וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשל המלצות ששינסקי: תביעה ייצוגית נגד המדינה

הילה רז

21.11.2010 / 11:07

בקשה לתביעה ייצוגית ב-10 מיליארד שקלים נגד המדינה בשל המלצות ועדת ששינסקי. "המדינה התרשלה התרשלות רבתי כלפי המבקשת וחברי הקבוצה"

משקיעה בחברת חיפושי גז ונפט, אורלי בן עמי, הגישה הבוקר (ראשון) בקשה לתביעה ייצוגית המוערכת על ידה ב-10 מיליארד שקל נגד המדינה בשל המלצות הביניים של ועדת ששינסקי. התובעת הייצוגית טוענת בבקשה שהגישה לבית המשפט המחוזי בתל אביב כי המלצות הביניים גורמות לפגיעה של המדינה בערך המניות של החברות העוסקות בחיפושי גז ונפט, ובכך גם בערך שווי השקעתה.

לטענת בן עמי היא, כמו מאות אלפי אנשים מרחבי הארץ, השקיעו במניות חברות חיפושי הגז בתקווה כי הן יימצאו גז ונפט וכתוצאה מכך יזכו המשקיעים הפרטיים מקרב הציבור ברווחים על השקעתם במניות. התובעת מוסיפה כי "ציבור זה, מחזיק למעלה מ-70% מהאחזקות של המניות של דלק קידוחים (3.82% , 1412.0), רציו (5.83% , 50.8), אבנר (3.22% , 249.8) וישראמקו (3.15% , 45.9), אשר עוסקות בחיפושי הגז, וציבור זה הנו שותף מלא, ובעל מניות, שעתיד היה להרוויח מהשקעתו, אשר לאחר שנים ארוכות ועקרות של השקעת כספים רבים ברכישת המניות, באופן ישיר ו/או באמצעות אחזקה של קרן זו או אחרת - זכה סוף כל סוף לרווחה באמצעות מציאת כמויות עצומות של גז טבעי, ואשר עתיד היה, להנות מהרווחים שבמכירת הגז".

התובעת הייצוגית, המיוצגת על ידי עו"ד יוחי גבע, משתמשת בתביעתה בטיעונים הדומים לטיעוניהם של טייקוני הגז והנפט, ויצחק תשובה בראשם, בנוגע להסתמכותם על המדיניות המיסויית והרגולטורית הנוהגת כיום בישראל.

"המדינה שינתה את כללי המשחק המקובלים"

בתביעה נכתב כי "הציבור שהשקיע כספו לקח בחשבון את שיעור התמלוגים ו/או שיעור המס שעל החברות היה להעביר למדינה בגין מכירת גז שנמצא, כפי שגם הופיע בתשקיף של החברות שהנפיקו את ניירות הערך שלעיל, למשקיעים. פועל יוצא, הציבור הסתמך, באופן מוחלט על החישובים דלעיל, עת הוא צופה רווחיו, ובחירתו להשקיע באפיקי הגז והנפט - נעשתה במודע ובהסתמכות על המצב הקיים, קרי מערכת ההסכמים שבין השותפויות לבין המדינה, החקיקה בתחום ומערכת המיסוי הנהוגה והקבועה באותה עת ממש".

התובעת מוסיפה כי נגרם לה נזק בשל הפסד תשואות חלופיות בשנים רבות של כשלון בהשקעה, לפני מציאת הגז וכן היא הופלתה ביחס למשקיעים שהשקיעו במניות של חברות העוסקות בחיפוש מחצבים אחרים, שאינם גז או נפט. לשיטת המבקשת, בעת השקעתה היא "הסתמכה על המצב המשפטי, הכלכלי והפיסקלי כמו גם, מדיניות הממשלה בדבר חיפושי גז ונפט. מהניתוח הכלכלי, מובן היה למבקשת, כי היא תרוויח סכומי כסף לא מבוטלים, בגין השקעתה". התובעת סבורה כי דו"ח הביניים של ועדת ששינסקי, שהמליץ להעלות באופן הדרגתי את שיעור התמלוגים של המדינה מ-12.5% ל-66% משמעותו הפחתה של רווחיות המשקיעים מ-87.5% ל-33%.

התובעת הייצוגית מציינת כי מכרה ב-18 לנובמבר חלק מאחזקתה בחברות הגז והנפט בהפסד ובפחות רווח, בו יכלה למכור את מניותיה לו המדינה היתה נמנעת מהתנהלות והתנהגות שגרמה לציבור המשקיעים להפסדי עתק.

"המדינה התרשלה התרשלות רבתי כלפי המבקשת וחברי הקבוצה, בכך ששינתה את כללי המשחק המקובלים, קרי הודיעה כי הקימה ועדה שתשנה את הוראות חוק הנפט ביחס לתמלוגים ו/או הוראות תקנות מס הכנסה (נפט) ביחס למיסוי על הגז - ובתוך כך, גרמה לצניחה ממשית ומהותית בערך שווי המניות בהן החזיקה הקרן שהחזיקה המבקשת, וכתוצאה מכך גרמה למבקשת וליתר חברי הקבוצה לנזק כספי ממשי" נטען בתביעה.

בן עמי מעריכה את הפסדה האישי ב-1,000 שקל ובסכום כולל עבוד הקבוצה של כחמישה מיליארד שקל. היא אינה מבהירה כיצד חושב סכום זה אך מציינת כי בשבועות האחרונים נמחקו 11 מיליארד שקל מהמסחר בבורסה.

בשל נזקים עתידיים שייגרמו לה כתוצאה מהפרות צפויות של המדינה ושינוי הוראות חוקים ותקנות שחוקקו והותקנו בנוגע למציאת גז ונפט תובעת בן עמי חמישה מיליארד שקל נוספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully