי הרכב הדו-גלגליים צנחו ב-20% מתחילת השנה, אבל מנכ"ל יבואנית האופנועים מטרו מוטורס, דווקא אופטימי: "עם קצת רוח גבית פרלמנטרית שתעודד שימוש באופנועים וקטנועים תהיה קפיצה רצינית"



>> אלפי המכוניות שעמדו בנמלי ישראל בתקופת המשבר הכלכלי ניערו מעליהן את האבק והלכלוך שהצטברו עליהן - וענף הרכב, כמו המשק כולו, התאושש במהירות מהמשבר העולמי השנה צפוי הענף לשבור שיא, ולמכור יותר מ-200 אלף מכוניות פרטיות .רק ענף אחד נותר מאחור: כלי הרכב הדו-גלגליים.

מכירות האופנועים והקטנועים פרחו ב-2009 דווקא בשל המשבר, כשנהגים רבים העדיפו לרכוש קטנוע חסכוני על פני מכונית חדשה. אבל בסוף 2009 עלו מחירי הביטוח של כל הרכב הדו-גלגליים, והענף קיבל מכה שממנה הוא מתקשה להתאושש.



מתחילת השנה נמכרו 12,862 אופנועים וקטנועים, ירידה של 20% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. זאת, בזמן ששוק המכוניות דווקא גדל ב-28%.עם זאת, גדי אבירם, מנכ"ל מטרו מוטור, יבואנית האופנועים הגדולה ביותר, דווקא אופטימי - לא מסיבות טובות בהכרח.



"מדי שנה נוספים לכבישים 100 אלף כלי רכב חדשים", אומר אבירם. "אם נשים אותן בטור, האורך של המכוניות בישראל הוא 1,000 ק"מ של כבישים ומקומות חנייה, ומדינת ישראל לא בונה אפילו עשירית מזה". במפתיע, הנתונים המדכדכים האלה מעודדים אותו. "השינוי יהיה מהיר", הוא מוסיף. "דווקא הגודש והצפיפות גורמים לכבישים לעלות על גדותיהם, וזה יגרום לתיקון מאסיווי בשוק הדו-גלגלי. במדינות מערביות כלים דו-גלגליים הם 7%-8% מכלל כלי הרכב על הכביש, ובישראל רק כ-4%. עם קצת רוח גבית פרלמנטרית, תהיה קפיצה רצינית".



הרוח הגבית הפרלמנטרית היא הורדה של מחירי הביטוח לאופנועים. לדבריו, "הפגיעה ניכרת בעיקר בצעירים וברוכבים חדשים, שרוצים לעבור ממכונית לקטנוע".



לדבריו, "העלאת הביטוח לדו-גלגלי היא חלק מבעיה רחבה יותר. המדינה לא החליטה מה המדיניות שלה כלפי כלי רכב דו-גלגליים. ההיגיון אומר שהיא צריכה לעודד את המעבר לקטנועים מכיוון שזה מפחית את העומס בכבישים, ובאמת המיסוי על קטנועים נמוך יותר, אבל העלאת מחירי הביטוח לא מאפשרת לרוכבים חדשים לרכוש קטנועים".



"יכולים לשתות אותנו עם קשית"



אבירם, 55, היה בין מייסדי מטרו מוטור ב-1981. החברה נקראה אז מרכז האופנועים הישראלי וייבאה את אופנועי דרבי מספרד. חמש שנים לאחר מכן החלה לייבא את סאן-יאנג מטייוואן, שהפך למותג הנמכר ביותר בשוק הדו-גלגלי בישראל. שותפיו של אבירם מכרו את חלקיהם לאיש העסקים חן למדן ולקרן פימי, ואבירם נכנס לשותפות עם למדן גם בעסקי נדל"ן, בהם במתחם אסותא בתל אביב.



מטרו היא כיום יבואנית הרכב הדו-גלגלי הגדול ביותר, עם נתח שוק של 52%. אבירם מכוון גבוה ומשקיע כעת במרכז לוגיסטי במתחם גלילות. 15 דונם נחכרו לטווח ארוך והם ישמשו לאחסנה והכנה למסירה, לאולם תצוגה ולמוסך. מטרו מצטרפת בכך לחברות אחרות בענף הרכב כמו מאיר (יבואנית הונדה), יפנאוטו, אלדן ובטר פלייס שפתחו מרכזים לוגיסטיים ואולמות מכירה בשטח שבו היתה בעבר חוות הגז.



אבל בניגוד לכל החברות האחרות, אבירם רואה במטרו חברה קטנה. "מאיר יכולה לשתות אותנו עם קשית", הוא אומר. אבל לא מאיר משתמשת בקשית, אלא קבוצת קרסו, יבואנית רנו וניסאן, שמנהלת משא ומתן עם קרן פימי על רכישת אחזוקתיה במטרו, שליש ממניות החברה. "יבואני המכוניות הבינו כי לשוק הדו-גלגלי יש פוטנציאל צמיחה עצום", הוא אומר. "שוק המכוניות לא צפוי לגדול, וכל הגדלה במכירות של קרסו צריכה לבוא על חשבון יבואנים חזקים כמו מאזדה. בדו-גלגלי קל הרבה יותר להגדיל מכירות. בנוסף, מבחינתו של יבואן מכוניות קל מאוד להיכנס לתחום האופנועים. הלוגיסטיקה דומה מאוד והתחומים משיקים. לכן, אנחנו רואים יבואנים כמו קמור, מאיר ולובינסקי שמגדילים את הפעילות שלהם בתחום".



המשבר בשוק ההון דחה את התוכניות של מטרו מוטור להנפקת החברה בבורסה, ודחף אותה להרחיב את הפעילות לפולין שבה היא מייצגת את סאן-יאנג. מטרו מוטורס מחזיקה גם בזיכיון של סאן-יאנג בהונגריה וברומניה, אך בחברה החליטו להתבסס רק בפולין. "אנחנו נכנסים למזרח אירופה צעד אחר צעד", מסביר אבירם. "אנחנו מודעים לעובדה שמישהו אחר יתחיל לשווק את סאן-יאנג בהונגריה וברומניה, אבל השוק הפולני גדול מספיק והחלטנו להתבסס בו בשלב ראשון". אבירם מוסיף כי "למרות שהמשבר פגע מאוד בפולין, ומכירות הדו-גלגלי צנחו כמו בכל אירופה, האקלים העסקי שם עדיין מעודד השקעות ופיתוח".



לדבריו, "בישראל יש קושי אמיתי לאנשי עסקים להתנהל. היקף הביורוקרטיה, הפקידים והמאכערים שבוחשים בכל עסקה קטנה היא בלתי אפשרית. המצב הזה עלול לפגוע במדינה בטווח הארוך. הדור הבא של אנשי עסקים יוותרו על ההשקעה כאן וירוצו ישר לפיתוח בחו"ל".



"ספורט מוטורי מוסדר יפחית תחרויות בכביש"



>> אבירם לא מתמקד רק בעסקים, אלא מפנה חלק מזמנו למאבקים ציבוריים. אחרי שמימן, יחד עם היבואן המתחרה עופר אבניר, את מאבק הרוכבים בהעלאת מחירי הביטוח, הגישה באחרונה מטרו מוטורס עתירה לבג"ץ נגד המדינה בשל איטיות היישום של חוק הספורט המוטורי.



החוק, שנחקק כבר ב-2005, טרם נכנס לתוקף כי לא חוברו לו כל התקנות הנדרשות. מטרו מוטורס טוענת בעתירה כי העיכוב הבלתי סביר בהתקנת כל התקנות הנחוצות לביצועו של החוק, מנוגד להוראות החוק עצמו וגורם לפגיעה חמורה בציבור כולו, ובמיוחד באלפי אנשים המבקשים להשתתף בתחרויות הנהיגה הספורטיבית.



"אנחנו מקיימים קבוצת ספורט מוטורי משנת 2000 וההפסדים הכלכליים שלנו אדירים", אומר אבירם. "ספורט מוטורי הוא תחום פעילות חשוב ליצרני אופנועים, ומאפשר להם להפיק רווח ישיר וגם לקדם את תדמית המותג. ההטמעה של ספורט מוטורי תפחית גם את השימוש באופנועי כביש לצרכי תחרות". המדינה טרם הגישה את תשובתה לעתירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully