וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רק התחנה הסולארית של פז לא אושרה

מאת אבי בר-אלי

17.11.2010 / 6:48

בלעדי שר התשתיות חתם על 14 רישיונות למערכות סולאריות בינוניות. רשות החשמל: העיכוב נובע מ"תיאומים בין-משרדיים"



>> פרק נוסף ביחסים בין משרד התשתיות לבין רשות החשמל: ל-themarker נודע כי שר התשתיות, עוזי לנדאו, חתם בשבוע שעבר על 14 מתוך 15 הרישיונות שאישרה הרשות לפני שבועיים להקמת מערכות סולאריות בינוניות ברחבי ישראל. על הרישיון ה-15 שאישרה הרשות, להקמת תחנות הכוח של פז סולאר בשדה בוקר, השר עדיין לא חתם - ככל הנראה בשל מחלוקת נוספת שפרצה בין משרד התשתיות לרשות סביב תנאי הרישיון.



ברשות החשמל נימקו את העיכוב ב"תיאומים בין-משרדיים", ומסרו כי: "הרישיון של פז סולאר הינו הראשון במתח גבוה שאושר במליאה, על פי סדר הגשת הבקשות. בפני הרשות מונחות עשרות בקשות נוספות לרישיונות במתח גבוה ומכאן נדרשים תיאומים בין משרדיים". ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "הרישיון ה-15 הוא שונה, ולכן נדרש בהתייחסות מיוחדת שנבחנת כעת".

חברת פז סולאר מתעתדת להקים תחנת כוח פוטו-וולטאית (p.v) בהספק של 5 מגה-ואט על קרקעות קיבוץ שדה בוקר שבנגב, בהשקעה של כ-75 מיליון שקל. מדובר לפיכך במתקן הראשון שמאושר במסגרת הרגולציה החדשה להקמת מערכת בינונית בחיבור במתח גבוה. זאת, בעוד שביתר הרישיונות שקדמו לו מדובר היה במערכות p.v על גגות מבנים במתח נמוך (עד 630 קילו-ואט). רישיונות אלה ניתנו במסגרת ההסדרה המתמרצת הקמת מתקנים לייצור חשמל עצמי בתעריף של 1.49 שקל לקילו-ואט.



הסדרה זו אושרה עוד בדצמבר 2009, ואולם עיכובים רגולטוריים הביאו לאישור שמונה מערכות בלבד עד יולי האחרון. מאז, שוב פרצה מחלוקת קשה בין משרד התשתיות לבין רשות החשמל סביב דרישת המשרד להקל בתנאי הסף להקמת המתקנים, וחלוקת הרישיונות עוכבה מאז למשך שלושה חודשים נוספים. רק לפני שבועיים אישרה מליאת הרשות 15 רישיונות להקמת המערכות הנוספות, ואלה הועלו לאישור שר התשתיות.



ברשות החשמל ממתינות כיום כ-450 בקשות לרישיונות ייצור חשמל במתקנים סולאריים בינוניים, כאשר כ-140 מהן מתוכננות לחיבור מתח גבוה וכ-310 למתח נמוך. מדובר בבקשות בהספק כולל של 650 מגה-ואט, אף שהמכסה שהוקצבה להסדרה זו מוגבלת ל-300 מגה-ואט בלבד.



בתוך כך, אישרה שלשום מליאת רשות החשמל את שינוי מנגנון פריסת ההון העצמי שיעמידו יצרני החשמל הפרטי. זאת, לאחר שהשהתה את השינוי לפני כשלושה שבועות, עד לקבלת עמדת משרד התשתיות בעניין.



התקנות מחייבות כיום בעלי תחנת כוח להוכיח יכולת כספית להעמדת הון עצמי בשיעור של 20% מעלות הקמת התחנה, באמצעות הזרמת הון לחברת הפרויקט ביום הסגירה הפיננסית שלו. השינוי יאפשר לפרוס את הזרמת ההון העצמי הנדרש למשך תקופת הקמת הפרויקט (שלוש שנים) ולא להזרים את כלל הסכום במועד הסגירה הפיננסית. כלומר, אפשרות להפקיד את הכספים באופן מדורג שיגיע לשיעור של 20% רק לפני מועד הפעלת התחנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully