וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדסי היי-טק צריכים ללמוד גם היסטוריה ופילוסופיה

מוטי סוקולוב

18.11.2010 / 7:03

השכלה



>> מה האסוציאציה שמעלה בכם המלה מהנדס? אני מנחש שהיא קשורה לכמה מהמושגים הבאים: שולחן שרטוט, כלי מדידה, דייקנות, נוסחאות, תוכניות, מבנים, מכונות, חשמל, מחשבים. אני מנחש שהיא לא כוללת מושגים כמו פילוסופיה, תרבות, צדק, רגשות, רוחניות.

אין ספק שההנדסה נתפשת כעולם של מעשים מוחשיים, שבו יש חשיבות רק למה שניתן למדידה, כימות ויישום מעשי. זוהי תמציתה, ואופיים של המהנדסים נתפש בדרך כלל בהתאם, אנשים קרים, מתוכנתים, יבשים.



לסטודנטים שלי, שלומדים הנדסה, אני מבטיח שניתן להצליח בתחום עם התאמה לתפישה המסורתית. אם תשלוט בנוסחאות העומסים, אם תדע לתכנן את פעולת המכונה באופן היעיל והאפקטיבי ביותר, אם השרטוטים שלך מדויקים - אתה יכול להיות מהנדס טוב. אבל כדי להיות סטודנט מעולה - מישהו שמסוגל לעשות יותר מתכנון מכונה או להפיק לחברה טכנולוגיה עם ערך מוסף - צריך יותר מזה. למהנדס דרוש ערך מוסף משל עצמו. הוא צריך להכיר את החברה שאותה משרתת הטכנולוגיה שלנו. צריך להבין את האנשים שיצרכו אותה וייהנו ממנה.



ההפרדה בין המקצועות הטכנולוגיים למיניהם לבין מקצועות הרוח, בין הנדסת המבנים, החשמל או המכונות לבין הפילוסופיה, מדעי החברה ומדעי ההתנהגות, היא הפרדה מלאכותית. אנשי רוח, הממשיכים לדון בטבע האדם, במשמעותו של צדק חברתי או בתורת המוסר, מבלי להכיר את הטכנולוגיות שהתפתחו בשנים האחרונות ונהפכו לחלק משגרת חיינו, אינם ממלאים את תפקידם החברתי. הם לא תורמים לחברה אם הם מקדמים דיון תיאורטי שאין לו שום חיבור למציאות חיינו. באותה מידה, מהנדסים ואנשי טכנולוגיה שאין להם היכרות עם תיאוריות בסיסיות על נפש האדם, על מוסר ועל חברה, אינם יכולים לבנות עבור בני האדם ועבור החברה את הטכנולוגיות שישרתו אותם בצורה הטובה ביותר.



הדילמות שמתעוררות עקב פגיעות בפרטיות של גופים כמו גוגל ופייסבוק, הן רק דוגמה. הטכנולוגיה משפיעה על היחסים בתוך המשפחה, ההנדסה משפיעה על היחסים בין אנשים בכביש, האדריכלות משפיעה על יחסים בין שכנים בבניין. למהנדס מעולה יש עושר של תובנות בתחומים האלה.



על רקע זה יש חשיבות עליונה לחשוף את הסטודנטים לתכנים רלוונטיים למקצועות הלימוד שלהם, אך גם לדיסיפלינות מעולם הרוח. השילוב הזה חיוני לחברה שרוצה לא להיסחף בטכנולוגיה שלא מדעת, לא להגיע למחוזות שאין בהם רוח ומוסר אלא רק תכליתיות וחומר. השיח הזה חיוני גם לאנשי הרוח, שחייבים לבחון את התאמת תפיסותיהם הפילוסופיות למציאות חיינו.



רק מתוך דו-שיח כזה יכולים לצמוח המהנדסים שהמחר המשותף של כולנו זקוק להם. כאלה שמתכננים בניין שמבין את מקומה של המשפחה בקהילה או את מקומו של האור בתרבות.



הכותב הוא נשיא אפקה, המכללה האקדמית להנדסה בתל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully