וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בחברה ציבורית מועלם היה עף מיד"

מאת רוני לינדר-גנץ

19.11.2010 / 7:05

אפילו 41 שנות הניסיון שיש לבעז ענר במשרד מבקר המדינה, לא הכינו אותו לממצאים החמורים בתיק קופת חולים מאוחדת: "אני לא זוכר צבר כזה של ריח רע בכל דבר שאתה נוגע בו. זה כשל מערכות טוטאלי" ? לאחר שלוש שנות חקירה מאומצת חושף ראש צוות החקירה את השקרים, ניסיונות ה



>> ביום רביעי בשעות הבוקר פשטו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה בפעם השנייה בתוך שבועיים על משרדי הנהלת קופת חולים מאוחדת ברחוב אבן גבירול בתל אביב, החרימו מסמכים ועצרו עובד נוסף בקופה.



באותה שעה ממש, כמה מאות מטרים משם, ברחוב הארבעה נערכה חגיגה קטנה, אך נרגשת, במשרדי מבקר המדינה: עם עוגות ופשטידות תוצרת בית ויין בכוסיות פלסטיק ציין צוות המבקרים שעבד באינטנסיביות על "תיק מאוחדת" במשך שלוש השנים האחרונות את סופה המוצלח של החקירה ואת פרסום הדו"ח החושף שחיתות בהיקף בלתי נתפש באחד ממוסדות הציבור הרגישים והחשובים במדינה. על החגיגה ניצח בעז ענר, 64, המשנה למנכ"ל משרד מבקר המדינה ומנהל החטיבה לביקורת משרדי הממשלה, שעמד בראש צוות החקירה בתיק הרגיש והסבוך הזה.

לענר ולצוותו המונה שמונה אנשי ביקורת היתה סיבה טובה לחגיגה. מזמן לא התפרסם כאן דו"ח של מבקר המדינה שעשה רעש תקשורתי כזה, ובצדק: הדו"ח חושף שחיתויות בסדר גודל של מאות מיליוני שקלים, שנמשכו במשך שנים ארוכות וחצו את כל שדרת הניהול והפיקוח של הקופה. הוא חושף תמונה מבהילה של מנהלים בכירים ששולחים את ידם לקופה הציבורית ומפנקים את עצמם בפדיון ימי חופשה, כסף מזומן על השתתפות בשמחות ללא תיעוד, כנסי שחיתות בישראל ובחו"ל, בכירים שמעבירים עבודות בעשרות מיליוני שקלים לספקים שבני משפחתם עובדים בהם ועוד ועוד - הכל בלי פיקוח ובקרה של המוסדות המנהלים, ותוך הסתרה שיטתית של מידע מאנשי המבקר.



בראיון ל-themarker מספר ענר כי גם לאחר ניסיון של 41 שנה במשרד מבקר המדינה, הממצאים שנחשפו והלכו במהלך עבודת הביקורת על מאוחדת הצליחו להפתיע אפילו אותו: "אני לא זוכר צבר כזה של ריח רע בכל דבר שאתה נוגע בו", הוא אומר. "מבזבוז וראוותנות, חוסר מינהל תקין, כשל של כל הגורמים עד חשש לעבירות פליליות. ומעבר לזה - עולה ריח של קונספירציה: כי זה לא אדם אחד שנהג באופן לא תקין, אלא שיטה שלמה. ברור לך שזה לא שהרע הוא רק יהודה עליאש (מנהל השיווק לשעבר שעצור מאז שבוע שעבר בחשד לקבלת שוחד), דוד סומך (מבקר הפנים שהתרשל בתפקידו), או ג'ורג' שריקי (הרוקח הראשי שסידר לעצמו הטבות מפליגות) - זו שיטה, זה תהליך. כל פעם שגילינו משהו חשבתי שזה המקסימום, הכי גרוע, ואז גילינו עוד דבר".



מתי התחלתם להבין שיש כאן משהו הרבה יותר גדול מביקורת רגילה?



"המידע המשמעותי הגיע לאחר שנכנסנו לביקורת שגרתית בקופה. בערך באותה תקופה התחוללה במאוחדת מהומת אלוהים עקב הרצון של שמואל מועלם לרשת את המנכ"ל הקודם עוזי סלנט. היו מעורבים בכך חוקרים פרטיים, הקלטות סתר ועוד - כשהכיוון הכללי הוא לטובת מועלם ונגד סלנט. הקלטות מתגלגלות אלינו ומעלות הרבה שאלות קשות".



אבל זו היתה רק ההתחלה: "לאחר שנכנסנו לחקירה התחיל לזרום אלינו מידע ממספר מקורות יודעי דבר, שכולם ביקשו שלא נחשוף אותם. ואז, כשנכנסנו פנימה והעמקנו בבדיקות, החלה להסתבר עוצמת הליקויים. בשלב הזה החלטתי לתגבר את הביקורת בעוד עובדים, וככל שהבדיקה התקדמה גילינו עוד ועוד נושאים. לכן הבדיקה התארכה".



כך, למשל, אנשי המבקר גילו את שיטת שימור הלקוחות במגזר החרדי שבה נקטה הקופה: "לפעמים אתה מחפש אתונות ומוצא את המלוכה. אגב הבדיקה מתברר לנו שהקופה עובדת עם עמותות שאמורות לנהל עבורה סניפים (מעין מיקור חוץ של ניהול הסניף - ר.ל.ג). כשהוצאנו את הדו"ח הכספי של עמותת למען ירושלים מיד קפץ לעינינו הניגוד: לקופה יש הסכם של מיליוני שקלים עם העמותה ברחוב מלאכי בירושלים, העמותה אמורה לנהל את הסניף, אבל בדו"ח של העמותה עצמה אין שום אזכור לכך, אלא להוצאות על דת וצדקה כמו הכנסת כלה, קמחא דפסחא, מלגות לתלמידים ולכוללים. למעשה הכסף יצא למטרות דת בניגוד לחוק".



לדברי ענר, "הקופה הבינה שיש לה אוצר בלום בעולם החרדי: הקהילות החרדיות מרובות ילדים, המדינה משלמת לקופה פר גולגולת, המשפחות הללו לא צורכות שירותי בריאות באותה מודעות שקיימת בגוש דן - כך שהקופה קיבלה הכנסה פי כמה מההוצאה שלה. לכן הקופה, ביודעין, עושה מאמץ אדיר לגייס מבוטחים מהמגזר תוך גיוס מאכערים בניגוד לחוק.



"צבי למברגר (מנהל עמותת למען ירושלים - ר.ל.ג) הוא מוביל דעה חשוב בקהילה החרדית בעיר, ולכן הקופה שילמה לעמותה שלו עשרות מיליוני שקלים כל שנה - כסף שלא יוצא לבריאות. זו עילה לתביעה אזרחית".



המידע השקרי



בעוד שבמקרה של עמותת "למען ירושלים" חשפו מסמכי רשם החברות טפח מהאמת המרה כפי שנחשפה מדו"ח המבקר, במקרים רבים אחרים מאוחדת החזיקה את הקלפים קרוב מאוד לחזה, ופשוט סירבה לשתף פעולה עם דרישות אנשי מבקר המדינה. כך קרה, למשל, במקרה של הכנסים המפוארים שנערכו בישראל ובחו"ל בהשתתפות של בכירי הקופה, ספקים ובני זוגם - במימון חברות התרופות והקופה עצמה.



"שאלנו לגבי זהותם של המשתתפים בכנסים שעלו לקופה מאות אלפי שקלים ובקופה ענו: אין לנו פירוט, אנחנו לא יודעים מי השתתף", משחזר ענר. "איך ייתכן שאין פירוט? מי נסע? מי אמור היה לנסוע? עבור מה שילמתם חצי מיליון שקל? הם בשלהם: אומרים שאין רשימות. זה מעורר סימני שאלה רבים".



במקרה של הכנסים, הצליחו לבסוף אנשי המבקר, כמעט במקרה, להשיג את הרשימות: "באקראי מצאנו מסמך שהפיצה מזכירתו של שמואל מועלם (המנכ"ל - ר.ל.ג) בשמו כשהיא פונה לחברי הנהלה, דירקטורים וכו' ומציעה להם להירשם לכנס. כך הבנו שבניגוד לטענת הקופה, דווקא יש רשימת משתתפים. במקרה זה מדובר בהעלמת מידע".



במידה דומה של מקריות, גילו אנשי המבקר שבמסגרת הכנסים חולקו בשמים ב-700 אלף שקל: "ביקשנו את פירוט ההוצאות והם אמרו שאין להם", הוא מספר. "ואז באקראי מגלה עובד ביקורת קבלה עבור הובלת בשמים מרשת בתי מרקחת לקופה עבור כנס בחו"ל. זו קבלה אקראית שמוליכה למסקנה שיש פה הובלה של בשמים. כשפנינו בשאלות קונקרטיות על הוצאות רכש בשמים - כאן לא היתה להם ברירה אלא לספק את הנתונים. גם נושא הסוויטות התגלה באקראי".



לפי מה שאתה מתאר, תיאורטית ייתכן שהיו עוד בזבוזים, הוצאות ושערוריות שכלל לא עליתם עליהם.



"נכון. הקופה הסתירה מאתנו מידע ולעתים גם מסרה מידע שקרי, ונדרשנו לבצע עבודת נמלים בלשית - מקבלה ועד פרשייה. ועדיין רב הנסתר על הנגלה. יכולנו להמשיך לחקור, אבל תמיד האויב של הטוב זה הטוב ביותר. מבקר המדינה חייב להיות רלוונטי ולדווח לציבור בזמן אמת, ולכן ויתרנו על עוד השלמות והרחבות".



הנשק הסודי



אך הקופה לא הסתפקה בהסתרת מידע ותרגילי התחמקות. הנשק הסודי שלה שנועד לדחות עוד ועוד את פרסום הדו"ח החמור ולהקהות את עוקצו היה העסקת סוללת יועצים בכירים שעסקו בכך, כמו משרד עורכי הדין וינרוט המלווה את הקופה כבר כמה שנים, פרופ' שמעון שטרית שסיפק חוות דעת לטובת הקופה ומוטי בס, מי שהיה עד לפני כמה שנים מנכ"ל משרד מבקר המדינה ופרש מהמשרד בטריקת דלת תוך עימות עם המבקר הנוכחי מיכה לינדנשטראוס.



"הם מכירים את הליך הביקורת ויודעים להכניס מקלות בגלגלים", מודה ענר, שעבד לצד בס שנים רבות בעבר. "למשל, הם מכירים את ההנחיות שלנו, כמו הנחיה כללית שאומרת שהביקורת תתייחס לתקופה רלוונטית אחרונה. אז הקופה פונה אלינו ומקשה: למה אתם שואלים על 2004? או הטענה שלא המצאנו לקופה את כל המסמכים שעליהם התבססנו, כפי שנקבע בעבר בבג"ץ. אבל בג"ץ קבע שאם מקור המידע מודיעיני - לא חייבים למסור את כל המסמכים, והביקורת מתחילה מ-2004 כי צריך לרדת לשורשם של דברים. הקופה כל הזמן ניסתה למשוך זמן עם עוד מכתב ועוד תגובה, לתת תחושה שאנחנו לא מדויקים, תוך שימוש בהפחדה ובשפה בוטה מאוד כלפינו - ותהליכים כאלה באמת עולים בזמן".



מה שמטריד כאן הוא שהמימון של סוללת ההגנה היקרה הזו נעשה מכספי ציבור.



"יש פה דילמה, כי הארגון אומר: זכותי לקחת את מיטב הכוחות להגן על עצמי. אבל אולי צריך לקבוע מגבלות וכללים - הגנה כן, אבל בגבולות, תוך פנייה לדירקטוריון ושקיפות. כי בסופו של דבר הטוב ביותר גם עולה למבוטחי הקופה הרבה כסף".



לערוף ראשים



הדו"ח מלא באזכורים של שמו של המנכ"ל שמואל מועלם, אבל אין קריאה מפורשת לפיטוריו. זה לא אומר שדעתו של ענר נוחה מהעניין: "למועלם יש אחריות כוללת. הוא המנכ"ל מיולי 2007. הוא ניהל את הכנסים עם שריקי, שבתור אחראי כוח אדם פדה לעצמו ימי חופשה ודמי ייצוג כמו החתול ששומר על השמנת. שריקי התקשר עם ספקים ללא מכרז. ומועלם לא ידע? לא שאל? באיזו חברה ציבורית זה היה עובר? היו מעיפים אותו מיד".



גם הדירקטוריון, זה שבימים אלה אמור להתכנס ולהסיק מסקנות קשות נגד בכירי הקופה, סופג מתקפה קשה מענר: "בדירקטוריון יש כוח אדיר וניגודי עניינים. יושבות בו קבוצות בעלות עוצמה, כמו נציגי ועדי עובדים ורופאים. מי שהוא גם חבר ועד וגם חבר דירקטוריון דואג לעצמו, לעובדים ולמועלם, נותן לחמו. גם מועלם עצמו חבר בדירקטוריון. יש כאן כשל מערכתי טוטאלי, קריסה של המערכת שאמורה לפקח ולנהל. זה מחייב רפורמה מערכתית - להעביר את השליטה לאנשי מקצוע בלתי תלויים".



הקופה אומרת להגנתה: אנחנו הקופה היחידה המאוזנת, הלקוחות מרוצים - אז כנראה אנחנו לא כל כך גרועים.



"הקופה מתהדרת בכך שהיא מאוזנת? זה בגלל שהיא עשתה פעולות לא תקינות להגדלת המבוטחים וההכנסות - תוך רישום כוזב בדו"חות כספיים".



לסיום, שאלה אישית - עבדתם קרוב לשלוש שנים בחקירה מאומצת שהסתיימה בדו"ח עב כרס ודרמטי כל כך, והשמות שלכם אפילו לא מופיעים בתוך הספר. לא כואב הלב?



"אנחנו חיילים אלמונים - החוק מדבר על מבקר המדינה, ואנחנו האנשים שלו. הסיפוק שלנו נובע מהאתגר ומהדו"חות עצמם, מהתחושה שעשינו משהו בעל משמעות ציבורית".



מקופת חולים מאוחדת לא נמסרה תגובה עד לשעת סגירת הגיליון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully