וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הריכוזיות פוגעת ביכולת הצמיחה של מקסיקו

אקונומיסט

17.11.2010 / 6:48

למרות התחרות העיקשת מצד סין, היצוא ממקסיקו לארה"ב פורח. עם זאת, הפוטנציאל המלא של המדינה רחוק ממימוש. הסיבה: תעשיות רבות שפועלות כאוליגופולים לא תחרותיים



>> כרגע זה שטח בן 10,000 דונם בפאתי מונטריי, עיר תעשייתית הומה אדם בצפון מקסיקו. בקרוב הוא ייהפך ל"אינטרפורטו" - אזור סליקה של תשלומי מכס, שנועד להאיץ את מעבר הסחורות לארה"ב דרך שתי מסילות רכבת וכביש מהיר שיחובר אליו. מטרת הפרויקט המשותף לממשלת נואבו ליאון (מדינה במקסיקו) ולמשקיעים פרטיים, בעלות של 2 מיליארד דולר, היא קיצור התורים במעברי מכס אחרים לאורך הגבול הנמצא 240 ק"מ צפונית משם.

לפרויקטים כמו אינטרפורטו יש חשיבות רבה עבור מקסיקו, שכלכלתה תלויה ביצוא סחורות של תעשיות עתירות עבודה לשכנתה הענקית. למרות אשרור הסכם הסחר החופשי של צפון אמריקה (נפט"א) ב-1993, בתוך עשור עלה היצוא הסיני לארה"ב על היצוא ממקסיקו.



המשבר הכלכלי והמיתון צפונית לגבול היו מכה קשה עוד יותר: האטה ביצוא - ירידה של 25% במחצית הראשונה של 2009 לעומת התקופה המקבילה ב-2008 - דירדרה את כלכלת מקסיקו למיתון עמוק. המשק החל להתאושש, אך המקסיקאים עדיין פסימים - כך עולה מסקרי דעת קהל. העסקים במקסיקו חוששים מ"מלחמת המטבעות": הפזו מתייקר מול הדולר - ובאחרונה גם מול הין - על רקע הזרמות הון למדינה.



ואולם מצב הסחר של מקסיקו טוב משהוא נראה: 2009 היתה גרועה פחות למקסיקו מלרוב העולם. אף שהיצוא התכווץ, הוא התאושש במהירות. הנתח של מקסיקו בשוק האמריקאי צמח ל-12.2% - הרמה הגבוהה ביותר מאז הסכם נאפט"א. ההתרחבות של היצוא מסין באה על חשבון מדינות אחרות, בהן קנדה, החברה השלישית בנפט"א (ראו תרשים).



את העמידות של מקסיקו ניתן לייחס לכמה יתרונות טבעיים. הקירוב הגיאוגרפי הפך חשוב יותר על רקע התייקרות הנפט. הסכם נפט"א פוטר את מקסיקו ממכס היבוא האמריקאי, ומעניק לה יתרון ניכר על פני סין. הסכם נפט"א גם הביא לריכוז ייצור של מכוניות קטנות במקסיקו. יצוא הרכב ממקסיקו נמצא בפריחה חסרת תקדים - עלייה של 10.5% לעומת רמתו ב-2008. יצרניות הרכב הודיעו על השקעות של 4.4 מיליארד דולר בארבע השנים הקרובות - לפי הממשלה.



יתרונה של סין בעלויות עבודה משמעותי פחות מבעבר. שכר העבודה במפעלים בסין טיפס בשנים האחרונות בשיעורים דו-ספרתיים. לעובדים במקסיקו יש מיומנות גבוהה בכמה תעשיות. ואולם פערי השכר מול ארה"ב לא הצטמצמו כפי שקיוו רבים, אמר רוגליו רמירז דה לה או, כלכלן מקסיקאי.



לא מנצלת את יתרונותיה



למרבה הצער, הביטחון האישי נהפך לסוגיה בעייתית בצפון מקסיקו עקב גל אלימות הקשורה לסמים. ואולם חברות היי-טק מעריכות כי הקניין הרוחני שלהן בטוח כאן יותר מבסין, אומר אותון רואיז, שר הפיתוח של מדינת נואבו ליאון. נושא זה הוא אחד הגורמים לכך שיצרניות מוצרי האלקטרוניקה הגדילו את השקעותיהן במקסיקו בשנים האחרונות.



גם אם מקסיקו תמשיך להגדיל את נתח השוק שלה בארה"ב, הרווחים יהיו מוגבלים לאור ההערכות כי כלכלת ארה"ב תצמח באטיות בשנים הקרובות. לכן חבל שמקסיקו אינה מנצלת את יתרונותיה באופן מיטבי. קחו את אינטרפורטו לדוגמה. למתקן אין אישור סליקת מכס מארה"ב. הדרך הקלה ביותר לטפל בכך היתה לאפשר לפקידים אמריקאים לבדוק את הסחורות על אדמת מקסיקו, אך הדבר מעורר זעם בקרב הפוליטיקאים במקסיקו.



הבעיה הגדולה יותר היא שהיעדר דינמיות בכלכלה המקומית מגביל את פוטנציאל הסחר. רבים ממפעלי היצוא במונטריי משתמשים בחלקים המיוצרים בארה"ב. חיימה סרה, כלכלן שכשר המסחר של מקסיקו ערך את המו"מ לגבי הסכם נפט"א, מצביע על כך שאפקט ההכפלה של היצוא ממקסיקו נמוך מהרגיל. כל דולר שמיוצא מייצר רק 1.80 דולרים במקסיקו, לעומת 2.30 דולרים בברזיל ו-3.30 דולרים בארה"ב - לפי חישוביו. הפוטנציאל האבוד מוגבר מעצם העובדה שהיצוא מהווה כ-28% מכלכלת מקסיקו, לעומת 11% בברזיל.



הבעיה היא שתעשיות מקומיות רבות פועלות כאוליגופולים בלתי תחרותיים. התשובה, טוען סרה, היא שהממשלה צריכה לשכנע ספקים זרים להקים מפעלים במדינה, ושהבנקים הממשלתיים יגדילו את ההלוואות לספקים פרטיים במקרים שבהם הבנקים הפרטיים מסרבים לעשות זאת. אכיפה קפדנית יותר של חוקי ההגבלים העסקיים עשויה אף היא לסייע.



הכנסת מפעלי ייצור משניים רבים יותר למקסיקו תספק ערך נוסף. כיום, ארבע חמישיות מהיצוא נשלחות לארה"ב. למרות סבך הסכמי הסחר שעליהם חתומה מקסיקו, חדירה לשווקים חדשים אינה קלה בגלל מקורות חלק מהרכיבים בשרשרת האספקה. לדוגמה, סחורות המיוצאות לאיחוד האירופי חייבות להיות ברובן מתוצרת מקסיקו (או האיחוד). מפעלי יצוא רבים במקסיקו תלויים במידה רבה בסחורות המיובאות מארה"ב, ולכן אינם עומדים בדרישות שיעניקו להם גישה נטולת מכס לשווקים מצד שלישי. הדבר ישתנה אם אותם יצואנים יקנו את החלקים מספקים מקסיקאיים במקום לייבאם.



יותר מ-15 שנה לאחר הסכם נפט"א, האתגר שניצב בפני מקסיקו הוא להפיק את מלוא היתרון מהסכם הסחר - ולהתרחב מעבר אליו. ייתכן שהכלכלה האמריקאית החולה תספק עבורה תמריץ רב עוצמה לעשות כן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully