וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אברהם ביגר פורש ממכתשים אגן

יורם גביזון

23.11.2010 / 10:00

על רקע פרסום דו"חות רבעוניים מאכזבים וגידול בהפסדי החברה, הודיע יו"ר מכתשים אגן על פרישתו. ביגר הכחיש כי הפרישה נובעת מחילוקי דעות חריפים או מתיחות אישית בינו לנוחי דנקנר

אברהם ביגר יו"ר חברת מכתשים אגן שבשליטת קבוצת אי.די.בי הודיע אמש (ג') לדירקטוריון מכתשים על כוונתו לסיים את תפקידו ב-31 לדצמבר 2010.

ביגר אמר כי "היה לי הכבוד לנהל את מכתשים ב-4 השנים האחרונות בתקופה מעניינת ומאתגרת. אני שמח שהצלחנו לשמר את מעמדה של מכתשים כשחקנית דינמית ומובילה עולמית עם מכירות של מיליארדי דולרים ב-5 יבשות בזכות הון אנושי, חדשנות ויוזמה".

ביגר הוסיף כי למכתשים יש פוטנציאל ואפשרויות צמיחה מגוונות. "אני משוכנע שהחברה תוסיף לשגשג ולהיות מובילה עולמית בתחומה". ביגר ציין שבכוונתו להישאר בקבוצת אי.די.בי והכחיש כי פרישתו נובעת מחילוקי דעות חריפים או מתיחות אישית בינו לבין נוחי דנקנר, יו"ר קבוצת אי.די.בי או ארז ויגודמן מנכ"ל מכתשים אגן.

הרווח התפעולי ירד ל-4.6 מיליון דולר

על רקע זה, פירסמה הבוקר החברה את דו"חותיה, תוך שהיא עומדת בתחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות, אך מחמיצה את התחזיות בכל הנוגע לשורות התחתונות, כאשר האנליסטים חזו רווח תפעולי במקום הפסד תפעולי, והפסד נקי נמוך יותר.

הכנסות מכתשים אגן עלו ב-22% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-533.1 מיליון דולר. עם זאת, החברה הגדילה את הוצאותיה, ובמיוחד בסעיפי המכירה והשיווק שהסתכמו ב-105 מיליון דולר ברבעון, כך שרשמה הפסד תפעולי של 4.6 מיליון דולר. החברה אמנם צימצמה את ההפסד, לעומת הפסד תפעולי של 6.1 מיליון דולר שרשמה ברבעון השלישי של 2009, אך תחזיות האנליסטים היו לרווח תפעולי.

בשורה התחתונה, התרחב ההפסד שהיא מציגה לבעלי מניותיה ל-56.2 מיליון דולר ברבעון, לעומת 17.5 מיליון דולר ברבעון המקביל. התרחבות ההפסד נובעת מהטבת מס של 17 מיליון דולר שקיבלה ברבעון המקביל, לעומת מיסוי של 15 מיליון דולר ששילמה ברבעון, ולגידול בהוצאות המימון נטו.

החברה מציינת מספר גורמים שהשפיעו משמעותית על תוצאותיה ברבעון: רמת מחירי מכירה נמוכה יותר מחד, אך מנגד התייקרות מחירי הסחורות החקלאיות, בעיקר סויה וחיטה, אשר תמכה בביקושים למוצרים להגנת הצומח, אותם מייצרת החברה, וגרמה לעלייה בכמויות המכירה בתחום. עוד מציינת החברה את התחזקות הדולר לעומת היורו, אשר הביא לקיטון בערך הדולרי של מכירותיה.

הבעיה המרכזית של החברה נובעת ממצבה בשוק הברזילאי. במהלך הרבעון השלישי חלה ירידה בהיקף המכירות ובשיעורי הרווחיות ביחס לתחזיות בחברה הבת בברזיל, לה מייחסת מכתשים חשיבות רבה כמנוע צמיחה מרכזי. עקב כך, כותבת החברה בדו"חותיה כי היא מבצעת תוכנית ארגון מחדש בברזיל, הכוללת צמצום משמעותי של פעילות הייצור וכוח האדם, והעברת מוצרים מייצור עצמי למיקור-חוץ (אאוט-סורסינג).

"לעמידה בתחזיות האנליסטים בשורה העליונה ישנה משמעות מכיוון ובאזהרת הרווח שפירסמה החברה לאחרונה היא ציינה כי תהיה צמיחה של 20%", כך אמר הבוקר יואב בורגן, מנהל מחלקת מחקר בפועלים סהר. "הבעיה הגדולה בדו"חות זה ההפסד הנקי המאוד כבד. וזאת, אף על פי שגם באזהרת הרווח ציינה החברה שההפסד הנקי יהיה משמעותית גדול יותר מזה של מהרבעון המקביל, שגם הוא היה חלש מאוד, בעיקר בשל נסיבות עסקיות קשות מאוד בשוק הברזילאי".

בורגן הוסיף כי "הרווחיות הגולמית הנמוכה (שיעור רווח גולמי של 25.4%), הדומה לזו של הרבעון המקביל, היא שהביאה את מכתשים להפסד תפעולי. החולשה הגדולה של הרבעון נובעת מהרווחיות הגולמית, מהקפיצה בהוצאות המס ומגידול בהוצאות המימון".

גם ברבעון הזה נמשכת מגמת הירידה ברמת המלאים הגבוהה שאיפיינה את שוק הדשנים ב-2009: ברבעון השלישי קטן מלאי מכתשים ב-27.7 מיליון דולר. נכון לסוף ספטמבר הוא עומד על 933.7 מיליון דולר - קיטון של 3% לעומת המלאי במחסניה ברבעון המקביל.

בתשעת החודשים הראשונים של 2010, עלו הכנסות החברה ב-8% לעומת התקופה המקבילה, והסתכמו ב-1.86 מיליארד דולר. החברה רשמה רווח תפעולי של 146 מיליון דולר בתקופה - גידול של 6.4% לעומת ינואר-ספטמבר 2009. גידול של 15 מיליון דולר בהוצאות המימון בינואר-ספטמבר 2010, לעומת התקופה המקבילה, יחד עם גידול של 22 מיליון דולר במיסים ששילמה, הצניחו את הרווח הנקי ב-57% ל-27 מיליון דולר.

בעקבות הודעתו של ביגר, אמר היום נוחי דנקנר, יו"ר קבוצת אי.די.בי: "אני מודה לאברהם ביגר על התקופה שבה כיהן כיו"ר ומנכ"ל מכתשים אגן בעידן של שינויים ותמורות גלובליים. ביגר הוביל תהליכי התרחבות לשווקים חדשים ותהליכי שיפור תפעוליים שסייעו למכתשים לשמר את מעמדה כמובילה עולמית. ביגר משמש בתפקידי ניהול בקבוצת אי.די.בי למעלה מ-7 שנים ועשה זאת תוך הפגנת מנהיגות, תבונה ושכל ישר. ביגר ימשיך לכהן כדירקטור בחברת סלקום (-0.79% , 12550.0) ואני מקווה שגם בתפקידים ובשיתופי פעולה בעתיד".

חברת כור, בעלת השליטה במכתשים, מנהלת מו"מ עם חברת כמצ’יינה הסינית על העברת השליטה במכתשים לכמצ'יינה לפי שווי חברה של 2.4 מיליארד דולר.

צופים שינויים במבנה העסקה ובתנאיה

חברת כור עדכנה ביום ראשון כי בעקבות סבב שיחות נוסף שהתנהל עם כמצ'יינה עד יום חמישי שעבר והד"וחות הכספיים של החברה עולה כי צפויים לחול שינויים במבנה העסקה ובתנאיה. כמצ'יינה דרשה להוריד את שווי העסקה ב-11% מ-2.7 מיליארד דולר ל-2.4 מיליארד דולר, שמשקף מחיר של 20.3 שקלים למניה. מנית מכתשים הגיבה בירידה של 6.8% במחזור של 68 מיליון שקל שגבוה ב-30% מהמחזור היומי הממוצע במניה.

כמצ'יינה מבקשת להקטין את כמות המניות שתרכוש מכור כך ששיעור האחזקה של כור במכתשים אגן לאחר העסקה יהיה גבוה מ-30% כפי שאמור היה להיות על פי המבנה המקורי של העסקה. עוד מבקשת כמצ'יינה לבטל את אופצית המכר שניתנה לכור על פי המבנה הראשוני של העסקה, אולם כאמצעי לעקוף את נושא מימוש יתרת המניות של כור במכתשים אגן. נבחנת אפשרות שכמצ'יינה תגבה הלוואה ללא זכות חזרה ללווה (Non Recourse) שתקבל כור מבנק זר ושהבטחון היחיד לפרעונה יהיו יתרת מניות מכתשים אגן שכור תמשיך להחזיק. כור אינה מציינת מה יהיה גובה ההלוואה שתקבל. כור מבהירה שהמגעים בינה לכמצ'יינה נמשכים ושאין וודאות כי יושלמו בהצלחה.

ההרעה בתנאי העסקה מבחינתה של כור, כפי שמשתקפים בעדכון, באה בהמשך לאזהרת רווח שמכתשים אגן פירסמה ב-11 באוקטובר, עם הדיווח הראשוני על המו"מ. מכתשים אגן דיווחה אז כי היא צופה להפסד גבוה משמעותית מהפסד של 18 מיליון דולר ברבעון המקביל ב-2009 בשל הוצאות חד פעמיות, גידול בהוצאות המימון ובהוצאות המס, וזאת אף שמכתשים צופה לגידול של 20% במכירות בהשוואה לרבעון המקביל ב-20009 ל-523 מיליון דולר.

עדכון ראשון - 07:00

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully