וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את אמפריית הכבלים של בעלי HOT

מיכאל רוכוורגר ואמיר טייג

22.11.2010 / 8:05

פטריק דרהי המחזיק ב-45% מ-HOT, מנסה לגייס לפחות 600 מיליון שקל ממוסדיים ישראליים. לשם כך מציג דרהי את כלל אחזקותיו בחברות הכבלים באירופה. היעד: העלאת שיעור ה-EBITDA של HOT

קשה למצוא משקיע ישראלי שהכיר לפני שנה וחצי את שמו של פטריק דרהי. ואולם האיש שנחוש בימים אלו להיות גורם משמעותי בשוק התקשורת הישראלי, עובר בין המוסדיים הישראלים במטרה לגייס 600 מיליון שקל (בשלב מאוחר יותר הוא מתכוון להרחיב את הגיוס עד למיליארד שקל) באמצעות חברת קול-הולדינגס הפרטית שלו. לצורך זה הוא חושף עצמו בימים אלו בפני המוסדיים הישראליים.

המצגת לשוק ההון לקראת הגיוס שהגיעה ל-themarker חושפת בראשונה את פעילות התקשורת של דרהי באירופה, שממנה נגזרה יכולתו הפיננסית להשתלט על hot. דרהי מבקש להנפיק בישראל אג"ח צמודות מדד בעלות מח"מ (משך חיים מוצע) של 5.3 שנים, שייתכן שידורגו בעתיד. הריבית של האג"ח תשולם בשני תשלומים חצי-שנתיים. הקרן של האג"ח תיפרע באופן הבא: 10% ב-2012-2013, 30% ב-2014-2016 ו-60% היתר ב-2017-2018.

במסגרת הגיוס ייתן דרהי למוסדיים בטוחות באמצעות שעבוד מניות של hot (המשוחררות כיום מכל שעבוד) בשיעור כיסוי של 120% מהיקף החוב - כך שאם הגיוס הכולל יסתכם במיליארד שקל ישועבדו מניות בשווי של 1.2 מיליארד שקל. בנוסף, נקבע מנגנון התאמה של היחב בין גובה החוב לשווי הבטוחות, כך שאם יירד ל-110%, דרהי ישלים אותו ל-120%; ואם היחס יעלה ל-140%, ישוחררו מניות כך שהיחס יחזור ל-120%. את ההנפקה מובילות כלל פיננסים חיתום, לאומי פרטנרס חתמים ופועלים אי.בי.אי.

דרהי זקוק לכסף בעיקר כדי להגדיל את אחזקותיו ב-hot. הוא מתכוון לרכוש בהקצאה פרטית עוד 2% ממניות החברה, וכן לרכוש את מניותיו של אליעזר פישמן ונוני מוזס ב-hot. סכום ההשקעה הכולל שלו בחברה מסתכם ב-1.03 מיליארד שקל ואמור להתבצע בצורה מדורגת, כאשר ב-2011 ההשקעה אמורה להיות 700-750 מיליון שקל (תלוי במימוש ההסכמים עם מוזס).

בהתאם לכך, אם דרהי יצליח לגייס לפחות 600 מיליון שקל, הוא יוכל לעמוד בהתחייבויות האלו גם ללא ביצוע גיוס אג"ח של עד מיליארד שקל ב-hot, כשלצורך כך קיבלה החברה באחרונה דירוג מחברת מידרוג.

במקביל לגיוס בקול-הולדינגס פועל דרהי באופן נמרץ מול הבנקים המממנים את hot בראשות לאומי. זאת כדי להגיע עמם להסכמות בכל הקשור לבניית תוכנית מימון מחדש של חוב החברה, הנאמד כיום בכ-2.5 מיליארד שקל (רק למערכת הבנקאות). הדבר נועד בין השאר לכך שהבנקים ייתנו סוף סוף לחברה את האישור המיוחל להתחיל לחלק דיווידנדים, מה שיקל את העומס הפיננסי הכבד שנטל דרהי על עצמו בעקבות הרכישות של מניות hot ומירס בסכום כולל של כ-1.9 מיליארד שקל.

עד כה לא היה צורך במינוף

המצגת לשוק ההון חושפת טפח מאימפריית התקשורת שבנה דרהי בכ-15 השנים האחרונות. אחזקתו העיקרית של דרהי היא בחברת אלטיס (altice group), חברת השקעות גלובליות בתחום הכבלים והטלקום. אלטיס הרשומה בלוקסמבורג מחזיקה ב-100% ממניות קול-הולדינגס, שהיא החברה האם של hot ומחזיקה כיום ב-44.8% ממניות חברת הכבלים הישראלית.

מהמצגת עולה כי קול-הולדינגס מימנה את ההשתלטות עד כה על hot ללא מינוף, כשדרהי גייס ממשאביו הפרטיים כ-1.2 מיליארד שקל שנדרשו לכך. עקב כך המניות של hot שרכש אינן משועבדות. עם זאת, אלטיס היא חברה ממונפות מאוד. מאז 2002 (השנה שבה נוסדה החברה במתכונתה הנוכחית) גייסה החברה מניות וחוב בהיקף של יותר מ-10 מיליארד יורו.

הפעילות של דרהי כוללת זיהוי ורכישה של חברות בתחום התקשורת, לאחר ביצוע תוכנית התייעלות והשבחה מקיפה, תוך שיפור הפרמטרים התפעוליים - ולאחר מכן מימוש המניות תוך גריפת רווחים נאים.

מדובר לפי דרהי, כפי שעולה מהמצגת, בגישה של "do what you know". דרהי מצטייר כמשקיע שרוכש חברות, משביח אותן ואחר כך מוכר אותן. כך השתלטה אלטיס על שוק הכבלים בצרפת, בלגיה ולוקסמבורג, והגדילה את נוכחותה בשווייץ, האיים הקריביים וישראל. זאת תוך שיפור מתמיד ברווחיות וקצב יצירת תזרימי המזומנים.

במצגת מוצג שיפור ה-ebitda (רווח תפעולי תזרימי לפני ריבית, מסים, פחת והפחתות) במונחים מוחלטים וכשיעור מההכנסות בחברות. לפי המצגת, חברות אלו עלו מ-ebitda של 19% שנה לפני שנרכשו בידי דרהי לרמות של 26%-55% שנה לאחר רכישתן ולרמות של יותר מ-50% כמה שנים לאחר ההשתלטות של דרהי. כך מתכוון דרהי לפעול גם ב-hot. כשהוא החל לרכוש את מניות hot במחצית הראשונה של 2009, ה-ebitda של החברה היה 532 מיליון שקל, 34.4% מההכנסות. נכון לסוף ספטמבר 2010 שיעור זה היה כ-38% להשלים והכיוון של דרהי להביא תוך כמה שנים שיעור זה לרמה של יותר מ-50%.

דרהי ושוק ההון הישראלי רואים לפניהם פוטנציאל רב להשבחה בחברת הכבלים, שהיתה מנומנמת תחת הבעלים הקודמים. בשוק מעריכים כי דרהי לא יישאר תקופה ארוכה ב-hot. הוא מתכוון להשביח את ההשקעה ולצאת ממנה בטווח של כ-5 שנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully