וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: אירלנד צפויה לקבל סיוע של 120 מיליארד יורו; תאולץ להעלות את מס החברות

סוכנויות הידיעות

21.11.2010 / 12:52

חברות אמריקאיות העובדות באירלנד הזהירו כי ההשקעות בה ייפגעו אם יועלה מס החברות, העומד כיום על 12.5%



אירלנד צפויה לקבל סיוע של 120 מיליארד יורו (164 מיליארד דולר) מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע, כאשר בין התנאים לחבילת הסיוע היא תיאלץ להעלות מסים ולהגדיל את הנתח שבו מחזיקה הממשלה בבנקים הגדולים, כך דיווח העיתון "סאנדיי טיימס", אשר לא פירט מהיכן השיג את המידע.



על פי הדיווח, קרן המטבע, הבנק המרכזי של אירופה והאיחוד האירופי מכינים חבילת חילוץ לאירלנד. במסגרת החבילה, יקבל אלייד אייריש כ-10 מיליארד יורו, והוא עשוי להיות מולאם במלואו, בעוד שהממשלה תגדיל את הנתח שלה גם בבנק אוף איירלנד.



אחד התנאים השנויים במחלוקת לחבילת הסיוע הוא העלאת מס החברות באירלנד, אשר כיום עומד על 12.5%, ל-15%, לפי "טיימס". תנאי נוסף שעשוי להיכלל בחבילת החילוץ הוא מס רכוש של כ-500 יורו על בתים ומס על העשירים ביותר באירלנד, לדברי העיתון, אשר העריך כי בריטניה תתרום כמה מיליארד ליש"ט לחבילת החילוץ.



כמה מהחברות האמריקאיות הגדולות ביותר אשר עובדות באירלנד הזהירו את אירלנד כי היא מסתכנת בעזיבה המונית, במידה ותעלה את מס החברות, וזאת על רקע קריאות בתוך המדינה להתפטרות ראש הממשלה. באזהרה, אשר הגיעה מצד מיקרוסופט, hp, בנק אוף אמריקה ואינטל, הזהירו החברות כי אם מס החברות באירלנד יועלה מרמתו הנמוכה כיום, 12.5%, תסתכן אירלנד בפגיעה ביכולתה למשוך אליה השקעות ולשמור עליהן.



אירלנד הביעה בסוף השבוע התנגדות להעלאת המס. "זה לא נתון למשא ומתן", אמרה מרי קוכלן, סגנית ראש ממשלת אירלנד. מס החברות הנמוך של אירלנד עודד חברות רבות להקים בה את פעילותן ונחשב לאחד מיסודות המדיניות הכלכלית של אירלנד כבר שנים רבות. גם שר האוצר האירי, בריאן לניהן, אותת כי אין בכוונתו להעלות את המס.



האזהרה ששלחו החברות האמריקאיות נכתבה על ידי ליונל אלכסנדר, נשיא לשכת המסחר של ארה"ב באירלנד, בשיתוף עם בכיר ב-hp. החברות אמנם לא מאיימות בינתיים לעזוב את אירלנד, אך ההצהרה - שעליה חתמו מנהלי ארבע החברות באירלנד - ציינה כי אף שמס החברות באירלנד נמוך בהשוואה לשאר מדינות אירופה, הוא אינו נמוך כאשר משווים אותו למדינות אחרות שמהוות יעדי השקעה אטרקטיביים כמו סינגפור, הודו וסין.



"קרן המטבע, הבנק המרכזי של אירופה והנציבות האירופית צריכים להבין שכל העלאה של מס החברות המוטל עלינו עלולה להפוך אותנו בסופו של דבר לתלויות יותר מבחינה כלכלית, ולאו דווקא בשותפותינו האירופיות", נכתב בבקשה.



בנפרד, אמר ג'ון הרליהי, המנהל את המטה האירופי של גוגל בדבלין, בו עובדים 2,000 איש, לעיתון "בלפסט טלגרף" כי "כל דבר שיפגע בתחרותיות של אירלנד הוא בעל משמעות גדולה עבור גוגל".



ביום שישי הדף ראש ממשלת אירלנד, בריאן קוואן, קריאות להתפטרותו, על רקע פתיחת המגעים עם קרן המטבע הבינלאומית והאיחוד האירופי בנוגע לחילוצה של אירלנד.



מנהיג מפלגת הלייבור האופוזיציונית, אימון גילמור, אמר כי רק בחירות כלליות יוכלו להציל את אירלנד. גילמור אמר כי התפטרותו של קוואן תהיה לטובת הציבור, ותרגיע את המדינה. גילמור אמר כי לממשלת אירלנד אין שום סמכות להגיע לעסקה לגבי חילוץ המדינה. "אם הוא יעשה את הדבר הנכון, ממשלה חדשה, עם מנדט חדש, תתחיל לפעול עוד לפני חג המולד", אמר. בקריאתו של גילמור תמכו גורמים נוספים בפרלמנט.



קוואן אמר בתגובה כי אין בכוונתו להתפטר. "יש לצפות ממני כמנהיג הממשלה לערוך את הדיונים האלה כדרך שבה ניתן להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור אירלנד", ציין.



המגעים בין ממשלת אירלנד לבין נציגי קרן המטבע הבינלאומית, הבנק המרכזי של אירופה והנציבות האירופית, צפויים להימשך בימים הקרובים, אז צפויה הממשלה לפרסם פרטים בנוגע לתוכנית ארבע שנתית לקיצוץ 15 מיליארד יורו בתקציב עד 2015.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully