וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ששינסקי יקים צוות לבחינת המימון ב"תמר"

22.11.2010 / 12:00

ועדת ששינסקי מגיבה לטענות שר התשתיות כי פעילות הקידוח ב"תמר" הוקפאה בעקבות דו"ח תמלוגי הנפט והגז. הוועדה תקים צוות משנה לבחינת סוגיות המימון לשותפות החיפושים

ועדת ששינסקי החליטה על הקמת צוות-משנה לבחינת סוגיות המימון הנובעת לכאורה מטיוטת עיקרי מסקנות הדו"ח שפורסם בנוגע לתמלוגי הגז. ההחלטה על הקמת הוועדה נעשתה בעקבות טענות שהועלו מצד השותפות המחזיקה ברישיונות הקידוח בשדה "תמר", וכן "מתוך הכרה בחשיבות אספקת גז למשק הישראלי כבר בשנת 2013 ללא עיכובים", נכתב בהודעה שפורסמה.

נציגי החברה יתבקשו להעביר לוועדה, בהקדם האפשרי, את כל הנתונים הרלוונטיים שיש בהם כדי להסביר ולבסס את סוגיית המימון המיידית של שדה "תמר", ככל שישנה, ובפרט את הממצאים המצביעים על הזיקה הנטענת לטיוטת מסקנות הועדה.

בנוסף לכך, הנחה שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, את מנכ"ל האוצר, מר חיים שני, ללוות את עבודת חברי הועדה ולסייע, ככל שניתוח הממצאים שיועברו יחייב התייחסות נוספת מצד משרד האוצר, מעבר לתחום עיסוקה של הועדה.

שר התשתיות עוזי לנדאו פנה אתמול אל ראש הממשלה בנימין נתניהו במכתב שבו צויין כי "שותפות מאגר הגז הטבעי בתמר הקפיאו כליל את פיתוח המאגר מאז פרסום טיוטת המלצות ועדת ששינסקי לפני שבוע". לנדאו לא פירט במכתב את הסיבה להקפאה, אך טען כי הקמת ועדת ששינסקי עירערה את היציבות בענף וכי "היזם אינו יכול להתחייב לאספקה במועד בפני צרכנים פוטנציאליים, שחייבים מצדם לחתום על הסכם רכישת גז לאלתר. במצב אי הוודאות הקיים ובאין רכישות ארוכות טווח של צרכנים, גם המערכת הבנקאית אינה ממהרת לממן את הפרויקט".

לנדאו ציין בשבוע שעבר כי בכוונתו לבקש בישיבת הממשלה ביום ראשון לדון בנושא מימון פיתוח מאגר תמר. זאת, על מנת שתאשר כי אם יוכיחו שותפות תמר כי הן נזקקות לסיוע פיננסי למימון הפרויקט - תעמיד עבורן המדינה ערבויות. בקשה כזו מצד חברות הגז נדחתה כזכור לפני כשנה בידי משרד האוצר - לאחר שהתברר כי אין צורך בערבויות אלה.

יש לציין כי בעלות הזכויות הישראליות במאגר תמר: ישראמקו, דלק קידוחים, אבנר חיפושי נפט ודורגז לא דיווחו עד כה על הקפאת פיתוח תמר. בנוסף, סעיף 31 לחוק הנפט מחייב בעל חזקה "להתחיל בקדיחת באר פיתוח תוך ששה חדשים מיום שניתן שטר החזקה" – וסעיף 32 לחוק מסמיך את שר התשתיות לחייב בעל חזקה לספק את הגז הדרוש לצרכי המשק.

ביום שישי נפגש שר האוצר יובל שטייניץ ומנכ"ל משרדו חיים שני עם בעלי קבוצת דלק יצחק תשובה, מנכ"ל דלק אנרגיה גדעון תדמור, ועם בעלי ישראמקו קובי מימון - לבקשת חברות הגז. הפגישה עסקה במימון פיתוח מאגר תמר, על רקע טענתן של שותפות המאגר כי יישום מסקנות ועדת ששינסקי יפגע במאמציהן לגייס את המימון הדרוש לפיתוח מאגרי הגז. הפגישה נערכה למרות הצהרת ועדת ששינסקי כי תקיים הליך שימוע בעל-פה לחברות הגז במהלך החודש הבא - ולמרות הצהרות האוצר כי לא ינהל משא ומתן עם החברות הפרטיות ליישום מסקנות ועדת ששינסקי. לפי הערכות, במהלך הפגישה לא הציגו בעלי חברות הגז חומרים חדשים אודות מימון פרויקטי פיתוח מאגרי הגז או פעילויות החיפושים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully