וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הזדמנות פז לסין

סיימון ג'ונסון

21.11.2010 / 7:44

המשבר באירלנד



>> משבר החובות של אירלנד עוד יסתבך וילך, אך יש סיכוי שהפתרון למשבר יגיע דווקא מאסיה. הנה התחזית שלי: אירלנד תקבל חבילת סיוע צנועה מהאיחוד האירופי, כפי הנראה בשילוב עם קרן המטבע הבינלאומית. במקביל, המשקיעים יתחילו להבין כי נתיב האג"ח הממשלתיות של אירלנד, מעבר לכל ספק, אינו בר קיימא.

ואולם, חבילה צנועה לא תשיג הרבה. אירלנד ושותפותיה האירופיות יצטרכו לפתור את הבעיות שגרמו למשבר, כולל ארגון מחדש של הבנקים ושל חובות הממשלה. אך הדרך לפתרון לא תהיה קלה; היא תהיה משחק שחמט אטי ומכאיב בין דבלין, בריסל, וקרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון, עם השלכות כואבות על פורטוגל, ספרד ואולי גם מדינות נוספות.



בסוף אוקטובר 2008 טענו פיטר בון, ג'יימס קוואק ואנוכי כי כמה מדינות באירופה העניקו ערבויות בגיבוי משלמי המסים לבנקים שהתחייבויותיהם היו גדולות יותר מהתוצר המקומי הגולמי שלהן. הצענו ליצור קרן ליציבות אירופית שתפעל בגיבוי כל מדינות האיחוד האירופי כדי לקנות זמן לטפל בבעיות כושר הפירעון של אירלנד ומדינות אחרות.



גוש היורו קיבל הצעה זאת, אך הפוליטיקאים סירבו לקחת אחריות על הגורמים שהובילו למשבר של 2008. מנהיגי אירופה אמרו לעצמם ולבוחרים שלהם שמרבית בעיות העולם נגרמו עקב קריסת שוק הדיור בארה"ב וחמדנות הבנקים האמריקאיים. יש, כמובן, אמת בכך. פקידי משרד האוצר האמריקאי אולי אחראים לגלובליזציה הפיננסית משוללת רסן, אך הבנקים באירופה נהפכו לגדולים מדי ביחס לכלכלות שלהם, עקפו את הרגולטורים ועסקו בפעילויות חסרות אחריות.



אם אירלנד תגיע לחדלות פירעון, הבנקים הגרמניים והצרפתיים הגדולים יספגו הפסדים כבדים. המשבר ייהפך לכלל-אירופי, ובנקודה זאת כל העיניים יהיו נשואות לבנק המרכזי של אירופה וקרן המטבע הבינלאומית. האם לקרן המטבע הבינלאומית יש המשאבים להתמודד עם ספרד, שלא לדבר על מדינות גדולות יותר, כמו איטליה או אפילו צרפת?



ארה"ב עשויה לספק מימון ראוי במסגרת אחריותה כבעלת מטבע העתודות הבינלאומי - אך הלך הרוח בוושינגטון השתנה לרעת חבילות הסיוע. כחלופה, תוכל אירופה לנסות לפנות לבייג'ין ולבקש כי תקצה חלק מ-2.6 טריליון הדולר שבעתודותיה לסיוע לנושים האירופיים.



תהיה זאת הזדמנות אדירה לסין להשיג תפקיד בינלאומי מוביל. אולי כדאי למנות את מין ז'ו, פקיד בכיר בבנק המרכזי של סין, למשרה בכירה בקרן המטבע הבינלאומית. אם תציע סין לספק מימון לקרן המטבע הבינלאומית, תיהפך לבעלת המניות העיקרית בו ותעביר את מטה הארגון הראשי לבייג'ין, הדבר עשוי להפוך את משחק השחמט למעניין בהרבה.



הכותב הוא פרופסור לכלכלה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (mit) ולשעבר הכלכלן הראשי של קרן המטבע הבינלאומית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully