וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מסמך מכונן של ליכט

עידו באום

17.11.2010 / 6:48

משפט וכלכלה



>> "חוזים יש לקיים" - זה אחד הספינים שניסו למכור לנו חברות הגז במאבק נגד הטענות, שלפיהן יש להגדיל את חלקה של המדינה ברווחי הגז.

חברות הגז טוענות שהסתמכו על הבטחה שלטונית שלפיה לא יועלו תמלוגי הגז. שינוי מדיניות המס המוצע על ידי ועדת ששינסקי, באופן שחלקה של המדינה יעלה, הוא בעיני חברות הגז הפרה של חוזה ושל הבטחה שלטונית. אבל העובדות העולות מחוות הדעת של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד אבי ליכט, שעליה הסתמכה ועדת ששינסקי, שונות לגמרי. לחברות הגז אין חוזה עם המדינה ולכן הספין "חוזים יש לקיים" אינו תקף.



החברות קיבלו מהמדינה רישיון קידוח. "רישיון או חזקה אינם חוזה", קובעת חוות הדעת של ליכט המסתמכת על פסיקת בית המשפט העליון עוד משנות ה-90. חוזים אכן צריך לקיים, אך רישיונות אפשר לשנות, כל עוד ברישיון נכתב כך.



האם תנאי הרישיונות מונעים מהמדינה לשנות את מדיניות המס (או התמלוגים) המוטלת על חברות הגז? ממשלה אינה יכולה לכבול את הכנסת שתבוא אחריה ולקבוע כי זו לא תוכל לשנות חוקים. לכן, טענת חברות הגז כי הסתמכו על החוק הקיים והמיושן וכל שינוי הוא הפרת הבטחה אינה עומדת במבחן משפטי.



"אין לאף אדם זכות קנויה כי מדיניות שהיטיבה עמו לא תשתנה", קובעת חוות הדעת של ליכט ומוסיפה כי "משקיע יכול להסתמך על ההנחה כי השינוי ייעשה כדין ובהתאם לכל כללי המשפט החוקתי והמינהלי".



בחוות הדעת נחשפו הסעיפים הרלוונטיים ברשיונות חברות הגז. עיון מגלה כי הטענה של חברות הגז כאילו ניתנה "הבטחה שלטונית" שלא לשנות מדיניות מיסוי, היא ספין מארץ הספינים. בכמה מקומות בשטר קידוח תמר נקבע במפורש כי בעל הרישיון כפוף לשינויי חקיקה. בסעיף העוסק בתשלום תמלוגים בהתאם לחוק נקבע למשל כי "החוק" משמעו חוק הנפט משנת 1952, והתקנות שמכוחו "לרבות כל השינויים שיוכנסו בהם מזמן לזמן וכל חיקוק שיבוא במקומם". מה פשוט מזה?



ליכט קובע את מה שכבר ידענו: הגדלת המס על רווחים עתידיים היא חוקית ואין בה שמץ רטרואקטיביות. לאף אחד אין זכות קנויה, שלא יועלה המס על הכנסתו בעתיד, גם לא לאזרח יצחק תשובה.



חוות הדעת מודה כי שיטת התמלוגים הנוכחית כשלה ויש לשנותה. טענת חברות הגז כאילו הגדלת המיסוי היא פגיעה חוקתית בזכויותיהן ריקה מתוכן. במובן זה, חוות דעתו של ליכט היא מסמך מכונן בהגנה על זכות הציבור לקבל את חלקו ההוגן מול השתלטות בעלי ההון על משאבי הטבע. אין זכות חוקתית ליהנות מרווח עודף, קובעת חוות הדעת.



אפשר ללכת רחוק יותר: לכל אחד מאתנו יש זכות חוקתית קניינית במשאבי הציבור. לציבור יש זכות עמידה בבג"ץ כנגד החלטת ממשלה שתותיר בידי חברות הגז נתח גדול מדי שיפגע בצדק החלוקתי. אם חברות הגז יעתרו לבג"ץ נגד שינוי מדיניות המס או התמלוגים, 7.5 מיליון אזרחים יתייצבו מולן להגן על זכותם החוקתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully