וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי חולון ומודיעין-מכבים-רעות יצאו היום נגד סעיף בחוק הטיס שימנע לטענתם מתן פיצויים לתושבים

זוהר בלומנקרנץ

18.11.2010 / 17:22

חיים ביבס: "הבנתי שנתיבי הטיסה לא נקבעים משיקולי בטיחות אלא משיקולים כלכליים"



ראשי הרשויות שנאבקים ברעש המטוסים מנתב"ג יצאו היום נגד סעיף בחוק הטיס החדש אשר ימנע, לטענתם, מתן פיצויים וימנע מטרדי רעש מהמתושבים.



בהודעה שפירסמה עיריית מודיעין-מכבים-רעות נאמר כי ביום שלישי האחרון קיימה ועדת הכלכלה של הכנסת דיון נוסף בנושא הצעת חוק הטיס אשר נועד להסדיר את התעופה האזרחית בישראל ולעדכן את החקיקה הקיימת כיום. בדיון השתתפו נציגי רשויות התעופה ומשרדי הממשלה השונים ונציגי רשויות מקומיות. בראשות עיריית מודיעין-מכבים-רעות עומד מר חיים ביבס.



"נציגי הרשויות המקומיות הגיעו לדיון על מנת להביע את מחאתם על המחטף אשר מנסות רשויות התעופה לבצע במסגרת חוק הטייס, כך שאם תתקבל ההצעה לא יוכלו תושבי המדינה שנפגעים ממטרדי רעש המטוסים לתבוע בגינם לפי חוק מניעת מפגעים, לקבל סעדים מהמשרד להגנת הסביבה", נאמר בהודעה לכלי התקשורת.



כיום על פי החוק, כאשר תושב המדינה טוען שנגרם לו נזק או מטרד מרעש המטוסים, הוא יכול לתבוע את המדינה בתביעה כספית לנזק. במקביל, באפשרותו לפנות לשר להגנת הסביבה, ולדרוש ממנו להפסיק את המטרד או הרעש החזק והפוגע.



כאשר השר להגנת הסביבה סבור כי אכן יש מטרד והרעש שנוצר מהמטוסים עובר על סף הרעש שקבע המשרד להגנת הסביבה כרעש חזק בלתי סביר, רשאי השר להוציא צו להפסקת המטרד ולהורות על הפסקת הטיסות לחלוטין, צמצום שעות טיסה ואיסור שימוש בנתיב הטיסה למטוסים רועשים וכבדים. עיריית מודיעין-מכבים-רעות ועיריית חולון עתרו לבית המשפט הגבוה לצדק בדרישה שהשר להגנת הסביבה יעשה שימוש בסמכותו או יורה על הפסקת ההמראות בלילה והפסקת הנחיתות בלילה.



בג"ץ הוציא לפני כשבועיים צו על תנאי נגד הפעלת נתיב הנחיתות העובר מעל העיר מודיעין בשעות הלילה. בצו על תנאי שהוצא ביקשו שופטי בג"ץ את התייחסות המשרד להגנת הסביבה "מדוע לא יעשה שימוש בסמכותו ויוציא צו הקובע כי השימוש בנתיב בשעות הלילה אסור, בהתאם לעמדתו המקצועית של ראש האגף למניעת רעש וקרינה אשר במשרדו ויוצר רעש חזק ובלתי סביר כמשמעותו בחוק למניעת מפגעים".



לטענת ראשי הרשויות, "בשקט, בשקט, מבקשים עתה רשויות התעופה, במסגרת הצעת חוק הטיס לבטל סמכות זו ולהשאיר את אזרחי מדינת ישראל נתונים לחסדיהם של רשויות התעופה, מבלי שיש סעד כלשהו ומיידי לתושבים להפסיק את המטרד אשר רשויות התעופה עצמן מתירות אותו".



הם הדגישו בהודעתם כי בהצעת החוק המקורית מפברואר 2010 לא היה קיים הסעיף וערב הדיון בבג"ץ, הוא הוסף להצעת החוק. אם תתקבל ההצעה לבטל את הוראות חוק מניעת מפגעים על רעש ממטוסים וישארו רק עיצומים נגד החברות (שאיננו סעד לתושב) יהיה הדבר בבחינת "לתת לחתול לשמור על שמנת".



את עמדת השלטון המקומי, ובעיקר הרשויות הסובבות את נתב"ג, ייצג ראש עיריית מודיעין, חיים ביבס. בדיון אמר ביבס כי "בסוף התהליך הבנתי שנתיבי הטיסה לא נקבעים משיקולי בטיחות אלא משיקולים כלכליים". עוד אמר ביבס בדיון כי "צריך לזכור שעל הקרקע חיים תושבים".



היועצת המשפטית של עיריית מודיעין, עו"ד דנה חפץ טוכלר, סקרה בפני חברי הוועדה את המשמעויות ואת החשיבות לאפשר לתושבים לדרוש את המגיע להם על פי חוק. הדיון הבא צפוי להתקיים בוועדה ביום שלישי הקרוב, אליו מתכוונים להגיע ראשי רשויות נוספים הסובבים את נתב"ג, על מנת למנוע את אישור הסעיף.



במקביל ובעקבות החלטת בג"צ בעניין מודיעין, פנה השבוע השר להגנת הסביבה גלעד ארדן, לשר התחבורה ישראל כץ, בבקשה לקבלת הסברים ותשובות בנושא מטרדי הרעש החריגים הנובעים כתוצאה מהפעלת נתיב הנחיתות העובר מעל מודיעין-מכבים-רעות.



במכתבו ציין ארדן כי "הובא לידיעתי שבמהלך החודשים האחרונים מספר רב של טיסות (כ-30% מכלל הטיסות) אשר עברו מעל מודיעין-מכבים-רעות גרמו לרעש שמפלסו עלה על 75 דציבל. בעבר ציין המשרד להגנת הסביבה כי בכל מקרה של טיסה שתגרום לרעש העולה על 75 דציבל יש לטפל כחריגה. באם לא יטופלו החריגות כנדרש ולא יופסקו, אשקול לעשות שימוש בסמכותי על פי החוק למניעת מפגעים ולהוציא צו המונע את המשך גרימת הרעש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully