וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצה אירופה, מחבקת את איראן

נתן שבע

21.11.2010 / 7:02



העניין למשקיעים: תוצר גבוה ואוכלוסייה צעירה



עם 76 מיליון תושבים, טורקיה היא הכלכלה ה-17 בגודלה בעולם ואחת הגדולות שבכלכלות המתעוררות. התוצר לנפש כמעט שהוכפל מאז 2004, ומגיע כיום ליותר מ-11 אלף דולר בשנה.

קצב הצמיחה של התוצר הטורקי מאז 2002 הוא יותר מ-4% בשנה. בין 2002 ל-2007 היו שיעורי הצמיחה גבוהים במיוחד, עם ממוצע שנתי של 7.4%. המשבר הכלכלי העולמי שפרץ ב-2008 פגע בכלכלה הטורקית, אך הכלכלנים מצפים כי בשנה הקרובה תחזור טורקיה לקצב צמיחה שנתי של 4%-5%.



תחת שלטונו של ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן, שנבחר בראשונה ב-2003, החלה טורקיה לפרוח. הכלכלה התנודתית, שידעה שלושה משברים ב-15 השנים האחרונות, החלה להתייצב. במאמצי הייצוב סייעה ריבית גבוהה, שנועדה להלום באינפלציה.



יחס החוב-תוצר של טורקיה ירד מ-67% ב-2003 ל-45% ב-2009. ארדואן הפריט חברות ממשלתיות וטיפח את קשרי הסחר עם מדינות שכנות. הבנקים הטורקיים התחזקו בזכות הצמיחה והגבירו את מתן האשראי לעסקים. כ-45% מהיצוא של טורקיה מיועדים לאירופה, ו-20% מופנים למדינות המזרח התיכון. שיעור האבטלה בטורקיה הוא עדיין דו ספרתי, אבל המדינה הצליחה לייצר בתקופת המשבר 2 מיליון מקומות עבודה - יותר מכל מדינה אחרת באזור.



כלכלנים מעריכים כי ההרכב הדמוגרפי של טורקיה יכול לתמוך בהמשך צמיחתה. רבע מאוכלוסיית המדינה הוא מתחת לגיל 15, ורק 6.3% מהתושבים הם מעל גיל 65 (לעומת 17% בגוש היורו). עם זאת, 95% מהחברות הטורקיות הן קטנות, ומפגרות מבחינה טכנולוגית אחר חברות ממדינות מערב אירופה. בנוסף, כ-20% מהאוכלוסייה בטורקיה חיה מתחת לקו העוני.



הייחוד: גשר היסטורי בין אסיה לאירופה



המיקום של טורקיה הוא ייחודי. המדינה נמאת בין אירופה לאסיה, וככזו היא חשובה למעצמות רבות. האמריקאים, למשל, רואים בה חוצץ בין המערב לאיראן, שמצליח ליצור השפעה גם בסוריה ובלבנון. גם במערב אירופה מעוניינים בטורקיה חזקה, שאינה מצטרפת לגוש האיסלאמי. עם זאת, האירופאים אינם ממהרים לאמצה לחיקם, ונראה שיחסם אליה אמביוולנטי. אירופים רבים סולדים מהתרבות האיסלאמית ומערימים עליה קשיים במאמציה להצטרף לגוש היורו.



טורקיה גם ידעה לא פעם עימותים עם שכנתה יוון, בעיקר על רקע השליטה בקפריסין. במקביל יש לה יחסים טובים עם גרמניה, שקלטה ב-20 השנים האחרונות מיליוני טורקים שהיגרו אליה כדי לחפש פרנסה. טורקיה נמצאת גם על צומת ראשי של צינורות גז ונפט, המחבר בין המזרח התיכון, אירופה והקווקז - מה שהופך אותה לבעלת ברית אסטרטגית חשובה לכל מדינות האזור.



הסיכונים: ההתקרבות לאיראן והגירעון הממשלתי



התקרבותה של טורקיה לאיראן ולתרבות האיסלאמית מרחיקה אותה מהמערב. גם המשבר הפוליטי עם ישראל, שהיתה שותפת סחר ותיירות גדולה שלה, גרם לפגיעה מסוימת בכלכלתה. ההיסטוריה של טורקיה רוויית משברים, שטילטלו לא פעם את המטבע שלה והבריחו משקיעים.



טורקיה עדיין סובלת משיעור אבטלה גבוה של 12%, ויש גם חשש כי הגירעון הממשלתי שלה יטפס השנה עד לרמה של 5% מהתוצר. בברקליס קפיטל מעריכים כי הבנק המרכזי של טורקיה יתחיל להעלות את הריבית במחצית השנייה של 2011. שיעור הריבית במדינה הוא כיום 7%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully