וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עולם הפוך בשוק האג"ח

דפנה מאור

16.11.2010 / 7:02

BenchMarker



>> מהפך בשוק האג"ח העולמי - כך הוכרז אתמול בכתבה של סוכנות בלומברג. ומה הסיבה לכותרת המרעישה? האג"ח של חברות נסחרות בתשואות נמוכות יותר מאלה של ממשלות. משמעות הדבר היא שממשלות נחשבות לוות פחות בטוחות מתאגידים עסקיים. משמעות הדבר היא גם שיותר יקר לממשלה ללוות כסף כדי לממן את פעילותה מאשר לחברות.

בקביעתה זו התבססה בלומברג על מדד של מחירי cds .cds הם נגזרים פיננסיים שמבטחים, למעשה, את מחזיקי האג"ח למקרה שחובם לא ייפרע. ככל שהחשש גדול יותר מאי יכולת הפירעון, ה-cds יקר יותר. מדדים אלה מצביעים על כך שיותר ויותר חברות נחשבות ללוות פחות מסוכנות מממשלות רבות - מיוון ועד גרמניה.



היציבות היחסית של שוק האג"ח הקונצרניות - בהשוואה לאי ודאות של תקציבי הממשלות - מזרימה אליהן את המשקיעים. התשואות הנמוכות בשוק האג"ח הקונצרניות הפכו אותו למקור מימון משמעותי עבור החברות. רק בשבועות האחרונים גייסו חברות בלו צ'יפ בארה"ב 41 מיליארד דולר בהנפקות של אג"ח.



בסוף השבוע שעבר נפלו האג"ח של מדינות הפריפריה. איגרות חוב לעשר שנים של אירלנד הגיעו לתשואה של 8.9%, ואיגרות החוב של יוון הגיעו ל-11.3%. פורטוגל שילמה תשואה של 7%. אחת הסיבות שאליה ניתן לייחס את התייקרות עלויות המימון של הממשלות והעלייה בסיכון שלהן היא שמדינות אלה, למעשה, הלאימו את הסיכונים וההפסדים של הבנקים - ואירלנד היא דוגמה מובהקת לכך. אירלנד הצילה את הבנקים ויצרה לעצמה בור תקציבי נוראי שמאיים להפילה.



יש לזכור שבעשור האחרון, החל בהלם של מפולת הנאסד"ק ב-2000 ולאחריה נפילת התאומים ב-2001, עבר המגזר העסקי ניעור רציני שכלל התייעלות מסיבית. חברות טכנולוגיה, חברות סלולר וגם חברות תשתית ומחצבים נמצאות כיום במסלול צמיחה - אולי לא מטאורי, אך בטוח. חברות הפועלות בשווקים מתעוררים הצומחים מהר, כמו טלפוניקה הספרדית ובנקו סנטנדר, נהנות מפרמיה לא רק בבורסות, אלא גם בשוק האג"ח. וחברות אחרות, כמו חברות התשתית של אירופה, נחשבות עמידות גם בפני חדלות פירעון ממשלתית, ולכן האג"ח שלהן עדיפות על האג"ח של ממשלותיהן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully