וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש ביטל תוכנית של דודי אפל לבניית 710 דירות בגבעת שמואל

רנית נחום-הלוי

18.11.2010 / 12:17

ביהמ"ש: מתן אפשרות ליזם פרטי לצרף שטחים ציבוריים למקסום אחוזי בנייה - כמוה כמתן הטבה שאינה חוקית



שופטת בית המשפט המחוזי (מרכז), נגה אהד, פירסמה החלטה יוצאת דופן לביטול תוכנית שיזם איש העסקים דודי אפל בגבעת שמואל. בכך קיבל בית המשפט את העתירה שהגישה עיריית גבעת שמואל שביקשה לבטל את התוכנית, ודחה החלטה שקבילה רשות התכנון העליונה - המועצה הארצית לתכנון ובנייה של משרד הפנים שאישרה את התוכנית. משמעות הדבר היא כי במידה ואפל יבקש לפתח את הקרקע שבבעלותו, הוא יידרש לקדם תוכנית חדשה, הליך שאורך שנים.



את הערעור להחלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה במשרד הפנים הגישה עיריית גבעת שמואל במאי 2010 באמצעות עתירה מנהלית, לאחר שהמועצה החליטה לאשר תוכנית של חברת נילי נדל"ן, שבין בעליה נמנה אפל, לבניית פרויקט מגורים גדול בשטח של כ-72 דונם.



התוכנית מציעה תוספת של 440 דירות על 270 הדירות שאושרו, ובסך הכל ייבנו 710 דירות ב-12 מגדלים שיתנשאו על פני 22 קומות. תוכנית זו הופקדה באפריל 2006 בניגוד לעמדת עיריית גבעת שמואל, ומאז הגישה העירייה התנגדויות לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז. בנובמבר 2007 נידונו ההתנגדויות בוועדה המחוזית ומרביתן נדחו. על החלטה זו הוגש ערר למועצה הארצית לתכנון ובנייה, שדחתה אותו במארס 2010, ומכאן הוגשה העתירה.



עיריית גבעת שמואל סבורה כי תוכנית הענק שהופקדה עומדת בניגוד מוחלט לתוכנית האב שלה. לטענת העירייה, ההחלטה לאשר את התוכנית אינה סבירה ושגויה ויוצרת תקדים של רמת צפיפות גבוהה הנוגדת את הראייה התכנונית של העיר. צפיפות זו תחייב את העירייה בשינוי התשתיות הקיימות והתאמת מוסדות ציבור, ואין לה את היכולת הכלכלית לכך, נאמר.



טענה נוספת של העירייה היא שהתוכנית שאושרה שונה באופן מהותי מזו שהוצגה בפניה, כך שהיא מחברת את גבעת שמואל עם עיריית פתח תקווה, בניגוד למדיניות משרד הפנים. בנוסף, מתוכנן להגדיל את הפרויקט על קרקע בגודל 10 דונם, שיועדה לשטחים ציבוריים. "משנעשו שינויים מהותיים אלה, אין מדובר באותה תוכנית שנידונה וקיים הכרח של התייעצות נוספת", נכתב.



רשויות התכנון, המועצה הארצית לתכנון ובנייה והוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מרכז, טענו מנגד כי התוכנית משביחה ותואמת את מדיניות התכנון המחוזית. חברת נילי נדל"ן טענה כי ישנו צורך להגדלת תוספת יחידות הדיור לאור גידולה הטבעי של העיר, מה גם שהדבר תואם היעד לניצול מירבי של קרקע עירונית. התוכנית, ציינה החברה, אינה חורגת מזו שאושרה ונידונה בוועדה המחוזית, והיקף השטח המיועד למגורים הוא רק מחצית מהמקרקעין הכולל.



בית המשפט המחוזי דחה את טענות המשיבות וקבע כי בהחלטות מוסדות התכנון נפלו טעויות מהותיות. "לא נשקלו כל שיקולי העלויות הכבדות של התשתיות הרלוונטיות לכמות הדירות שאושרה. יש לזכור כי עסקינן בתוכנית שאינה עוסקת בבנייה נמוכה, אלא בבנייה חדשה, לגובה, המנצלת את עתודות הקרקע האחרונות באזור גוש דן. לא הגיוני במצב דברים זה שגוף התכנון יתעלם לחלוטין מטענות הרשות המוניציפאלית שבסופו של יום תידרש ליתן שירות לציבור. אין זה נכון להשאיר עלויות אלה בצורה עמומה ומאופלת לשלב הוצאת היתרי הבנייה". עוד ציינה השופטת אהד בהחלטתה, "מתן אפשרות ליזם פרטי לצרף שטחים ציבוריים שבינם לבין התוכנית אין שום זיקה - והכל לשם מקסום אחוזי בנייה - כמוה כמתן הטבה שאינה חוקית". כן נקבע כי החלטת הוועדה אינה סבירה ואינה מידתית.



ראש העיר יוסי ברודני מסר בתגובה להחלטה, "מלכתחילה התנגדתי לתוכנית 710 יחידות הדיור שריחפה מעל העיר זה שנים, ועל כן פעלתי בכל דרך אפשרית. טובת העיר ותושביה היא זו שעומדת לנגד עינינו ולא שיקולים ואינטרסים כלכליים של חברות קבלניות. עכשיו נוכל לתכנן את השכונה ע"פ כמות יח"ד המתאימה לצרכי העיר ותושביה ולרווחתם בלבד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully