וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיכות, שייק אננס וצמיחה של 8%

נתן שבע

21.11.2010 / 7:02



העניין למשקיעים: הייצור הסיני זולג דרומה



תאילנד, שבה 65 מיליון תושבים, היא הכלכלה השנייה בגודלה בדרום מזרח אסיה (אחרי אינדונזיה). משבר המטבעות של 1998 פגע קשות במדינה, שסבלה אז מבזבוז מקורות ומהשקעת כספים ממשלתיים בפרויקטים ראוותניים.

חזרתה לצמיחה בשנות ה-2000 הסתמכה על תעשיות היצוא, שמיועדות בעיקרן לארה"ב וליפן. ב-2000-2008 צמחה הכלכלה התאילנדית בקצב ממוצע של 4% בשנה, עד המשבר ב-2009-2010.



הכלכלה התאילנדית התאוששה הודות ליצוא, שעד כה צמח השנה ב-16% - הקצב הגבוה זה 20 שנה. קצב הצמיחה של המדינה היה 8% ב-2010, ובבנק ברקליס קפיטל צופים כי ב-2011 הוא יירד ל-4%. היצוא התאילנדי הוא בעיקר של מכונות, מוצרי אלקטרוניקה, סחורות חקלאיות ותכשיטים.



התיירות לתאילנד אחראית לכ-7% מהכנסות המדינה. לא פחות מ-10 מיליון תיירים ביקרו בתאילנד מתחילת 2010.



חברות רבות העבירו בשנים האחרונות מפעלי ייצור מסין לתאילנד. הן עשו זאת בין היתר מכיוון שעלויות הייצור בסין החלו לעלות, וכן בשל החששות לשביתות בסין. עם החברות שכבר עשו זאת נמנות ענקית הרכב היפנית טויוטה וקונצרן התעשייה והרכב היפני מיצובישי.



תאילנד מנסה לחזק את תשתית המערכת הפיננסית שלה, ושומרת על גירעון תקציבי נמוך יחסית (2.3% מהתוצר) ויחס חוב-תוצר נמוך יחסית (42%).



הייחוד: 60% מהתושבים עדיין עוסקים בחקלאות



בתאילנד יש מלך, אך מרבית הסמכויות מרוכזות בידי ראש הממשלה. לא פחות מ-18 הפיכות או ניסיונות הפיכה עברו על המדינה מאז 1932. בתחילת 2010 פרץ גל הפגנות, בהובלתם של תומכי ראש הממשלה הקודם שהודח בהפיכה צבאית ב-2006. אלה קראו להדיח את ראש הממשלה המכהן, אבהיסיט וואג'גיבה. לבסוף שקטו המהומות בעזרת כוחות הצבא.



רוב אזרחי תאילנד הם עדיין כפריים. כ-60% מועסקים בחקלאות ומגדלים בעיקר אורז. העוני הנרחב עלול לעורר מהומות נוספות שיאיימו על יציבות המשטר.



נראה כי הכלכלה התאילנדית עדיין לא יודעת לייצר לעצמה יתרון יחסי משמעותי. הצמיחה במדינה נשענת על תהליכים גלובליים ועל העברת מפעלים למדינות שבהן כוח העבודה זול.



זהו יתרון בעל אורך חיים מוגבל, והשאלה הגדולה היא מה יהיו מנועי הצמיחה שיסייעו לכלכלתה להתקרב צעד נוסף לעבר הכלכלות המפותחות במערב.



הסיכונים: עוד הפיכה עלולה להתחולל בכל רגע



החשש מחוסר יציבות פוליטית הוא אחד החששות העיקריים ביחס לכלכלת תאילנד. משקיעים זרים כבר נפגעו כמה פעמים עקב תהפוכות פוליטיות במדינה, והמתח הפוליטי עדיין שורר בה. עם זאת, נראה שתאילנד יודעת לחיות עם המתח הזה ולהתאושש במהירות מההפיכות. בנוסף, היצוא של תאילנד מופנה לשוקי צריכה, כמו ענף האלקטרוניקה והרכב, ולכן הוא עלול להיפגע בשל התערערות נוספת של הכלכלה העולמית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully