וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכון התקנים החמיר את בדיקות הצעצועים; היבואנים: נעלה מחירים

מאת עדי דברת-מזריץ ורינה רוזנברג

21.11.2010 / 7:02

יו"ר ועד יבואני הצעצועים: עלויות היבואן עלו ב-20% בממוצע - והמחירים יעלו בהתאם ? מכון התקנים: "הבעיה היא עם יבואנים שמייבאים שלא יודעים מי היצרן ומה המקור. אין להם מושג ירוק אם המוצר עומד בדרישות התקן או לא" ? האם ההורים ישלמו את המחיר?



>> יבואני צעצועים טוענים כי אם מכון התקנים לא יקל וישפר את מערך הבדיקות שלו לצעצועים, הם ייאלצו להעלות את המחירים לצרכן.

הפגיעה היא בעיקר ביבואנים קטנים ובינוניים, שעלות הבדיקות מכבידה עליהם מאחר שהמדגם שנלקח מהם מהווה אחוז שגבוה יותר מכלל הסחורה, ומכיוון שפעמים רבות אין להם אישורי תקן מתאימים.



"נראה שבמכון התקנים רצו להרוויח יותר כסף, ולכן הם עושים יותר בדיקות", טוען בכיר המקורב ליבואנים. במכון אמרו בתגובה: "הדבר שעומד לנגד עינינו הוא בטיחותם של הילדים".



בחודשים האחרונים חל שינוי בבדיקות צעצועים מיובאים על ידי המכון. עד לאחרונה היה מקובל כי בכל משלוח נוטלים כמה מוצרים לבדיקה, אך עתה הוחלט לקחת לבדיקה צעצוע מכל דגם. לדברי היבואנים, מספר המוצרים הנלקחים לבדיקה מכל משלוח עלה משמעותית, ומכיוון שהם אלה שנושאים בעלות הבדיקה, ההוצאה נהפכה לבלתי נסבלת. עלות בדיקה יכולה להגיע לאלפי שקלים לצעצוע בודד.



בנוסף, לדברי היבואנים, מכיוון שמספר המוצרים הנלקחים לבדיקה גדל, קיים עומס על המעבדה של מכון התקנים ולכן מוצרים ממתינים לחזרה מבדיקה גם ארבעה וחמישה חודשים. בינתיים היבואנים לא יכולים למכור את המוצרים מאותו דגם.



בכדי להקל על אותם יבואנים הסכים מכון התקנים לקבל אסמכתאות שמגישים להם יבואנים ממעבדות מוסמכות בחו"ל המעידות על תקינות המוצר. במקרה זה, העלות עבור בדיקה נמוכה יותר, אך עדיין גבוהה, לדברי היבואנים, ומסתכמת בכמה מאות שקלים לצעצוע.



אבי כץ, נציג היבואנים בלשכות המסחר ויו"ר הוועד של יבואני הצעצועים, אמר: "ההשפעה המיידית לצרכן תהיה חייבת להיות העלאת מחירים. עלויות היבואן עלו ב-20% בממוצע, אז המחירים לצרכן בהכרח יעלו ב-20% בהתאם". כדי למנוע מהלך כזה, מציע כץ כמה פתרונות: מכון התקנים יתחיל להכיר במעבדות בינלאומיות שלא מוכרות כיום; לאנשי שטח של מכון התקנים יהיה שיקול דעת שלא לקחת לבדיקה חלק מהמוצרים; יהיה מסלול ירוק ליבואנים ותיקים.



"הבדיקה עולה לי כיום בממוצע 20%-80% משווי הסחורה. אם פעם הייתי משלם 1,400 שקל לבדיקות בחודש, כיום אני משלם 20 אלף שקל", מספר בני אנג'ל, מפייסטה צעצועים ותחפושות, יבואן צעצועים זה 40 שנה. "אנחנו חייבים להעלות את המחירים ב-20%-30%, אבל התחרות בין היבואנים לא מאפשרת לנו לעשות זאת".



עם זאת, לא כל היבואנים מתנגדים למהלך של מכון התקנים. "התפקיד של מכון התקנים הוא לדאוג שהצעצועים שמגיעים לילדים שלנו יהיו באיכות גבוהה ובהתאם לתקנים", אומר יואב גאון, מנכ"ל רשת אימג'ינריום, שמוכרת צעצועים מיובאים. גאון אומר שאצלם לא נראה עליית מחירים.



מכון התקנים: 40% מהצעצועים נפסלים



יעקב וכטל, מנהל אגף תעשייה במכון התקנים, אמר: "התחילה נגדנו מערכה אינטנסיבית כדי להביא אותנו למצב שבו נאשר את המוצרים בקלות רבה יותר. הבעיה היא לא עם היבואנים שמייבאים ממקומות מוכרים, אלא עם יבואנים שמייבאים בעסקות שהם לא יודעים מי היצרן ומה המקור".



לגבי הטענה על תקופת הזמן הארוכה שעוברת עד שמאושר המשלוח, אומרים במכון התקנים כי הם פועלים לצמצם תקופה זו. "אם היבואנים יקדימו לשלוח לנו דגם לפני ביצוע המשלוח המסחרי, אז כשיגיע המשלוח לארץ הוא ישוחרר מיידית וזה יעלה להם אותו דבר", מציעים במכון. "אבל מי שלא מייבא ממקומות מוגדרים לא יכול להיערך ולתכנן זאת מראש".



ממכון התקנים נמסר בתגובה: "כל חודש אנו פוסלים לשיווק צעצועים שאינם עומדים בדרישות התקן. כך, לדוגמה, מנתונים שאספנו באוגוסט האחרון עולה כי מתוך 107 משלוחי צעצועים, מכון התקנים הישראלי פסל 40%". עוד נמסר: "בחלק גדול מן המקרים קיבלו היבואנים שהוכיחו שהספקים שלהם אמינים לאורך זמן, הקלות משמעותיות בבדיקות. אנו נמצאים היום בהמשך דיונים מול איגוד לשכות המסחר להקלות נוספות בעתיד, כמו הכרה בתעודות בדיקות מחו"ל. גם יבואנים שהוכיחו כי הם עומדים בדרישות התקן יוכלו ליהנות מההקלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully