וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהל הקרנות ו"צאר הרכב" לשעבר סטיבן ראטנר הסתבך בשחיתות

מאת לואיז סטורי ופיטר לאטמן

22.11.2010 / 6:56

בשבוע שעבר הגיש אנדרו קואומו, המושל הנבחר של מדינת ניו יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית, כתב אישום נגד מנהל הקרנות סטיבן ראטנר, אף הוא דומיננטי במפלגה הדמוקרטית, בגין פרשיית תשלומי שוחד בקרן הפנסיה של ניו יורק



ניו יורק טיימס

>> ביום שבו סטיבן ראטנר, "צאר הרכב" של אובמה, נהנה מחגיגות בוול סטריט בשל חלקו בהצלת ענקית המכוניות ג'נרל מוטורס (gm), לרגל הנפקתה מחדש בבורסה האמריקאית, הוגש נגדו כתב אישום מטעם התובע הכללי של ניו יורק. ראטנר הסדיר אישומים דומים עם הרשות לניירות ערך בארה"ב (sec), והחריף את מאבקו המשפטי בחברת ההשקעות הקודמת שלו.



ראטנר, שהיה אמון על החילוץ הממשלתי של מגזר הרכב בשנה שעברה, מואשם על ידי התובע הכללי של ניו יורק, אנדרו קואומו, במעורבות בתוכנית "קיקבקים" - תשלומים בלתי חוקיים תמורת הפניית עסקים לקרנות מסויימות - הקשורה במערכת הפנסיה של ניו יורק. קואומו מבקש למנוע מראטנר לעסוק בתחום ההשקעות והניירות ערך בניו יורק.



האישומים האזרחיים שהגיש קואומו, שעליהם חולק ראטנר בתוקף, הגיעו זמן קצר לאחר שדווח כי ראטנר הסדיר אישומים קודמים עם הרשות לניירות ערך. במסגרת הסדר זה, ראטנר הסכים להפסיק לעסוק בתחומים מסויימים בוול סטריט לשנתיים, ומבלי להכחיש או להודות בדבר עבירה, הסכים לשלם בחזרה סכום של 3.2 מיליון דולר הקשורים באישומים, ולשלם קנס בסך 3 מיליון דולר.



קואומו, המושל הנבחר של ניו יורק מטעם המפלגה הדמוקרטית, מעוניין להטיל על ראטנר קנס גבוה יותר בסך 26 מיליון דולר. דמויות אחרות המעורבות בחקירת קרנות הפנסיה כבר הסדירו את האישומים נגדם, אך בין קואומו לראטנר - לא רק דמות דומיננטית בוול סטריט, אלא גם במפלגה הדמוקרטית - התפתח מאבק ציבורי.



המאבק בין ראטנר לקואומו היתדרדר בחודשים האחרונים לטונים עוינים. לאחר חודשים ארוכים של משא ומתן, לאף אחד מהצדדים אין מה להפסיד מהתחפרות בעמדתו. אלא אם ראטנר יגיע להסדר עם קואומו, דבר שנראה לא סביר, קואומו צפוי להעביר בינואר את החקירה לידי מי שיתמנה לתובע הכללי הבא, כאשר קואומו עצמו ייכנס לתפקיד מושל ניו יורק.



ראטנר יצא נגד משרד התובע הכללי ביום חמישי, והאשים את קואומו בניסיון פוליטי להגיע לכותרות. הוא יצא גם נגד חברת ההשקעה הפרטית, שהוא עצמו אחד ממייסדיה, קואדרנגל גרופ. קואדרנגל כבר הגיעה להסדר עם קואומו ועם הרשות לני"ע לפני כמה חודשים.



"לא אכנע לבריונות", אמר ראטנר. "הפרשה הזו היא הפעם הראשונה ב-35 שנותיי בעולם העסקים שבה מישהו מטיל ספק ביושרתי ובמוסריות מעשי", אמר. "בכוונתי לטהר את שמי באמצעות מאבק נחרץ נגד התביעה הפוליטית הזו".



"כשהוא תושאל הוא שמר על זכות השתיקה"



תוך שעות ספורות, הגיב משרדו של קואומו, בטענה כי ראטנר סירב לשתף פעולה עם החקירה. "לראטנר יש עכשיו הרבה מה לומר, בעוד הוא עושה ספינים לחבריו בעיתונות, אך כשהוא תושאל תחת שבועה בנוגע לעסקותיו עם קרנות הפנסיה, הוא היה הרבה פחות דברן, ושמר על זכות השתיקה שלו 68 פעמים", אמר ריצ'רד במברגר, דוברו של קואומו.



עורכי דינו של ראטנר יצאו למתקפה ביום חמישי, עם שלל מסמכי בית משפט החולקים על טענותיו של קואומו. באחד המסמכים הקשורים במחלוקת של ראטנר עם קואדרנגל, נכתב כי "הגיעה העת לשים קץ לשימוש בראטנר כשעיר לעזאזל". עורכי דינו של ראטנר ביקשו גם גישה למזכרים פנימיים של משרד התובע הכללי הקשורים בחקירה, מכיוון שראטנר רצה לדעת מי מהמשרד מדליף מידע לתקשורת.



המאבק של ראטנר עם קואומו החל לפני מספר שנים, כשמשרד התובע הכללי החל לבחון כיצד חברות השקעה קיבלו סכומי כסף מקרן הפנסיה של עובדי מדינת ניו יורק, ואם היו להם קשרים בלתי חוקיים עם נציגי הקרן.



ההשקעות של קרן הפנסיה של ניו יורק הניבו לא רק דמי ניהול - 5 מיליון דולר במקרה של קואדרנגל - אלא גם הוסיפו לקרנות שבהן הושקעו הכספים יוקרה שמשכה משקיעים נוספים. החשד הוא כי הקרנות, קואדרנגל ביניהן, שילמו לעובדי קרן הפנסיה או העניקו להם מתנות על מנת שיפנו אליהן השקעות. נוהג זה נאסר כיום בחלק מקרנות הפנסיה.



המחלוקת בין ראטנר לקואומו הסלימה ב-2009, לאחר שראטנר מונה לראש צוות המשימה של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, לחילוץ מגזר הרכב האמריקאי. עבור ראטנר, היתה זו חזרה כמנצח לוושינגטון, שם עבד בתחילת הקריירה שלו ככתב העיתון "ניו יורק טיימס". כשראטנר מונה לצוות המשימה, משרד התובע הכללי העניק לראטנר חסינות מפני אישומים פליליים בנוגע לפרשיית הקיקבקים, מכיוון שלפי תכתובות הדואר האלקטרוני שלו, לא היה נראה כי שיחק תפקיד בנושא באופן אישי.



אך לאחר שראטנר עזב את קואדרנגל, החברה חקרה את מעורבותה עם קרן הפנסיה של מדינת ניו יורק, וגילתה תכתובות דואר אלקטרוני שלא הועברו למשרדו של קואומו. אלה היו מסמכים מרכזיים בתביעה של קואומו נגד ראטנר, ומשרד התובע הכללי זעם על כך שהתכתובות האלה לא הועברו לידיו מלכתחילה.



המתיחות התעצמה באביב האחרון, כאשר קואדרנגל הסדירה את האישומים נגדה עם הרשות לני"ע ועם משרדו של קואומו, בנפרד מראטנר. קואדרנגל דרשה מראטנר לשלם יותר ממחצית מהסכום שהסכימה לשלם - 12 מיליון דולר. את יתרת הסכום שילמו שותפים בהווה ובעבר בחברה. ראטנר הרוויח יותר מ-190 מיליון דולר בתשע שנותיו בקואדרנגל, לדברי אדם המכיר את הנושא. דיווידסון גולדין, דובר מטעם ראטנר, אמר כי ראטנר מאמין שחלקו בתשלום זה צריך להיות נמוך יותר, ולשקף את אחזקותיו בקואדרנגל.



באוגוסט, הוציא משרדו של קואומו צו הבאה לראטנר, המחייבו להופיע לשימוע. "בהינתן שהתובע הכללי כבר איים כמה פעמים בתביעה, מובן שעורכי דינו של ראטנר ייעצו לו לשמור על זכות השתיקה", בתגובה ל-68 השאלות שנשאל, לדברי גולדין. גולדין התייחס לאישומים אפשריים בגין שקר תחת שבועה, הקשורים לסתירות בדיווחיו המוקדמים של ראטנר על הפרשה. קואומו לא הגיש אישומי שבועת שקר או אישומים פליליים אחרים בינתיים.



למרות צרותיו המשפטיות, ראטנר עדיין נהנה מלוח זמנים עמוס בהופעות בתקשורת. אשתו, מורין וייט, פעילה בתחום גיוסי התרומות למפלגה הדמוקרטית. וייט תרמה בתחילת השנה 5,000 דולר לאריק שניידרמן, שיחליף את קואומו בתפקידו כתובע הכללי של מדינת ניו יורק. דוברו של שניידרמן סירב לדון בנושא, אך אמר כי בכוונתו לנקוט יד קשה כתובע כללי.



כאשר נשאל ראטנר ביום חמישי על ידי כתב cnbc האם החקירות יגזלו מזוהר הצלחתה של gm בהנפקתה, נמנע ראטנר מתשובה ישירה. "אחרים יצטרכו לשפוט", אמר. "עבורי, זו פשוט הפרשה הכאובה ביותר בחיי המקצועיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully