וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה יחליט הנגיד על הריבית? תלוי את מי שואלים

מוטי בסוק

21.11.2010 / 8:16

הערכות סותרות סביב החלטת הריבית של הנגיד מחר. ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל: "בנק ישראל צריך להעלות את הריבית אך רוב הסיכויים שהוא לא יעשה זאת"

האנליסטים של הבנקים ובתי ההשקעות חלוקים בדעתם סביב החלטת הריבית של נגיד בנק ישראל סטנלי פישר מחר (שני). חלק מהם סבור כי הנגיד יותיר את ריבית הבסיס בדצמבר ברמה של 2%; ואחרים סבורים כי הנגיד יעלה את הריבית ב-0.25% לרמה של 2.25%.

ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בקבוצת הראל, אמר כי "בנק ישראל צריך להעלות את הריבית, אך רוב הסיכויים שהוא לא יעשה זאת". לפני כשנה העריכו האנליסטים ובתי ההשקעות כי בסוף 2010 תהיה הריבית כ-3%. ההתפתחויות בכלכלה העולמית ובמשק הישראלי הותירו את הריבית ברמה נמוכה הרבה יותר. כיום ברור כי הריבית בסוף 2010 תהיה 2.0% או 2.25%. הסיבות העיקריות להערכה כי הנגיד יותיר את הריבית על 2.0% הן הירידה הגדולה ביצוא בחודשים האחרונים, הנטייה של הנגיד לתמוך בצמיחה ובתעסוקה, ובעיקר החשש הגדול של פישר כי העלאה נוספת, כאשר הריבית בארה"ב, באיחוד האירופי, בבריטניה וביפן נותרת ללא שינוי, תביא לתיסוף נוסף בשקל, כפי שהוכח בפעם הקודמת כשהנגיד העלה את הריבית ב-0.25%.

כלכלני קרדיט סוויס סבורים כי במשרד רה"מ, באוצר ובבנק ישראל מבינים כי הדרך הנכונה להתמודד עם העלייה במחירי הדיור היא לא דרך העלאת הריבית, ומעריכים כי הנגיד לא יעלה את ריבית הבסיס במשק בדצמבר. איילת ניר, כלכלנית ראשית באי.בי.אי, סבורה כי "על בנק ישראל לבחון את ההשלכות של הנחיית המפקח על הבנקים על שוק הנדל"ן למגורים לפני שיבחר להעלות את הריבית, במיוחד על רקע הירידה המתמשכת ביצוא". ואולם יונתן כץ, אסטרטג המקרו של HSBC, סבור כי העלייה החדה במחירי הדירות לרכישה תומכת בהעלאת הריבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully