וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ח"כ אורלב: מופעלים עלינו לחצים בעניין תמלוגי הגז; ישראל מובילה בגידול בעלי ההון ובריבוי העניים

אופיר בר-זהר

22.11.2010 / 17:41

אורלב: "אנשים שאתה לא מכיר מנסים להשפיע עליך; עברתי תקופה קשה בוועדת ביקורת המדינה וכך גם עכשיו"



ח"כ זבולון אורלב סיפר על הפעלת הלחצים של הלוביסטים בסוגיית תמלוגי הגז בפאנל בנושא טייקונים ויח"צנים שנערך בכנס אילת לעיתונות. לדבריו, "התופעה האנושית שבעל המאה הוא בעל הדעה היא לא תופעה חדשה. ככל שאדם צובר הון הוא משתמש בזה להגדיל את השפעתו וכך להגדיל את הונו. השיטה בישראל עובדת מצוין כי אנחנו החברה המתקדמת ביותר במערב בגידולם של בעלי הון וגם בריבויים של עניים".



לדבריו, "אתה מרגיש את זה בכל פינה וסימטה, ובכל מהלך. פתאום אתה נעלם מעיתונים מסויימים, מותקף על ידי עיתונאים, מגיעים אליך אנשים שאתה לא מכיר ולא שמעת עליהם ומנסים להשפיע עליך. עברתי תקופה קשה בוועדת ביקורת המדינה. עכשיו אני בוועדת הכספים ואני מרגיש את הדבר הזה. אני מצפה שהעיתונות תהיה הגורם המאזן. אם יסמכו רק על המערכת הפוליטית שהיא תאזן אני לא בטוח שיהיה אפשרי".



אורלב אמר כי "כרגע מופעלים לחצים כבדים מאוד בנושא הגז. אני התבטאתי בצורה ברורה וחדה - שצריך לשנות את המצב כך שאזרחי המדינה יוכלו ליהנות מהכסף. קרובים, ידידים ואנשים שאני לא קשור איתם פתאום מתקשרים אליי, מפעילים לחצים ואומרים כל מיני דברים - כמו שהם יקטינו את הכוח שלי בתקשורת". אורלב סיפר כי "אומרים לך שבפעם הבאה יהיה לך יותר קשה להיבחר, קהל הבוחרים שלך לא יאהב את זה, זה לא טוב לעתיד שלך. אין ח"כ שלא שומע דברים כאלה. גם הח"כים בני אדם ויש להם חולשות. בחברה דמוקרטית ובהשתלטות הנאו-ליברלית שמעריצה הון ובעלי הון, אם התקשורת לא תהיה מאזנת - לא נוכל לבד להתמודד. אני מצליח לעמוד בלחצים אבל אני חושש שאחרים לא יצליחו".



מיקי רוזנטל אמר בעניין כי "אין בעיה שלאנשים עשירים יהיה יחצ"ן, זאת מדינה חופשית. הבעיה היא שהם מחזיקים חלק גדול מכלי התקשורת". רוזנטל הוסיף כי "רוב העיתונאים מנסים להיות הגונים. הבעיה היא שהעסק עובד כך - גם עיתונאים הם בני אדם. הם עובדים במקום עבודה ומפנימים את האתוסים. העיתונאי מנסה להיות הגון בתוך הדבר הזה אבל לא יכול לעמוד בפני האתוס של הארגון. ערוץ 10 שונה במובן זה לא בגלל שמנהליו נאורים יותר אלא כי הוא קטן ולא גדל מספיק".



בהמשך הדיון הוסיף רוזנטל כי "רוב העיתונאים מסתכלים בעיניים מצועפות על העשירים ולא עוסקים בהם באופן ענייני כמו שעוסקים בפוליטיקאים. ואם יש כמה שכן, אומרים שאנחנו שונאים עשירים. לדעתי הם משפיעים על חיינו ולכן חייבים לנו דין וחשבון, והם לא מפנימים את זה".



העיתונאי רון קופמן התייחס לראיון של בעל המניות בקשת, יצחק תשובה, באולפן שישי. קופמן אמר כי "אי אפשר לקרוא לזה ראיון ואני 29 שנה במקצוע. תשובה ישב דיבר לא הפריעו לו, והוא קיבל 9 דקות". קופמן פנה לגולן יוכפז, עורך אולפן שישי, ואמר לו "אל תקרא לזה ראיון עיתונאי. הוא לא נשאל בכלל שאלות קשות כמו - למה מגיע לך, האם סיימת לשלם את האג"חים, למה אתה יכול להרים טלפון לראש הממשלה ולשר האוצר, כל השאלות לא נשאלו".



יוכפז ענה כי "הראיון עם תשובה היה כמו כל ראיון אחר. לא היו שום תנאים לראיון הזה. תשובה בחר את אולפן שישי לא בגלל קשת אלא כמו פוליטיקאים שחשוב להם להביע את עמדתם". קופמן אמר כי "הוא בחר כי זה נוח וכי ידע שלא יציקו לו. זה היה פמפלט ובושה לעיתונות. כמו שהאייטם על מוזי והבקבוקים הפגומים היה מספר 30 במהדורה". על כך השיב יוכפז כי "התשובה שלי היא ניקיון הכפיים והתפישה העיתונאית שלנו של מי שעושה את העבודה, לא שמעתי טלפון אחד מהמנהלים או בעלי המניות. מבחינתי ניקיון הכפיים היה מלא". קופמן הוסיף בהמשך כי "כולנו רקובים".



ד"ר נועם יורן, מאוניברסיטת בן גוריון, אמר כי "אולי המשחק נגמר עוד קודם - התקשורת אוהבת עשירים, אנחנו רוצים את חברתם. מסודרים למשל היא סדרה על עשירים שאין בה שום תוכן חוץ מעשירים וגסות הרוח שלהם. בריכה, בחורות, תלכי הביתה עכשיו, קחו מונית יחד, ובאיזה אופן צריך לזכור שאנחנו הציבור הוא בעצם הבחורה". יורם הוסיף בהמשך כי "יש פה מערכות אדירות של שקרים אבל הם לא דבקים במי שעומד בראש כי יש לו הרבה כסף. כל מי שהתקשר פעם לשירות הלקוחות של אורנג' יודע שזאת מערכת שכולה שקר, אבל בכל זאת השקר לא דבק באילן בן דב רק כי הוא עשיר".



מנכ"לית אג'נדה, ענת סרגוסטי, אמרה כי "זה מתחיל מהבעיה שיש הבדל בין כלכלה לרווחה. כאילו כלכלה זה משהו נורא נוצץ, גברים בחליפות מעונבות שמחליטים החלטות הרות גורל. ויש את הרווחה שזה אי שם במדורים אחרים שפעם בשנה מככבים במדורי העוני. כל החלטה כלכלית יש לה השלכה על החברה. זה מתחיל בטרמינולוגיה שמשתמשים בה, ההחלטות הגורליות מול המקרר הריק. הדבר השני זה העיתונות הכלכלית שהתחילה לפרוח כשהפריטו את קופות הגמל והורידו כביכול את הכלכלה לגובה העיניים, ואנחנו ניחליט מה הכסף שלנו כאילו יש לנו כסף שיכול לעשות משהו".



סרגוסטי הוסיפה כי "העיתונות הכלכלית עסוקה בפולחן הכסף, סיפורי סינדרל של מי עשה אקזיט. זה כבר מייצר פער גדול ביני שמשלמת משכנתא לבין מי שיושב למעלה ומרים טלפון לרוה"מ ומחליט איתו החלטות לגביי. התקשורת נופלת לפח הזה. מה זה ביקוש? יש 1.7 מ אנשים עניים בישראל, איפה הם? אני באמת מצטערת שאין להם יח"צנים".



היח"צן אמיר דן, העובד גם עם ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט, אמר כי "במדינת ישראל אם יש לך כסף מגיע לך עונש וצריך להתעלל בך, כי למה לי אין ולך יש? זה אומר שאתה הון שלטון. למרבית הלקוחות שלי אני ממליץ להתרחק מהתקשורת. אני וקולגות מנסים כמה שפחות לדחוף אותם. מי שרודף אחריהם ורוצה אותם ולהכניס אותם לכל מקום זה התקשורת והמלחמה האמיתית זה לא להכניס לתקשורת כי זה הכי קל בעולם אלא להגן עליו מעיתונאים. ברגע שקוראים לו טייקון או אוליגרך אוטומטית זה בנאדם שמגיע לו ושצריך להכניס לו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully