וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובל שטייניץ - הנשק הסודי של חברות הגז במאבק המשפטי

יורם גביזון

16.11.2010 / 7:02

גז, עצבים



>> העלאת המיסוי על ההכנסות מקידוחי גז ונפט עשויה בתרחיש מסוים להגיע לבתי המשפט. נובל אנרג'י, שהיא בעלת המניות העיקרית בהם, הבהירה את מחאתה על הכוונה לשנות רטרואקטיבית את תנאי הרישיונות שנתנה המדינה. "צעד מחפיר מסוג זה יעביר במהירות את ישראל לתחתית סולם העדיפויות כיעד השקעה עבור תעשיית האנרגיה", כתב יו"ר ומנכ"ל נובל אנרג'י, צ'ארלס דייווידסון, במכתב ששלח לשר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, באפריל 2010, מיד לאחר פרסום כתב המינוי של ועדת ששינסקי.

נובל אנרג'י היתה חברת האנרגיה היחידה שנענתה למסמך שפורסם ביולי 1999 ואשר עליו חתום שר התשתיות הלאומיות דאז, אלי סוויסה. במסמך פירט סוויסה את ההיבטים המשפטיים והפיסקלים של חיפושי נפט בישראל. סוויסה הדגיש כי "הגודל והיציבות של השוק הישראלי וכן רמת התמלוגים הנמוכה לממשלה הופכים את ישראל ליעד אטרקטיבי למשקיעים בחיפושי נפט", והאיץ בקוראי המסמך לראות בו "הזמנה למשקיע פוטנציאלי לשלב כוחות איתנו במטרה לגלות עוד נפט וגז בישראל".



נקודת התורפה של המדינה



אם חלוקת ההכנסות מקידוחי גז ונפט תהפוך מדיון ציבורי ער למאבק משפטי, סביר להניח שדווקא שטייניץ' שדחף להקמתה של ועדת ששינסקי, יתגלה כאחת מנקודות התורפה של המדינה.



יו"ר דלק אנרגיה, ד"ר יורם טורבוביץ', ומנכ"ל החברה, גדעון תדמור, טענו בריאיונות לעיתונות שוועדת ששינסקי חרגה מהמנדט שקיבלה משר האוצר, כאשר דנה והמליצה על מדיניות המיסוי לא רק לגבי גילויים עתידיים, אלא גם על שינוי במדיניות המיסוי לגבי תגליות עבר, כמו ים תטיס ו"תמר". התבטאויותיו של שטייניץ' יספקו לחברות הגז והנפט תחמושת רבת ערך במאבק זה. כך למשל נכתב ב-13 באפריל 2010 בהודעה לעיתונות על מינוי ועדת ששינסקי שצורפה לכתב המינוי: "על הוועדה להציע מדיניות פיסקלית עדכנית שתחול על גילויי נפט וגז עתידיים".



בשלב זה ד"ר שטייניץ כנראה לא חשב שהטענה נגד שינוי רטרואקטיבי היא "זלזול באינטליגנציה", וברוח זו התבטא גם בפריים טיים, כאשר אמר בריאיון לאיילה חסון מערוץ 1 שנערך ב-21 במאי: "הבהרתי, גם עם הפרסום על הקמת הוועדה, שהמסקנות, אם יהיו שינויים, יחולו על התגליות מכאן ולהבא, ולא על מה שכבר התגלה. אנחנו כבר גילינו משאבי נפט וגז משמעותיים, אבל אם תהיינה תגליות משמעותיות נוספות, זה בדיוק מה שאנחנו בוחנים היום".



ד"ר שטייניץ לא הסתפק בכך, ובתגובה למכתב שקיבל מדייווידסון כתב לו שטייניץ ב-2 ביוני 2010: "בהודעה לעיתונות שליוותה את הקמת ועדת ששינסקי צוין שאני מצפה כי הדיון בוועדה יתמקד במאגרי נפט וגז שיתגלו אחרי מועד הקמת הוועדה (12 באפריל 2010)".



נראה כי אז, לפחות, שטייניץ חש כי שינוי רטרואקטיבי הוא בעייתי, ולכן הוא מבהיר שהנחה את ועדת ששינסקי להתמקד בגילויי גז עתידיים, ומבחינתו, לפחות, ההודעה לעיתונות היא חלק בלתי-נפרד מכתב המינוי של הוועדה.



שטייניץ: כתב מינוי הוועדה הוא מסמך מחייב



שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בתגובה: "שר האוצר הקים את ועדת ששינסקי על מנת לבחון את המדיניות הפיסקלית העדכנית הרצויה בישראל החלה על מאגרי גז ונפט, מתוך השוואה למערכות הנהוגות בכלכלות בעולם המערבי-דמוקרטי. מסגרת העבודה של הוועדה הוגדרה בכתב המינוי המהווה את המסמך המכונן של הוועדה: 'נדרשת בחינה של המערכת הפיסקלית הנהוגה בישראל בכל הנוגע לחיפושי גז ונפט על מנת לבחון אם מערכת זו שגובשה ב-1952 מתאימה גם כיום ולבדוק כיצד היא עומדת בהשוואה למערכות פיסקליות במדינות בעולם המערבי-דמוקרטי; להציע מדיניות פיסקלית עדכנית, תוך התייחסות לשלבי הרישוי והגילוי השונים שבהם מצויים שטחי המשאבים במועד הקמת הוועדה'. כתב המינוי הינו המסמך המחייב היחיד, ורק על פיו מתקיימים דיוני הוועדה ובהתאם לכתב מינוי זה הוועדה תגבש את מסקנותיה.



"סעיף 2 לפרק 'משימות הוועדה' מבהיר כי על הוועדה לפעול 'תוך התייחסות לשלבי הרישוי והגילוי השונים שבהם מצויים שטחי המשאבים במועד הקמת הוועדה'. ניסוח זה משאיר לוועדה מרחב שיקול דעת מקצועי על מנת לגבש את המלצותיה ביחס לשאלת התחולה. כך גם נכתב במכתב שנשלח למנכ"ל נובל אנרג'י ב-2 ביוני, ובו היה כתוב (בתרגום חופשי): 'בהודעה לעיתונות שהתלוותה לכתב המינוי, צויין כי השר מצפה שהדיונים יתמקדו בשדות הגז והנפט אשר התגלו לאחר הקמת הוועדה'. ואולם השר לא כבל את שיקול דעת הוועדה בשאלת התחולה, אלא להפך: 'מובן שוועדה מקצועית עם היוקרה והאפיון האקדמיים שלה רשאית לחקור ולהגיש את תובנותיה ביחס לכל היבט שהיא מוצאת לנכון, כפי שנהוג בוועדות מכובדות מסוג זה'.



"לסיכום, שר האוצר מלכתחילה סבר כי הוועדה צריכה לקיים את עבודתה תוך שימת לב לשלבי הרישוי השונים, אבל קבע מפורשות כי בהמלצותיה ראוי שהוועדה תתייחס בעצמה לשאלת התחולה. למותר לציין כי שותפויות הגז היו כמובן מודעות היטב לעמדה זו, ובהתאם לכך הגישו את חוות דעתן הכתובות לוועדה, שבין היתר, התייחסו להיבטי התחולה. הן אף יזכו להשמיע את דעתן שוב בנוגע לטיוטת עיקרי מסקנות הוועדה בכתב והן בעל פה, ככל שהוועדה תמצא לנכון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully