וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברלינר: "איני מתנערת מאחריות השופטים לצורה שבה מתנהל דיון"

מאת שני מזרחי

17.11.2010 / 6:48

נשיאת ביהמ"ש המחוזי בתל אביב דיברה בכנס של לשכת עורכי הדין על הידרדרות תרבות הדיון בבתי המשפט, ואמרה: "השופט קובע את האווירה בה מתנהל הדיון, אבל יש חלק עצום לדרך שבה עורכי דין מתנהגים"



>> נשיאת בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופטת דבורה ברלינר, מודאגת מהידרדרות השיח המשפטי ותרבות הדיון בבתי המשפט. ביום עיון שערכה שלשום לשכת עורכי הדין ניצלה ברלינר את ההזדמנות ואת נוכחותם של עורכי הדין הצעירים בקהל כדי להקנות להם בסיס מבחינת האתיקה של המקצוע ולהסביר להם את חשיבות השמירה על כבוד בית המשפט וכבוד עמיתיהם.



"אחת התופעות שהבחנתי בהן היא שכשאני קוראת ערעורים, אני קוראת תשפוכת של השמצות על עורך הדין שייצג את הלקוח בערכאה הראשונה. היו זהירים בכבוד החברים שלכם, מחר אתם תהיו שם. בסופו של דבר הקריאה היא לשמור על כבודכם ועל כבודנו כאחד. אסור להגיד את ההשמצות האלה, משום שבסופו של דבר אתם יורים לעצמכם ברגל".

אף שלרוב מופנית האצבע המאשימה בנוגע להידרדרות הדיון לעורכי הדין הצעירים, שמואשמים תדיר, ולא תמיד בצדק, בחוסר נימוס ובהתנהגות חסרת כבוד בבית המשפט, ברלינר בחרה שלא להאשים רק צד אחד במצב: "איני מתנערת מהאחריות שיש לשופטים על הצורה שבה מתנהל הדיון באולם. כל שופט קובע את האווירה שבה מתנהל הדיון באולם המשפט. יחד עם זאת, יש חלק עצום ודומיננטי לדרך שבה עורכי דין מתנהגים באולם. יש הבדל בין בית משפט לבין שיח חברים ולהתמקחות בשוק על ערך של סחורה מסוימת. אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להתבטא בביטויים פוגעניים גם כלפי העמיתים שלכם".



ברלינר לא באה לדבר על תרבות הדיון, אלא על העניין שבו עסק יום העיון: "אמנות הליטיגציה בראי בית המשפט". יום העיון נערך על ידי פורום עורכי הדין הצעירים, בראשותו של עו"ד ינון היימן.



"צריך פיקוח נוסף על התנהלות השופטים"



הדיון על תרבות הדיון בבתי המשפט התעורר בעקבות דברי הפתיחה שהשמיע ביום העיון יו"ר הלשכה עו"ד יורי גיא-רון, שלפיהם תרבות הדיון בבתי המשפט הידרדרה, והמערכת מחכה לדו"ח של שופטת בית המשפט העליון (בדימוס) טובה שטרסברג-כהן, שיושבת בראש ועדה שבוחנת את העניין. גיא-רון ציין כי הוא מאמין שצריך להיות פיקוח נוסף על התנהלות השופטים, אך הוא אינו בטוח כי משוב השופטים הוא הכלי הנכון לכך. השופטים כידוע מתנגדים לקיומו של משוב שופטים, אך הם מוכנים לקיים הידברות עם נציגים מטעם הלשכה כדי להגיע להסכמות בעניין המשוב.



ברלינר אמרה לעורכי הדין הצעירים כי ליטיגטור טוב הוא עורך דין שהכין את התיק לפני הדיון: "אם יודעים להפריד בין העיקר והטפל, ואם לומדים את התיק כמו שצריך, אפשר להיות ליטיגטורים מצוינים", הסבירה ברלינר, והוסיפה כי לא צריך כישורי התבטאות מיוחדים כדי להתמקצע ולהתמחות בליטיגציה. לשיטתה של ברלינר, תפקידו של עורך הדין אינו מתמצה רק בייצוג מרשו בצורה הטובה ביותר, אלא גם בסיוע לבית המשפט לחתור לאמת ולנהל את הדיון ביעילות ובזריזות.



שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב רות רונן אמרה כי אחת המטרות המשותפות לכולם - שופטים ועורכי דין כאחד - היא ניהול התיק יחד בצורה הטובה ביותר. "כששופט מקבל את התיק", אמרה רונן, "עוברות לו כל מיני מחשבות בראש, בין היתר האופן הטוב ביותר לנהל את התיק". לדבריה, השופט מבחין בין השאלות המשפטיות והעובדתיות, והוא צריך להיות זהיר מכיוון שעדיין לא ראה ושמע את הצדדים והוא מתחיל את הגיבוש הראשוני בתיק.



"במהלך קריאת כתבי בית הדין", הוסיפה רונן, "השופט חושב מה באמת הצדדים רוצים. שופט שיבין את הסיפור האמיתי יוכל לעזור לצדדים". הצדדים, לדבריה, צריכים לנסות ולהניע את המטוטלת של השופט לצד שלהם עד לכתיבת פסק הדין. רונן הסבירה בגילוי לב כי היא כשופטת משתדלת להיות גלויה מאוד, כדי שהצדדים יידעו היכן הם עומדים מבחינת המטוטלת ומה הם צריכים לעשות כיצד לשכנע אותה בצדקתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully