וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרכבת לאילת: זמן הנסיעה מת"א - שעתיים וחצי; "הקו ישרת 3.5 מיליון נוסעים בשנה"

אבי בר-אלי

22.11.2010 / 16:58

משרד התחבורה פרסם היום R.F.I לביצוע פרויקט קו הרכבת מנחל צין לאילת



מהלך רשמי ראשון בדרך לקו הרכבת לאילת: משרד התחבורה פירסם היום (ב') בקשה לקבלת מידע (rfi) עבור ביצוע פרויקט קו הרכבת המהיר לאילת. מדובר בפרויקט זכייני (b.o.t) לתכנון, מימון והנחת מסילת ברזל כפולה מנחל צין ועד אילת, באורך של כ- 170 ק"מ, וכן לתפעול הפרויקט לתקופה נקובה. שר התחבורה, ישראל כץ, ציין כי פרסום הבקשה "נועד לבחון את ההתעניינות והיכולת של הסקטור הפרטי בסלילת קו הרכבת לאילת, וכן את אופן שיתופו במימוש הפרויקט".



תכנון פרויקט קו הרכבת לאילת נכלל במסגרת תוכנית "נתיבי ישראל" שאישרה הממשלה להוספת כבישים ומסילות רכבת בעשור הקרוב. ואולם ביצועו בהשקעה מוערכת של 6-7 מיליארד שקל לא תוקצב במסגרת תוכנית זו הנאמדת כולה ב-27.5 מיליארד שקל.



הפרויקט הוכרז כבר כפרויקט תשתית לאומי – אך רק באחרונה החל בהליכי אישור סטאטוטוריים משום אי הבהירות סביב התוואי המועדף. בדיקת הכדאיות הכלכלית לפרויקט (הכולל מסילת מטענים ונוסעים) הצביעה בעבר על שיעור תשואה פנימית (irr) של כ-5% - הנמוך מן הסף המינימאלי הדרוש להוכחת כדאיות כלכלית בפרויקטי תחבורה (7%). עם זאת, הבדיקה לא שיקללה תרומות חיצוניות לנגב והערבה (פיתוח ההתיישבות, הקמת מפעלים, חיסכון ביצוא תוצרת חקלאית מהערבה, הקטנת מספר המשאיות בכביש הערבה וצמצום זיהום אוויר).



לפי תוכניות משרד התחבורה, זמן הנסיעה של הרכבת מתל-אביב לאילת יסתכם בשעתיים וחצי – ולאורך תוואי זה יוקמו שמונה תחנות רכבת בחצבה, מרכז ספיר, פראן, יהל, יוטבתה, תמנע (בסמוך לשדה התעופה החדש שמתוכנן במקום), שחורת ואילת. מבדיקות שערך אגף תכנון כלכלי במשרד עולה כי תנועת הנוסעים לאילת מסתכמת כיום בכ-8 מיליון נוסעים בשנה. על פי התחזיות צפוי מספר הנוסעים ברכבת להגיע ליותר מ- 3.5 מיליון נוסעים בשנה.



כמו כן, מציין המשרד כי מסילת הרכבת העתידית תשמש גם להובלת מטענים מנמל אילת ישירות למרכז הארץ. מדובר בעיקר בכימיקלים ודשנים שישונעו מאזור הנגב וים המלח ישירות לנמל אילת בדרכם לחו"ל, וכן בכלי רכב מיובאים המשונעים כיום באמצעות משאיות. תנועת המטענים מאילת ואליה מסתכמת כיום בכ-2.5 מיליון טון כימיקלים וכן בכ-140 אלף כלי רכב בשנה.



כץ ציין כי "לפרויקט הרכבת לאילת חשיבות חברתית ממדרגה ראשונה והוא עולה בקנה אחד עם מדיניות הממשלה לקרב את הפריפריה למרכז ולפזר נכון יותר את האוכלוסיה המרוכזת כיום ברובה בין גדרה לחדרה".



מפת הקו המתוכנן:





טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully