וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טבע מצטרפת לתחרות על שוק תחליפי חלב האם

מאת יורם גביזון

17.11.2010 / 6:48

אסם רכשה את מעבדות מטרנה בסוף 2009 מקיבוץ מעברות, תוך שהיא לוקחת את הסיכון שמתחרים חדשים ינסו להיכנס לשוק תחליפי חלב האם. הסיכון הזה עומד להתממש בשנה הקרובה



>> אסם צמחה בשנים האחרונות בשורה של עסקות רכישה. החברה התמחתה בעסקות עם חברות שנמצאות בבעלותם של קיבוצים, אך נראה שהעסקה עם קיבוץ מעברות עלולה להתגלות כבעייתית הרבה יותר משנראה במבט ראשון.



אסם ונסטלה, החברה האם של אסם, שילמו לקיבוץ בדצמבר 2009 269 מיליון שקל תמורת 51% מהרכוש הקבוע והמוניטין של חברת מעבדות מטרנה, שמייצרת תחליפי חלב אם תחת המותג מטרנה.

מעבדות מטרנה החזיקה ביום הרכישה ב-56% משוק תחליפי חלב האם, וב-67% משוק הדייסות לתינוקות, וייצרה רווח תפעולי תזרימי (ebitda) של 62 מיליון שקל - כלומר 20.3% מהמחזור ב-2009. מדובר בירידה קלה לעומת ebitda של 64 מיליון שקל ב-2008 שהיה 21.2% מהמחזור. עם זאת, שיעור ה-ebitda שלה גבוה משמעותית משיעור ה-ebitda של אסם - שהיה 16.4% מהמחזור של אסם ב-2009.



מכיוון שעסקת מעבדות מטרנה התבצעה לפי מכפיל ebitda של 8.5 ואילו אסם נסחרה במועד העסקה במכפיל ebitda של 9.3, העסקה נראתה סבירה. זאת, בהתחשב ביכולתה של אסם לייעל את מערך השיווק וההפצה של מטרנה וברווחיות הגבוהה של שוק תחליפי החלב והריכוזיות הגבוהה בו.



מדובר בשוק של 550 מיליון שקל, שמתחלק כיום כמעט לגמרי בין שתי יצרניות ומשווקות - מטרנה, שמחזיקה ב-56% ממנו; וחברת פרומדיקו, שמשווקת את סימילאק ומחזיקה ב-42% מהשוק.



אסם לקחה על עצמה את הסיכון שהאנומליה בשוק תחליפי החלב לא תימשך לאורך זמן, ושבסופו של דבר מתחרה גדול ובעל יכולת הפצה חזקה ירצה לנגוס בנתח משוק רווחי זה. הסיכון הזה עומד להתממש בתוך שנה לכל היותר: טבע ישראל, מקבוצת טבע, מנהלת מגעים עם חברת נוטרישה (nutricia) מקבוצת דנונה במטרה להיכנס לשוק תחליפי חלב האם עד סוף 2011.



לטבע ישראל מחזור מכירות של 500 מיליון דולר בשנה. החברה מתמחה בשיווק תרופות מרשם, תרופות ללא מרשם, ציוד ומכשור רפואי ושירותי הפצה ולוגיסטיקה באמצעות חברת ס.ל.א - שהיא חברת ההפצה הגדולה בישראל בשוק התרופות הוויטמינים ותוספי המזון ומוצרי הצריכה.



נוטרישה, שהוקמה לפני 100 שנה בזוטרמייר שבהולנד, היא היצרנית הגדולה באירופה של תחליפי חלב אם. ואולם כיום היא עוסקת גם בפיתוח, ייצור ושיווק של מוצרים מתקדמים יותר - כמו מזון לילודים שסובלים מהפרעות בחילוף החומרים או מאלרגיה חמורה לחלב פרה, חלב דל סוכר לחולי סוכרת וחלב עשיר ביוד לסובלים מזפקת (התנפחות של הצוואר בגלל בלוטת תריס מורחבת). נוטרישיה, שמשווקת את מוצריה תחת מותג numico, נרכשה על ידי חברת דנונה ב-2007.



חברה נוספת שעשויה להיכנס לשוק היא פריגו. פריגו רכשה במאי את pbm, היצרנית הגדולה בארה"ב של תחליפי חלב אם במותג פרטי של רשתות המזון ורשתות הפארם. מנהלי פריגו רמזו באחרונה על העניין שלהם להרחיב את פעילותה pbm לשווקים נוספים - כולל ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully