וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רמי לוי לצרכנים: תקנו פחות ירקות

עדי דברת מזריץ

22.11.2010 / 8:20

השבתת האספקה החקלאית מובילה את בעלי רשתות השיווק להביע חשש ממחסור ועליית מחירים בימים הקרובים. רמי לוי מעריך: המחירים יעלו בכ-10% וקורא לקונים לא להיכנס לפניקה

האם דוכני הפירות והירקות ברשתות השיווק יעמדו ריקים בימים הקרובים? ברשתות אומרים כי אם שביתת החקלאים שהתחילה אתמול תימשך שלושה ימים - כפי שהצהירו החקלאים - הן ערוכות להמשיך לספק סחורה. ואולם אם השביתה תימשך מעבר לכך, צפוי מחסור בחנויות. אם צרכנים יחליטו להצטייד במלאים גדולים מהרגיל, עקב בהלה מהמחסור הצפוי, ייתכן שהמלאי יסתיים אף מוקדם יותר.

לדברי עדי צים, מבעלי רשת כמעט חינם, המחסור יורגש כבר ביום שלישי. "יש לנו סחורה ליום-יומיים הקרובים, אבל אחר כך הסחורה כבר לא תהיה טרייה. המחסור הוא של עגבניות, מלפפון, כרוב, ושאר הירקות שמשתמשים בהם מדי יום".

רמי לוי, הבעלים של רשת רמי לוי שיווק השקמה, מזהיר גם הוא כי יורגש מחסור בתוך שלושה ימים: "באופן עקרוני התארגנו כרגע למלאים לזמן השביתה המוגדר - שלושה ימים. אם השביתה תימשך מעבר לכך, נרגיש מחסור בכל המוצרים הרלוונטיים. לוי קורא לצרכנים שלא להיכנס לפאניקה ולקנות כמות מוגזמת של ירקות ופירות: "אם לקוחות יקנו מעבר לרגיל יהיה מחסור. אני קורא להם לקנות אפילו פחות ממה שהם צריכים בימי השביתה".

"התשובה לשאלה אם יהיה מחסור או לא תלויה במשך השביתה", אומר גרשון ויסמן, סמנכ"ל הסחר של רבוע כחול, המפעילה את רשתות מגה. "אם היא תימשך יומיים-שלושה אז כנראה שלא תהיה השפעה, כי התארגנו וקלטנו סחורות בימים האחרונים. הבעיה תהיה עוד יומיים-שלושה במוצרים שלא נשמרים טריים לאורך זמן - תפוחי אדמה ואבוקדו, למשל, נשמרים ליותר זמן. פטריות, נבטים וירקות אחרים מתקלקלים מהר, ואתם צפויה בעיה".

לפי הערכות, הביקוש הרב יביא לעליית מחירים, אך ברשתות השיווק טוענים כי עליית מחירים כזו עדיין לא הורגשה, ואולי תורגש בהמשך. רמי מנדל, מנכ"ל קו-אופ ישראל, אמר כי המחירים בסחורה שהוזמנה לא עלו, אך "אם השביתה תימשך וייאלצו להביא פירות וירקות מחו"ל - המחירים יעלו בהתאם". גם בכמעט חינם ורבוע כחול אמרו כי לא צפויה עליית מחירים בשלב זה.

לעומת זאת, לוי מעריך כי המחירים יעלו בכ-10%. "באופן טבעי כשיש פחות היצע ויותר ביקוש, אז יש השפעה על המחירים", אומר לוי. "בגלל שנערכנו עם סחורה, ביום-יומיים הקרובים לא צפויה עלייה דרמטית - אולי של 10%. צריך להבין שזו לא עלייה גדולה עבור ירקות, כי המחירים שלהם משתנים מאוד מדי יום. לדעתי המחירים גם לא יעלו מעבר לכך, מכיוון שהחקלאים ירצו למכור את הסחורה שנערמה".

למרות הקשיים שהשביתה מייצרת להם, ברשתות השיווק הביעו תמיכה והזדהות עם החקלאים. "הייתי בצד השני - כשעבדתי כמנהל שירות תעסוקה של מחוז ירושלים ולא הצלחנו לספק עובדים לקטיף, כי הישראלים לא רוצים לעבוד בזה. לכן אני מבין אותם, והם צודקים", אומר מנדל. גם רמי לוי מסר כי "הם צודקים. הישראלים לא רוצים לעבוד בחקלאות וכל עוד לא מוצאים לכך פתרון - אסור לקצץ לחקלאים בעובדים".

מרבית הלקוחות ששוחחנו עמם לא שמעו על השביתה המיועדת, ולא נערכים לרכישה המונית של פירות וירקות. אתי מאזור השרון אמרה ל-themarker "עשיתי את הקניות שלי ביום שישי בשוק, ולא נערכתי. השביתה הזאת רצינית? שלושה ימים? אם כך, נקווה שהירקות שלי פשוט יספיקו".

הדעות לגבי היערכות למחסור חלוקות בקרב הצרכנים שכן מודעים לשביתה. "ירקות זה לא קופסאות שימורים. אי אפשר להקפיא ואני לא מתכוון לאגור, נקווה שהשביתה תסתיים במועד ושהרשתות לא יחליטו שיש להן אור ירוק להעלות מחירים", אמר חיים מהמרכז. צרכנית אחרת אמרה כי "אני תמיד קונה יותר ירקות זה לא קשור למצב, עם שלושה ימים אפשר להסתדר. חבל שאי אפשר להצטייד במלפפונים ובעגבניות מראש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully