וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה בלימודי נהיגה מגיעה לממשלה: טסט בגיל 16 ותשעה חודשים

אבי בר-אלי

18.11.2010 / 21:30

ועדת השרים לענייני חקיקה תאשר ביום ראשון את המהפכה בלימודי הנהיגה בישראל



הרפורמה המקיפה בהליך הכשרת הנהג הישראלי מגיעה לממשלה. עיקריה: לימודי תיאוריה בכ-100 מרכזי לימוד נהיגה מיוחדים; הקדמת הגיל שבו ניתן יהיה לגשת למבחן המעשי (טסט) מ-17 ל-16 ותשעה חודשים; וחובת ליווי בידי מבוגר למשך 6 חודשים. שר התחבורה ישראל כץ, הגיש אתמול את הרפורמה לוועדת השרים לענייני חקיקה, וזו תתבקש לאשרה ביום ראשון. לאחר השלמת שלבי החקיקה בכנסת, צפויה הרפורמה ליישום מדורג אשר יושלם לפי הערכות בתוך שנתיים.



הרפורמה בהכשרת הנהגים הצעירים נולדה בעקבות העלייה הניכרת שנרשמה בשנים האחרונות במעורבותם של נהגים צעירים בתאונות קטלניות. מנתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מתברר כי בשנת 2009, היו מעורבים נהגים צעירים עד גיל 24 בתאונות דרכים קשות וקטלניות בשיעור כפול מנהגים מבוגרים יותר. המחקרים מצביעים כי הסיבה העיקרית למעורבותם של נהגים אלה בתאונות נעוצה בחוסר ניסיון של הנהג והיעדר הכשרה מתאימה. לדברי כץ, מדובר בתכנית שהיא בגדר "מהפכה אשר תביא לשיפור ברמה המקצועית של תלמידי הנהיגה במדינת ישראל, תוך מתן דגש על הגברת הבטיחות בדרכים".



לפי התכנית, הלימודים העיוניים הביתיים של תורת הנהיגה - יתבצעו מעתה במרכזי לימוד נהיגה מיוחדים (מל"נים). לפי הערכות משרד התחבורה יוקמו ברחבי הארץ כ-100 מל"נים. כל מל"ן יאגד 40-20 מורים, בהתאם לגודל הישובים. המל"נים יתפסו את מקומם של כ-500 בתי ספר לנהיגה ברחבי הארץ, המכשירים מדי שנה 120 אלף נהגים חדשים. בניגוד לבתי הספר לנהיגה, המל"נים ישלבו לימודים מעשיים בלימודים השלמה עיוניים.



תכנית הלימודים תתבסס על 52 מטלות ומערכי שיעור שבהם יידרש התלמיד לעמוד. שיטת הלימוד החדשה תעמיק את תכני הלימוד ותלווה באמצעי המחשה. בשל ההתייקרות הצפויה בעלות ההכשרה הכוללת לנהג, קבע משרד התחבורה כי מספר שיעורי הנהיגה המעשיים יופחת מ-28 כיום ל-24 בעתיד, וכן יבוטל התשלום שנדרש התלמיד לשלם עבור העמדת הרכב לטסט. בתום תקופת הלימוד תתבצע בחינה עיונית ומעשית פנימית על ידי המנהל המקצועי של המל"ן. הצלחה בבחינות העיונית והמעשית תהיה תנאי לביצוע המבחן המעשי הרשמי של משרד הרישוי.



הלימודים במל"נים יחלו בגיל 16 וחצי, ומי שיעבור את הבחינה שבסיומם בהצלחה יורשה לגשת לראשונה לטסט כבר בגיל 16 ותשעה חודשים. מעבר הטסט בהצלחה יזכה את הנהג החדש ב"היתר נהיגה" מיוחד. היתר זה יותנה בחובת ליווי של מלווה מבוגר (מעל גיל 25) למשך חצי שנה: שלושה חודשים בנהיגת יום ולילה, ושלושה חודשים נוספים רק בנהיגת לילה. משך הליווי יידרש להיות 50 שעות לפחות. בתום תקופת הליווי יחתמו המלווה והנהג על הצהרה המאשרת את ביצוע הליווי, ורק לאחר מכן יונפק לנהג רישיון נהיגה קבוע.



הרפורמה במערך לימוד הנהיגה כוללת גם שיפור ברמה המקצועית של בוחני הנהיגה והתאמתם לתוכנית הלימודים החדשה של המל"ן. בין היתר, נקבעו קריטריונים אחידים של הטסטים לכלל בוחני הנהיגה בארץ, ויערכו השתלמויות מקצועיות, ובחינות תקופתיות, לשיפור הרמה המקצועית של הבוחנים והתאמת קורס בוחני הנהיגה לתוכנית המל"ן.



הרפורמה שגובשה בשנה האחרונה בידי כץ וסמנכ"ל בכיר לתנועה במשרד, עוזי יצחקי, החלה את דרכה עוד בשנת 2006. בשנתיים האחרונות ערך משרד התחבורה פיילוט לקראת יישומה בכפר-סבא, שם עברו 120 נהגים חדשים את מסלול הלימוד החדש במל"ן ניסיוני, תחת בקרה שערכה אוניברסיטת תל-אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully