וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, המסים עולים מאחורי גבנו

מלכה אנגלסמן

18.11.2010 / 7:03

מסים חדשים



>> זה שנתיים מתנהל מתחת לפני השטח שינוי מהותי בכל הקשור למיסוי העירוני, שישפיע על כל אחד ואחת מאתנו.

האחראי לשינוי הוא משרד האוצר, המבקש לשנות את אופן המימון של תשתיות עירוניות (שטחי גינון ציבוריים, מבנים ציבוריים, כבישים, תיעול וביוב) באופן שעלויות אלה יוטלו מעתה על הציבור. במסגרת שינוי זה מבקש האוצר להטיל על הציבור מס חדש - "מס פיתוח" - שייגבה על ידי הרשות המקומית (בנוסף לארנונה) ויכלול את עלויות הקמתם של שטחי הגינון הציבורי והמבנים הציבוריים הכוללים מוסדות חינוך, בתי כנסת, מקוואות ותיאטרונים. בעבר מומנה הקמתם על ידי המדינה או הרשות המקומית מכספי הארנונה והיטל ההשבחה - ומעתה הכוונה היא כי מימונם יהיה מכספי מס זה.



רפורמה זו מתוכננת בנוסף לשינוי שאושר לפני שנה ויישומו נדחה בשלב זה, שבו שונו דרכי המימון של הקמתן והרחבתן של תשתיות הביוב והמים. בעבר מומנה הקמתן במסגרת היטלי פיתוח שהוטלו על קבלנים ויזמים, ומעתה ימומנו תשתיות אלה על ידי אגרה שתוטל על הציבור. השינוי המוצע אושר בכנסת בקריאה ראשונה במסגרת חוק ההתייעלות הכלכלית 2009, אך נפל בדיון בוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת עקב התנגדותם של חברי הוועדה.



במסגרת חוק ההסדרים ל-2011-2012 מבקש האוצר לבצע ניסיון חוזר ולאשר את הרפורמה - ניסיון שנדחה על ידי היועץ המשפטי של הכנסת ובאחרונה הצטרף לעמדה זו גם יו"ר הכנסת. המדובר בחוק מס חדש שבבסיסו קיימת כוונה להטיל מס נוסף על אזרחי המדינה - הטומן בחובו נטל כבד למימון התשתיות הציבוריות, הגנים ומבני הציבור - שעקרונותיו ופרטיו בוסריים.



בניגוד למצב כיום, לא תידרש הרשות המקומית להצביע על זיקה לביצוע עבודות כלשהן כתנאי לגבייה, דבר שיאפשר לרשות לגבות סכומים הגבוהים באופן ניכר לעומת הנדרש. מדובר בנטל כבד ביותר, שיטיל על הציבור מס נוסף שבא להחליף את שיטת המימון הנהוגה כיום ולשחרר את המדינה מנטילת חלק בביצוע ומימון התשתית העירונית. הליך זה מתבצע באופן מהיר ובלתי ראוי, בין היתר, בשל כך שלא נקבע בחוק ראשי, כמקובל, על בסיס עקרונות ברורים שגובשו על ידי הח"כים והערותיהם והסתייגותיהם של נציגי הציבור.



חקיקה זו היא בלתי חוקתית ופוגעת בכל אחד ואחת מאתנו, ואם תאושר היא תפגע בכיסי התושבים ובעקרונות היסוד של חקיקת חוקי מס, מבלי שהציבור מודע להשלכות הנובעות ממנה.



הכותבת היא מייסדת ושותפה במשרד עורכי הדין אנגלסמן ושות'

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully