וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודל חדש לקופות הגמל: דמי ניהול של 1.2% מהצבירה ו-6% מההפקדות

מאת מירב ארלוזורוב

21.11.2010 / 7:02

בלעדי המפקח על הביטוח צפוי להציג הצעה לרפורמה בדמי הניהול של ענף הפנסיה בסוף החודש. לפי הרפורמה, קופות הגמל יוכלו בראשונה לגבות דמי ניהול גם מהפקדות שוטפות



>> קופות הגמל יוכלו בראשונה לגבות דמי ניהול גם מהפקדות שוטפות (פרמיה). בתמורה, תרד תקרת דמי הניהול המותרת לגבייה בידי קופות הגמל - כך עולה מהצעת הרפורמה בדמי הניהול של ענף הפנסיה שהמפקח על הביטוח במשרד האוצר, עודד שריג, צפוי להציג בסוף החודש. שיעור דמי הניהול שיותר לגבייה לקופות הגמל עדיין לא נקבע סופית, אבל ההערכה היא כי הוא יהיה כ-1.2% דמי ניהול מהחיסכון ועוד 6% דמי ניהול מההפקדות.

כיום מותר לקופות הגמל לגבות דמי ניהול מהחיסכון הצבור בקופה בהיקף של עד 2% מהיקף החיסכון (היקף הצבירה). זאת לעומת קרנות הפנסיה, שמותר להן לגבות עד 0.5% מהצבירה, ועוד 6% מההפקדה החודשית השוטפת של המבוטח בקרן הפנסיה (פרמיה). לחברות הביטוח מותר גם כן לגבות עד 2% מהצבירה, אבל במקרה שלהן - מותר להן להגיע לתקרה של 2% מהצבירה באמצעות שילוב של דמי ניהול מפרמיה ודמי ניהול מצבירה.



כך, מותר להן לגבות עד 1% מהחיסכון ועוד 11% מהפרמיה החודשית (וכן שילובים נוספים של דמי ניהול מפרמיה ומצבירה). בהתאם ליחס מקובל, שלפיו את דמי הניהול מהפרמיה צריך לחלק בעשר כדי להשוות לדמי הניהול מהחיסכון, מתקבלים דמי ניהול מרביים של 2%-2.1% מהצבירה.



בשנים האחרונות נעשו בפיקוח על הביטוח כמה ניסיונות להשוות את דמי הניהול באפיקי הפנסיה השונים, כדי להקל את ההשוואה ביניהם - ובכך להקל על יצירת לחצים תחרותיים. בין השאר, נשקלה לא פעם האפשרות לבטל את דמי הניהול מפרמיה, וכמו בקופות הגמל - להעביר את קרנות הפנסיה וביטוחי החיים לדמי ניהול על בסיס צבירה בלבד. שינוי כזה היה מעמיד את דמי הניהול על מספר בודד אחד, והיה מקל מאוד על הציבור לערוך השוואות של גובה דמי הניהול שהוא משלם.



כל הרעיונות האלו נדחו, בשל החשיבות של דמי ניהול מהפרמיה לחדירה של מנהלים חדשים לענף. כשמגייסים חוסכים חדשים, כמו במקרה של מנהל חדש נכנס לענף, יש לחוסך מעט מאוד צבירה - ולכן הוא כמעט שלא משלם דמי ניהול מצבירה. במקרה כזה, חשוב מאוד לאפשר גביית דמי ניהול מהפרמיה החודשית. ככל שגיל החוסך עולה ואתו גודל תיק החיסכון הצבור, כך יורדת חשיבות דמי הניהול מהפרמיה ועולה חשיבות דמי הניהול מצבירה.



בניגוד לכל ההתלבטויות האלו, שליוו את הפיקוח על הביטוח במשך שנים, צפוי המפקח הנוכחי להציג בסוף החודש שינוי הפוך. שריג מתכוון לצרף גם את קופות הגמל למודל של דמי ניהול כפולים - צבירה ופרמיה גם יחד.



הסיבה לכך היא החשש של הפיקוח על הביטוח מפני דעיכה של ענף קופות הגמל. כך, על אף הצבירה הגבוהה של החיסכון בגמל, כמעט שאין גיוסים של חוסכים לגמל, וההפקדות החודשיות בגמל הן נמוכות. באמצעות פיצול דמי הניהול בין צבירה לפרמיה, מקווה הפיקוח על הביטוח לעודד את מנהלי הגמל לשוב ולגייס חוסכים חדשים. גיוס כזה יהיה כדאי למנהלים, בגלל היכולת ליהנות מזרם הפרמיות עוד לפני שנצבר חיסכון משמעותי.



עם זאת, בתמורה לכך מתכוון המפקח להפחית את תקרת דמי הניהול המותרת לגבייה לקופות הגמל. על פי המסתמן, התקרה תחדל להיות 2% מהצבירה, והיא תעבור להיות 1.2% מהצבירה ועוד כ-6% מהפרמיה. לפי המודל המקובל של 1:10, מדובר בתקרת דמי ניהול השקולה לכ-1.8% מהצבירה, שהיא קרובה מאוד לתקרה הקיימת. אלא שהפיקוח על הביטוח סבור כי מודל ה-1:10 אינו נכון בקופות הגמל, וכי היחס הנכון יותר לחישוב במקרה של קופות הגמל הוא 1:35 (בגמל יש נכסים צבורים של 170 מיליארד שקל, אבל רק 5 מיליארד שקל של הפקדות שוטפות בשנה). לפיכך, הערכת הפיקוח כי מדובר בפועל בתקרה של כ-1.35%, שהיא כבר הנחה ניכרת של כ-35% בדמי הניהול הנגבים בידי קופות הגמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully