וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לא יהיה קל יותר לרכוש דירה בקרוב"

מאת אריק מירובסקי

19.11.2010 / 7:05

המנכ"ל הפורש של התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, מעריך כי הצעדים הממשלתיים לצינון שוק הנדל"ן לא יישאו פירות



>> "בפעם האחרונה שהממשלה היתה מעורבת באופן עמוק בענף הנדל"ן זה קרה בתחילת שנות ה-90, כשאריאל שרון ואחריו בנימין בן אליעזר היו שרי שיכון. אם היו מנהלים אז את הענף כפי שמנהלים אותו היום, המחירים היו עולים לרמות הרבה יותר גבוהות ממה שהיה בפועל", אומר מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, שהודיע באחרונה על פרישתו מהתפקיד בסוף השנה. גורדון סבור שלמרות כל ההכרזות והתוכניות, הממשלה לא תבלום את מגמת עליית המחירים ואת המחסור הצפוי בדירות בעתיד הקרוב.

גם הצעד האחרון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שכינס בתחילת השבוע מסיבת עיתונאים בהולה והודיע על שורה של צעדים שכוללים הקלות במיסוי והמרצת קבלנים לסיים במהירות את הפרויקטים שלהם, אינו מרשים את גורדון. "בגדול, זה שהממשלה החליטה לטפל בצד ההיצע זה נכון, אבל מה שעשו הוא מאוד שולי. זו לא בדיוק בדיחה, אבל הדרישה מהקבלנים להאיץ את הבנייה, כשמצד שני מפחיתים להם את מספר העובדים הזרים, וכשהיתרי הבנייה כלל לא תלויים בקבלנים - לא בדיוק ריאלית".



גורדון החל את הקדנציה שלו בהתאחדות הקבלנים בינואר 2007, לאחר שכיהן כסגן הממונה על התקציבים באוצר. הקבלנים שהורגלו באלופים במיל' כמנכ"לי ההתאחדות, לא האמינו שבחור צעיר, אז בן 34, בעל חזות צעירה אף יותר, יצליח לקדם את האינטרסים שלהם, אולם מהר מאוד התברר להם שטעו. גורדון הצליח בין היתר להשפיע על הממשלה בכיוון של הורדות מסים - ביטול מס המכירה וצמצום מס הרכישה - וגם בכיוונים תכנוניים כהגדלת שטחי הממ"דים וביטול תופעת "המרפסות הקופצות" בבתים.



בימים אלה גורדון מנהל מגעים עם כמה חברות בתחום העסקי, והוא מסרב לדבר על כך. גם מחליף טרם נמצא לו, וגורדון כבר הודיע להתאחדות הקבלנים כי גם אם לא יימצא לו כזה - הוא יסיים את תפקידו בסוף השנה.



"כדי שדברים יקרו במהירות צריך להחזיר לפעילות את הול"לים (ועדות לבנייה למגורים שהוקמו בתחילת שנות ה-90 על ידי הממשלה, שהיו בעלות סמכויות נרחבות לאשר תוכניות גדולות, א"מ) ולעשות רפורמה אמיתית במינהל מקרקעי ישראל", אומר גורדון, "וכשאני מדבר על רפורמה במינהל אני מדבר על הקמת גוף חדש, בדיוק כפי שעשו במע"צ. המינהל אמור לטפל בשיווק ותכנון קרקעות, ואת יתר העבודה שיעבירו למיקור חוץ. מה שמכונה כיום ?רפורמה' במינהל היא לא יותר מתהליך קוסמטי.



"המינהל הגיע לא מוכן למצב הנוכחי בו הוא צריך לשווק קרקעות בקצב מוגבר, ואז ננקטו צעדים לחוצים. הוציאו קרקעות למכרז בבית שמש, שהיתרי בנייה יתקבלו שם אולי עוד 4 שנים; במקרים אחרים הוציאו מכרזים ללא תיאום עם הרשויות המקומיות ובמקרים אחרים נפלו טעויות. אחר כך הם מספרים שיזמים מחזיקים אצלם קרקעות ולא בונים".



וזה לא קורה?



"לא. יזמים לא ממתינים עם הקרקעות שלהם. אני יושב איתם והם לא צוברים לעצמם בנק של קרקעות. מה הם יכולים לעשות, כשיש להם קרקע שצריך להקים בסמוך לה מחלף או מתקן לטיהור שפכים? מה רוצים שהם יעשו? החברות מנסות במיוחד היום לקדם היתרי בנייה, אבל זה לוקח שנה-שנתיים. אז שיפסיקו לדבר ככה כי אף אחד לא יושב סתם על קרקעות".



אז כיצד אתה רואה את העתיד הקרוב בענף?



"עד מחצית העשור אני לא רואה שינוי משמעותי בהיצע, שמהווה את המרכיב החשוב ביותר במשחק המחירים. הביקוש מתמקד כיום בדירות ברמות מחירים של 1.2-1.8 מיליון שקל באזורים כמו פתח תקוה, ראשון לציון ונתניה, ואני לא רואה שהולך להיות שם שינוי בשנים הקרובות, ואיך בממשלה מגדילים את היצע הקרקעות המתוכננות למגורים.



"בנק ישראל נקט אמנם צעדים שונים, בעיקר דרך ייקור משכנתאות, אך גם בבנק לא חושבים כי זה הפתרון הנכון, כי מה שגוזר את הביקושים זה הגידול במשקי הבית, וגם מי שרוכש דירה כמשקיע פועל על סמך הגידול הזה. אף משקיע לא רוצה שהדירה שלו תישאר ריקה. גם בנק ישראל רוצה שיטפלו בהיצע, אבל לא עושים את זה, ולצערי כשאנחנו יושבים עם הממשלה אנחנו נוכחים בזה". מה עם הרפורמה בחוק התכנון והבנייה?



"הרפורמה הזויה לגמרי, ובמקרה הזה אנחנו נמצאים בחזית אחת עם הגופים הירוקים. היא תיצור כאוס אם היא תעבור כפי שהיא, אבל כמו שזה נראה - זה לא יעבור. אין שם כלום, למעט סיבוכים והתניות על התניות ותוכניות מתאר כוללניות, שייקח שנים רבות עד שיושלמו".



מה לגבי מחירי הדירות?



"כרגע יש התייצבות במחירים, אבל יש מחסור של עובדים בענף ולא רואים שב-2012-2013 המינהל יוכל לשווק קרקעות בקצב ובכמות שהוא שיווק השנה ועומד לשווק בשנה הבאה, ולכן אני צופה שהבעיות יישארו. כמובן שמחירי דירות הם נגזרת לא רק של מצב השוק, אלא גם של הרבה גורמים חיצוניים, וקשה לי לומר כיצד הם יתנהגו בעתיד, אבל בעיקרון אני לא רואה שבזמן הקרוב יהיה קל יותר לקנות דירה".



בזמן האחרון הפריפריה נמצאת בעליית מחירים למשל אשקלון, באר שבע ונהריה. מה אתה חושב על זה?



"אני לא חושב שבפריפריה נמשיך לראות עליות מחירים עוד זמן רב, משום שדווקא שם יש למינהל מלאי זמין יחסית של קרקעות, כשעיקר החסמים שם הם ויכוחים בין המינהל לעיריות לגבי סוג הדירות שיוקמו שם.



"עם זאת, ישנם כשלים בהתנהלות בפריפריה. לדוגמה, לפני כמה חודשים הוציאו מכרזי קרקעות בירוחם ועל כל מגרש היו 10 מתמודדים. אני לא מבין מה הבעיה של המינהל להוציא שם עוד קרקעות".



בממשלה מנסים לכפות הקמת דירות 3 חדרים. מה אתה חושב על זה?



"אנחנו בעד הקמת דירות קטנות, כי יש להן ביקושים - לא ברמה של 30% מהפרויקטים, אלא ברמה של 15%. מצאנו שעם הגידול במספר המתגרשים יש גידול בביקושים לדירות קטנות. המתנגדות העיקריות לדרישה הזו הן הרשויות המקומיות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully