וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"ל אקסלנס מוצרים תובע את אקסלנס: "חלבו את החברה"

מאת נועם בר

18.11.2010 / 7:13

יעקב הרפז תובע 15 מיליון שקל בטענה כי מייסדי אקסלנס העבירו פעולות מחברתו לחברות בנות אחרות כדי להגדיל את רווחי החברה האם. לפי התביעה, רווחי אקסלנס מוצרים צנחו בעקבות כך ב-78%



>> יעקב הרפז, מנכ"ל ושותף לשעבר באקסלנס מוצרים, חברה בת של אקסלנס, הגיש לפני חודשיים וחצי תביעה בהיקף של 15 מיליון שקל נגד בית ההשקעות אקסלנס ומייסדיו, גיל דויטש ורוני בירם.

עד 2007 החזיק הרפז ב-33% ממניות אקסלנס מוצרים, שפעלה בתחום המסחר במט"ח והנפקת מוצרים פיננסיים מתוחכמים. לטענתו, ב-2006, לפני שמכר את אחזקותיו בחברה, רוקנו דויטש ובירם את אקסלנס מוצרים מחלק גדול מפעילויות המסחר במט"ח והנפקת המוצרים המתוחכמים שלה, והעבירו אותם לחברות שנמצאות בבעלות מלאה של אקסלנס, כמו חברת קסם וחברת הברוקראז'. הרעיון היה להגדיל את רווחי אקסלנס מאותם עסקים כדי שבית ההשקעות לא יתחלק בהם עם שותפים.



לטענת הרפז, פעולות כאלה מנוגדות להסכם שהיה לו עם אקסלנס כי כל פעילות במטבע חוץ ובמוצרים המתוחכמים של קבוצת אקסלנס תתבצע דרך החברה המשותפת. בכתב התביעה מכונים המעשים האלה "גזילת הזדמנויות עסקיות", "חליבת החברה" ו"חניקת החברה". כתוצאה מכך, טוען הרפז, נפגעו רווחי אקסלנס מוצרים ב-78% ושווי החברה ירד.



הרפז צורף לאקסלנס ב-2003 בשל מומחיותו בתחום המסחר במט"ח ובאג"ח. הוא קיבל 33% ממניות אקלסנס מוצרים ומונה למנכ"ל.



לטענת הרפז, העברת העסקים מאקסלנס מוצרים החוצה נעשתה כך שמוצרים חדשים שהנפיקה אקסלנס בתחום המט"ח, כמו תעודות פיקדון דולריות וצמודות יורו, הונפקו דרך קסם. מכיוון שלתעודות שהונפקו בעבר ישנו אורך חיים מוגדר, מהר מאוד התרוקנה אקסלנס מוצרים מחלק גדול מעסקיה.



הוכחה לכך מוצא הרפז בנתונים הכספיים של החברה. בעוד ב-2002-2005 היו רווחי אקסלנס מוצרים בממוצע 13.5 מיליון שקל לשנה, ב-2006 הם ירדו בחדות לרווח של 3 מיליון שקל בלבד - ירידה של 78%.



לפי כתב התביעה, כעבור שנה, לאחר שרכשה אקסלנס את מניותיו של הרפז באקסלנס מוצרים ב-6 מיליון שקל, ששולמו לו באיגרות חוב, חזר הרווח לעלות.



לטענת הרפז, סיבה נוספת להעברת העסקים החוצה מאקסלנס מוצרים היתה הגדלת התמורה שיקבלו דויטש ובירם מהפניקס עבור מניותיהם באקסלנס. נספח ההסכם בין הפניקס לדויטש ובירם מתחילת 2006, שהתפרסם ב-2009 עם גיבוש הסכם הפשרה בין הצדדים, חשף מנגנון המעניק לדויטש ובירם תמורה כספית בהתאם למכפיל 12 על רווחי אקסלנס. אם אותם עסקים היו נשארים באקסלנס מוצרים, רק 66% מרווחי החברה היו נכללים ברווחיה של אקסלנס.



אף שהאירועים שעליהם מדבר כתב התביעה אירעו לפני כמה שנים, הגיש הרפז את התביעה רק לאחרונה. לטענתו, נספח ההסכם עם הפניקס, שנחשף בשנה שעברה, הסביר לו את התמונה במלואה - והיה הטריגר לתביעה.



בנוסף, הרפז חשש שאם יגיע לעימות עם דויטש ובירם לפני שימכור את מניותיו באקסלנס מוצרים, הם ירוקנו את החברה מעסקיה לגמרי, כך שלאחזקותיו בה לא יישאר כל ערך. הרפז גם חשש מאחר שההסכמים שהיו לו עם השניים לא נעשו באמצעות עורכי דין והתבססו על יחסי אמון והיכרות אישית.



הרפז גם טוען כי עצם אי החשיפה של אותו נספח היא הפרה של חובת הגילוי שהיתה להם מולו.



זכייה של הרפז בתביעה תאלץ את אקסלנס לשלם לו מיליוני שקלים ועלולה לפתוח מחדש את הריב המתוקשר בין הפניקס למייסדי אקסלנס. הפניקס תוכל לבקש תיקון רטרואקטיבי של רווחי אקסלנס שהוצגו לה על ידי דויטש ובירם, ולדרוש מהם חלק מהתמורה שקיבלו על הרווח שדיווחו.



מאקסלנס נמסר כי החברה תגיב בכתב ההגנה שיוגש בעתיד לבית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully