וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עו"ד מתן מרידור: הממונה שייבחר יצטרך לגבש את עמדת רשות ההגבלים בנושא הריכוזיות במשק

אורה קורן

18.11.2010 / 17:47

המגזר העסקי מסכם את כהונת רונית קן ברשות ההגבלים העסקיים



במיגזר העסקי מסכמים בהערכה את תקופת כהונתה של הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, שהודיעה השבוע על כוונתה לפרוש מהתפקיד תוך כחודש וחצי, קרוב לשנה לפני המועד הרשמי לסיום כהונתה. בקרב רבים מהם שוררת הערכה לקן ותחושה, כי בתקופתה הרשות היתה מקצועית ביותר, חיזקה את מחלקות החקירות, המשפטים והכלכלה ושיפרה את ההרתעה שלה.



רק אחד מעורכי הדין שהתראיינו אתמול בעניין ציין, כי העובדה שקן לא הגיעה לתפקיד מהמערכת המשפטית, עימעמה את הברק של עבודת הרשות בעיני חלק מעורכי הדין. עם זאת מיהר אותו עורך דין להוסיף, כי קן הפגינה יכולות ניהול גבוהות משל קודמיה, שינתה את התנהלות העבודה ברשות, שמחלקות החקירות והמשפטים שלה היו מסוכסכות והקפיצה אותה למקצוענות חדשה.



עו"ד מתן מרידור, שותף במשרד אגמון ושות' אמר, כי הממונה הבא יצטרך להשלים את החקיקה בנושאי "קבוצות ריכוז" (שווקים מיעוטי מתחרים שאין בהם כמעט תחרות, דוגמת בנקים וסלולר) ואת החקיקה שתעניק לרשות סמכות להטיל קנסות. בנוסף יהיה עליו לסיים חקירות שנמצאות בעיצומן בנושאי קבלנים, מאפיות, מדי מים ומפעל הפיס.



"הממונה הבא יצטרך לגבש את עמדת הרשות בנושא הועדה למניעת רכוזיות, להחליט איך הרשות רואה את הנושא החשוב הזה ובאילו כלים לדעתה יש לטפל בו", הוסיף.



עו"ד אייל שגיא שותף במשרד עמר רייטר, ז'אן, שגיא כהן אמר, כי קן נכנסה לתפקיד כשהמערכת הפנימית ברשות היתה מעורערת. "המשימה הראשונה שלה היתה לרפא בעיות פנימיות ברשות, בעיקר מחלוקות פנימיות בין מחלקת חקירות למחלקה המשפטית, שדלפו החוצה בטוקבקים. המשימה השנייה היתה להוכיח שהיא מינוי ראוי. בשתי המשימות היא הוכיחה עצמה ואף מעבר לזה. הרשות מתפקדת בצורה מאוד יפה ומקצועית. רונית הצליחה לגרום לרשות לעבוד כגוף אחד ולא כגורם מפוצל שחלק ממנו לא סר למרות הרשות". לדבריו, לקן חלק גדול בשידרוג מעמדה של הרשות במיגזר העסקי.



"אין דבר כזה היום, שכשמגיעה עיסקה כלשהי לשוק, אנשים לא חושבים על עמדת הרשות ואיך להשיג את האישור. תחום ההגבלים היום הוא מרכזי ואף אחד לא יגיד, שבגלל שקן עמדה בראשה השפעתה פחתה. להיפך, היו חקירות ומימצאים מתוקשרים והחשיבות של ההגבלים והמודעות לתחום הלכה וגברה. אם לפני כמה שנים היית מעלה את נושא ההגבלים בישיבה והיו מסתכלים עליך בחוסר סבלנות וכמי שמדבר שטויות, היום אף אחד לא מעלה על דעתו להתייחס כך לרשות", אמר שגיא.



עוד אמר, כי ראוי היה שקן תטפל בשינויי חקיקה בנושא הסדר כובל, שיבהיר למיגזר העסקי מתי מתחרים יכולים לשתף פעולה ומתי לא. בנוסף, הרשות היתה יכולה להוציא יותר הנחיות והבהרות לחוק, גם בנושא קניין רוחני, שהיו יוצרים שקיפות ברורה יותר בעבודתה.



נושאים אלה יעלו על שולחנו של הממונה הבא, לצד הצורך בתיקון תכנית החסינות למאבק בקרטלים, סבור שגיא. לדבריו, יש לשפר בתכנית את ההגנה גם למי שאינו מודיע ראשון ולהבטיח הגנה מתביעה ייצוגית, לא רק מאחריות פלילית.



עו"ד גולן קנטי ממשרד נשיץ ברנדס, שעזב לפני כחודשיים את המחלקה המשפטית ברשות ההגבלים לאחר תשע שנים ברשות מעיד כי קן בנתה את רשות ההגבלים מחדש והביאה אותה לגוף המתפקד היטב.



"רונית סמכה על מנהלי המחלקות ונתנה להם ולעובדים עצמאות רבה וגיבוי", אמר קנטי. "ניהולה היעיל קידם מאוד את הרשות. יושרה המקצועי, מוכנותה לטפל בכל נושא והגיבוי שנתנה לעובדי הרשות הובילו להישגים לא מבוטלים בתחומים רבים", הוסיף.



לדבריו, קן הצליחה להביא לתחרות בענף התעופה, ששנים לפניה התנהלו דיוני סרק ברשות בנושא. לחוק ההסדרים הוכנסה ביוזמתה הכללת התובלה הימית בחוק.



קנטי הוסיף, כי הממונה הבא יידרש, בין השאר, לחזק את מעמדה של הרשות בהליכים פליליים. "בתחום חקירות שמובילות לכתבי אישום שמובילים מצידם לענשי מאסר אנחנו רחוקים מהמצב בארה"ב. צריך שאנשים יבינו, שקרטל זו עבירה של גניבה ממש, לא עבירת צוארון לבן שאולי לא צריך עונש מאסר בצדה. יותר עונשי מאסר יקדמו אכיפה", אמר.



עו"ד ניר סבר, ראש מחלקת הגבלים במשרד מ.פירון ושות' סבור, כי האתגרים החשובים של הממונה הבא יהיו השלמות חקיקה ופרסום הבהרות שיגבירו את הוודאות בשוק. גיבוש מדיניות הגבלים ארוכת טווח לגבי השווקים הפיננסיים, שוקי האשראי ושוק האנרגיה. בכלל זה יהיה עליו למנוע היווצרות מונופול חדש בתחום תשתיות האנרגיה והמים ולהגביל בעלות צולבת באספקת גז, ייצור חשמל והתפלת מים. בנוסף יש מקום להרחבה וייעול של מערך הפיקוח על מיזוגים ברשות ההגבלים.



תצלומים: עו"ד מתן מרידור, רונית קן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully