וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארובה להצלחה

מערכת JobCity

18.11.2010 / 10:26

לראשונה בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: ממצאים מתוך סקר הוצאות לשמירה על הסביבה בתעשייה, 2008

התפתחות הטכנולוגיה והתעשייה תרמה לצמיחה ולשגשוג כלכליים אך מאידך, גרמה לניצול הולך וגובר של חומרי גלם ומשאבי טבע ולזיהום הסביבה הטבעית והאנושית.
במהלך השנים החלו להבין בעולם את הנזק הנגרם לאדם ולסביבה הנחוצה לקיומו, מאי טיפול ומניעה במפגעי התעשייה. בשל כך החלו לנקוט בפעולות הגנה על הסביבה כגון, הסדרת הטיפול בפסולת ובשפכים, קביעת תקנים לרמות פליטה של מזהמי אוויר והפחתת פליטות של מזהמי אוויר וגזי חממה. לפעולות אלו קיימות עלויות כלכליות ברמות השונות, מרמת הפרט, דרך החברה, ועד לרמה הלאומית והבינלאומית.

סקטור התעשייה מהווה חלק מרכזי בפעילות העסקית במשק ובו מתבצעות פעולות רבות להגנה על הסביבה. על מנת להעריך מהן העלויות לשמירה על הסביבה בתעשייה, יצאה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) לסקר "השקעות והוצאות לשמירה על הסביבה בתעשייה". בסקר נאספו נתונים על העלויות לשמירה על הסביבה של החברות בשנת 2008.

מטרות הסקר הן הערכת העלויות הכספיות של התעשייה בשמירה על הסביבה - בפעולות לצמצום הפגיעה באיכות האוויר, המים, הקרקע וכדומה. עד היום פורסמו נתונים על עלויות לשמירה על הסביבה רק עבור הסקטור הציבורי (ממשלה, רשויות מקומיות ומלכ"רים). הסקר נערך על מדגם המונה 440 חברות מסקטור התעשייה והחשמל שלהן לפחות 11 משרות ואשר היו פעילות בשנת 2008.

עלויות לשמירה על הסביבה

העלות לשמירה על הסביבה שווה לסכום ההשקעות בהון וההוצאות השוטפות עבור פעולות לשמירה על הסביבה. פעולות לשמירה על הסביבה אלו פעולות שמטרתן העיקרית לאסוף, לטפל, להפחית, למנוע או לסלק זיהום או כל פגיעה בסביבה הנגרמת מפעילות החברה. פעולות כגון: קניה ושימוש בציוד, תחזוקה, שיטות עבודה, תרגול, העברת מידע .

ממצאים עיקריים

- ההוצאות לשמירה על הסביבה בתעשייה הסתכמו בשנת 2008 בכ- 2.46 מיליארד ש"ח. מתוכם, הסתכמו ההשקעות בנכסים קבועים בכ- 1.3 מיליארד ש"ח וההוצאות השוטפות בכ- 1.16 מיליארד ש"ח.

- הוצאות בתחום הגנה על איכות האוויר והאקלים (43%) והטיפול בשפכים (30%) היוו את רוב ההוצאות לשמירה על הסביבה - 73%.

- עיקר ההוצאות בתחום הגנה על איכות האוויר והאקלים היו בשנת 2008 של ענפי זיקוק הנפט והחשמל.

- הענף עם ההוצאות הגבוהות ביותר על טיפול בשפכים היה ענף הכימיקלים, מוצרים כימיים ותעשיית הפלסטיק והגומי.

- השקעות עבור פעולות של פתרון קצה (טיפול בזיהום לאחר שנוצר) מהוות כ- 75% מסך ההשקעות, כאשר 25% הושקעו בפעולות של טכנולוגיה נקייה.

- סך ההוצאות לשמירה על הסביבה בתעשייה מהוות כ- 0.34% מהתוצר הלאומי הגולמי (תל"ג) לשנת 2008. במדינות האיחוד האירופי (EU27) ממוצע ההוצאות לשמירה על הסביבה בתעשייה (כולל ענף גז ואספקת המים) בשנת 2006 היה כ- 0.44% מהתל"ג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully