וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשובה ומימון לשר האוצר: מסקנות ששינסקי יעכבו את הקידוח בתמר

מאת אבי בר-אלי

21.11.2010 / 7:03

בעלי דלק וישראמקו נפגשו ביום שישי עם שטייניץ. לפי הערכות, השניים לא הציגו הוכחות על הפגיעה הצפויה בפרויקט



>> שר האוצר יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו חיים שני, נפגשו ביום שישי במשרדי האוצר בירושלים עם בעלי קבוצת דלק יצחק תשובה, מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור ובעלי קבוצת ישראמקו קובי מימון. בפגישה דנו הנוכחים בהשלכות יישום המלצות ועדת ששינסקי על פיתוח מאגר הגז הטבעי תמר.

את הפגישה ביקשו לקיים חברות הגז לפני כשבוע, מיד לאחר מסיבת העיתונאים שבה פורטו עיקרי המלצות הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית החדשה בענף חיפושי הגז והנפט. שטייניץ נעתר לקיום הפגישה, וזאת עוד בטרם החל הליך השימוע בעל פה לחברות הגז המתוכנן לחודש הבא.



זוהי הפגישה השנייה שמקיים שטייניץ עם תשובה מאז ייסד את ועדת ששינסקי באפריל. מימון התייצב גם הוא לפגישה, לאחר שעזב את ישראל בנסיבות עלומות לפני כמה חודשים. לפי הערכות, במהלך הפגישה לא הציגו בעלי חברות הגז חומרים על פגיעה לכאורה במימון פרויקטי פיתוח מאגרי הגז או בפעילויות החיפושים - והסתפקו בהבעת דאגתם מיישום המסקנות, שלטענתם יעכב את הקידוח בפרויקט תמר.



ועדת ששינסקי הבהירה במסגרת המסקנות שפירסמה כי אינה רואה אפשרות לפגיעה במאמצי שותפות תמר לגייס את המימון הדרוש לפיתוח המאגר. זאת, משום שדחתה את גביית ההיטל המגזרי החדש על ענף החיפושים למשך 8-9 שנים (במאגר תמר), עד לכיסוי כ-160% מהוצאות היזמים בפרויקט. כמו כן ציינה הוועדה כי הפגיעה התזרימית בפרויקט בגין ביטול הטבת המס (ניכוי אזילה) צפויה רק ארבע שנים לאחר תחילת הפקת הגז מן הבארות.



ואולם לפי דרישת משרד התשתיות, כללה הוועדה בדו"ח הערה שלפיה אם יוכיחו חברות הגז במהלך השימוע שייערך להן בחודש הבא כי אמנם יש ביישום ההמלצות משום הערמת קשיים על מימון הפרויקט, תדאג הוועדה לפתרונות לכך. בשלב זה לא פורסמו אינדיקציות שלפיהן יש ביישום ההמלצות כדי לפגוע בתנאי המימון.



בדו"חות התקופתיים שפירסמו בסוף השבוע שותפויות החיפושים של דלק נמנעו אלה מלציין כי יש בטיוטת ההמלצות כדי להשליך על תוכניות המימון והפיתוח של מאגר תמר, וציינו כי משמעות ההמלצות תיבחן. לצד זה, השותפויות דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט ציינו כי יישום ההמלצות "צפוי להגדיל באופן משמעותי את נטל המס ולהשפיע לרעה על עסקי השותפות ופעילותה", ולכן יפעלו בכנסת ובממשלה כדי לשנותן.



בתוך כך, שר התשתיות, עוזי לנדאו, הודיע בסוף השבוע כי בכוונתו לפנות לראש הממשלה בעת ישיבת הממשלה היום, בדרישה להעמיד ערבויות מדינה לטובת הבטחת המשך פיתוחו של פרויקט תמר - אם אלה אמנם יידרשו.



השר לנדאו הוסיף כי שוררת "אי-ודאות בסיסית במשק הגז שמעכבת את פיתוחו של השדה", וציין כי "לזמן יש חשיבות קריטית". עם זאת, בקשה שכזו מצד שותפות תמר נדחתה לפני כשנה בידי משרד האוצר, לאחר שהתברר כי אין צורך בערבויות אלה.



המאבק בששינסקי הסתכם ב-2 מיליון דולר



הוצאות קבוצת דלק במאבקה נגד מסקנות ועדת ששינסקי הסתכמו עד כה ב-1-2 מיליון דולר - כך עולה מהדו"חות הכספיים של שותפויות החיפושים דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט, שפורסמו בסוף השבוע.



סעיף הוצאות הנהלה וכלליות של דלק קידוחים, למשל, הסתכם ברבעון השלישי של השנה ב-1.3 מיליון דולר, לעומת 215 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד. השותפות מנמקת את עיקר הגידול בגין "שירותי ייעוץ שקיבלה השותפות לצורך פעילותה בקשר עם ועדת ששינסקי".



ככל הידוע, קבוצת דלק מעסיקה בנוגע להתמודדותה עם הוועדה לבחינת המדיניות הפיסקלית בענף אוצרות הטבע לפחות שלושה משרדי לובינג, שלושה משרדי ייעוץ תקשורתי ושורה של יועצים פיננסיים ומשפטיים שכתבו עבורה חוות דעת לעיון חברי ועדת ששינסקי.



כמו כן באחרונה פורסם כי הקבוצה מנהלת מכרז למתן שירותי פרסום עבור קמפיין תקשורתי שבו תפתח בעלות של 3-5 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully