וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המגדל הכי חם בתל אביב

מאת רז סמולסקי, נועם בר, גיא גרימלנד ואתי אפללו

19.11.2010 / 7:05

התאחדות הקבלנים וחברת ג'וב-האנט פתחו לשכה זמנית בבית קפה ? עובדי חברת ההשקעות אי.בי.אי היו זמינים בסלולר ? העובדים של מטהקפה נשלחו הביתה ? ורק פקידי הבנק הבינלאומי באו אתמול לעבודה כרגיל ? כך נראה יום העבודה במגדל שלום לאחר השריפה



>> מי שחיפש ביומיים האחרונים את רון עוזרי, מנכ"ל חברת ג'וב-האנט (jobhunt) או את נסים בובליל, נשיא התאחדות הקבלנים, היה יכול למצוא אותם יושבים בבית הקפה אילנ'ס שמול מגדל שלום מאיר בתל אביב. לשם העתיקו את משרדיהם לאחר שביום רביעי פרצה שריפה בקומה 30 שבמגדל (לשעבר "כלבו שלום").

משרדו של עוזרי ממוקם אומנם בקומה השישית וזה של בובליל בקומה ה-11, אבל כמו כל עובדי המגדל הם נאלצו לחפש לעצמם מקום עבודה חלופי עד שמערכות החשמל במגדל יחזרו לתפקד ויתקבל אישור מהמהנדסים להפעלת הבניין.



למעשה, להוציא קומץ עובדים שהגיע לבניין והורשה להיכנס כדי לוודא שהשריפה לא גרמה נזקים, שהשרתים פועלים, וכן להוציא חפצים אישיים, לפטופים וארנקים, עובדי מגדל שלום לא הגיעו ביום חמישי למשרדיהם.



"שלשום, קצת אחרי ארבע, התחלנו להריח ריח חריף ומהר מאוד הוא התחזק. מישהו בא ואמר שיש גזים רעילים וצריך לפנות את הבניין. אנשים יצאו עם פלאפון ומפתחות כי חשבנו שנצא לשעה ונחזור. מאז אי אפשר היה להיכנס, אז אנחנו מנהלים את הפגישות שלנו מבית הקפה", מספר עוזרי.



בית הקפה אילנ'ס כנראה צר מלהכיל את 30 עובדי מטהקפה שנשלחו לעבוד בבתיהם: "אנחנו מסתדרים", אמר זיו קברטי, סגן נשיא מוצרים בחברה. "מבחינת מטהקפה, שום דבר חשוב לא נפגע. כל השרתים נמצאים בארה"ב ובמשרדים יש רק ציוד אישי ומחשבים אישיים. האתר ממשיך לתפקד, הפרודוקטיביות קצת נפגעה, אבל אין מה לעשות. זה כוח עליון".



האש פרצה בקומה הטכנית שאין בה משרדים. אנשי המשטרה שהגיעו למקום מסרו שהם מעריכים כי מדובר בתקלה ולא בהצתה מכוונת, אך סירבו לפרט את השערותיהם לגבי מקור הדליקה.



העובדים, מצדם, פחות מוטרדים באשר למקור השריפה וניסו להעריך מתי יוכלו לשוב לשגרת העבודה, אך ניזונו בעיקר משמועות. הרבה הערכות נזרקו לחלל בית הקפה: החל מיום ראשון הקרוב ועד יום ראשון בעוד שבוע. ייתכן גם, אמרו העובדים, שחלק מהמשרדים ישובו לעבוד לפני האחרים.



עובדי בית ההשקעות אי.בי.אי השוכן בקומות 21, 26 ו-27 נקראו שלא להגיע למשרד - ונתבקשו להיות זמינים בסלולר ובאינטרנט. רק מספר סוחרים מצומצם הנחשב לחיוני מאוד עבור בית ההשקעות הורשה להיכנס למשרדי החברה במגדל, כדי לשמור על פעילות מסחר רציפה. גם משרדי חברת החיתום פועלים אי.בי.אי נסגרו. את הנפקת האג"ח של חברת רוזבאד שנקבעה לאתמול ביצעו עובדי החברה ממשרדי רוזבאד השוכנים במגדל פסגות הסמוך.



עובדי חברת תעודות הסל, אינדקס, הממוקמת בקומות 19 ו-23 נחלקים לשניים: אנשי שיווק וסוחרים. בעוד שאנשי השיווק והמכירות עובדים מבתיהם, סוחרי שוק ההון עברו לפעול מחדר שהוכן להם במשרדי החברה האם, בית ההשקעות דש, השוכן במגדל דיסקונט הסמוך.



מי שכן פעל במגדל באופן סדיר גם אתמול היה סניף הבנק הבינלאומי, שבקומה התחתונה. שלשום, בעת השריפה, הפעילות בסניף היתה לקראת סיום יום העבודה ותפסה את העובדים בדרך הביתה.



ניסיון לחזור לשגרה באמצע השבוע



לאחר שייפתח הבניין, סוגיית הביטוח תמשיך להעסיק את החברות הפועלות בו, ובעיקר את חברת הראל המבטחת אותו. תביעות צפויות להיות מוגשות - הרי בדיוק למקרים אלה הומצא הביטוח - וצוותי שמאים ומהנדסים מטעם הראל הגיעו אתמול בצהריים לאמוד את הנזק.



הצוותים קבעו כי בקומה ה-30, שהיא קומת מכונות, חשמל ותשתיות של המגדל, נגרם נזק למערכות החשמל - מה שגורם להשבתת המגדל. לקומות הסמוכות, קומה 29 וקומה 31, לא נגרם נזק משמעותי, מלבד פגיעת פיח, מים וחומר כיבוי שריפות. עם זאת, אין עדיין אומדן להיקף הנזק שנגרם למבנה.



מלבד נזקי המבנה המבוטחים על ידי הראל, צפויות תביעות בהיקפים שונים על נזקי הציוד המשרדי של חלק מהחברות במגדל ואובדן ההכנסות שנגרם להן בשל השריפה.



שמוליק זהר, מנהל חברת מגדל שלום, מסר כי "אנחנו צריכים להחזיר לפעולה את כל המערכות ופעילות החירום. לאחר מכן נצטרך אישור מכיבוי האש והמשטרה כדי לפתוח את המגדל". גם הוא לא יודע להגיד מתי יחזור הבניין לפעילות. "עדיין חוקרים את השריפה ואי אפשר עדיין להיכנס לעבוד. אני עובד 24 שעות ביממה בשביל לקדם זאת".



זהר התייחס לבדיקות תקופתיות שמבצעים שירותי הכבאות, אשר אינן תכופות יותר בגלל גילו של המגדל, אבל הן מחמירות יותר. עוד נמסר כי נעשים מאמצים להקמת מערכות חשמל ומעליות חלופיות, כדי שהמגדל יוכל לחזור לפעילות חלקית כבר באמצע שבוע הבא.



מגדל מבוקש, בגלל המיקום



במגדל 34 קומות, מתוכן 29 קומות משרדים. בשנים האחרונות שופצו הקומות העליונות לטובת מגורים, ומתגוררים בהן בין היתר יונתן לייטרסדורף, נכדו של משה מאיר שהקים את המגדל, ואשתו רונית רפאל.



בנייתו של המגדל הושלמה בסוף 1965, ולכן המפרט והתשתיות שלו נחותים לעומת מגדלי משרדים מודרניים. עם זאת הוא נמצא במיקום איכותי, תחילת רחוב אחד העם, ונושק לשדרות רוטשילד. "מ-2000 עד לפני שנתיים-שלוש היו שנים פחות טובות של המגדל מבחינת ביקושים", אומר המתווך אסף שמר. "היו בו שטחים ריקים. אבל לפני שלוש שנים המצב השתנה לגמרי הוא נחשב למגדל מבוקש, לא בגלל שהוא בניין טוב אלא בגלל המיקום שלו".



בעבר היה המגדל מבודד, אבל כיום הוא נמצא בלב העסקים, בגלל בנייה של מגדלים חדשים סביבו: בית פסגות, מגדל רוטשילד 1 ורוטשילד 17 והבורסה לניירות ערך החדשה.



"רמות השכירות במגדל מגיעות כיום ל-70-80 שקל למטר ברמת גמר של מעטפת וזה מחיר שלא נופל בהרבה מבניינים חדשים באזור", אומר שמר. לדעתו השריפה לא תפגע בביקושים. "להיפך, כששטח נשרף בונים אותו מחדש, וזה דווקא משפר ומשדרג את הנכס".



המגדל הראשון, הכלבו הראשון



מגדל שלום נבנה במשך שבע שנים, מ-1959 עד 1966, והיה גורד השחקים הראשון של תל אביב



היה המגדל הגבוה במזרח התיכון כ-14 שנה, והגבוה בישראל כ-34 שנה, עד לחנוכת מגדל עזריאלי העגול ב-1999



הוא נבנה על הריסות גימנסיה הרצליה



בשלוש הקומות התחתונות שכנה חנות הכלבו הגדולה בתל אביב בעת הקמתה - כלבו שלום



חנות הכלבו נסגרה ב-1989 בשל קשיי נזילות. גם מוזיאון השעווה והלונה פארק מאירלנד שהוקמו מעליה נסגרו



ב-2003 החלה הסבתן של כמה מהקומות העליונות למגורים, ועם המתגוררים בו נמנים יונתן לייטרסדורף ואשתו רונית רפאל



סרטי הקולנוע "עליזה מזרחי" (1967) ו"סיפורי תל אביב" (1992) צולמו בבניין והם מנציחים את חנות הכלבו, המוזיאון, מאירלנד ואת המצפה שהיה על הגג

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully