וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אשדוד מכוונת לצעירים עם דיור בר-השגה

רנית נחום הלוי

23.11.2010 / 7:15

התוכנית של עיריית אשדוד לדיור בר-השגה: מציעה לקבלנים זכויות בנייה תמורת דירות בהנחה. התוכנית צפויה להיתקל במכשולים בדרך לאישור בגלל בעיות חקיקה

עיריית אשדוד מקדמת הקמה של פרויקטים של דיור בר-השגה לצעירים, תוך פיקוח על מחירי הדירות. מחיר הדירות בפרויקטים ינוע בין 700 ל-750 אלף שקל לדירות בשטח של 75-85 מ"ר בהתאמה. את המהלך יזם ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי.

המהלך של לסרי עשוי להיתקל במכשולים רבים בדרך לאישור התוכנית בוועדות המחוזיות. חוות דעת שהוציא היועץ המשפטי של משרד הפנים מבהירה כי קידום תוכניות לדיור בר-השגה נוגד במקרים רבים את חוק התכנון והבנייה, ועל כן נדרשת חקיקה בנושא. משמעות חוות הדעת היא כי כל עוד הממשלה לא תיזום חקיקה לדיור בר-השגה, לא יהיה ניתן לקדם פרויקטים כאלה (ראו מסגרת).

התוכנית נקבעה בשיתוף חברות הנדל"ן הפעילות בעיר, והיא עשויה להיות מאושרת במועצת העיר בחודשים הקרובים. במסגרת הדיונים ניסו חברות הנדל"ן להעלות את רף המקסימום למחיר המפוקח שקבעה העירייה.

2,000 דירות עד 2013

לפי טיוטת התוכנית, שהוכנה על ידי ד"ר יניב סהרוני, המטרה של עיריית אשדוד היא להגיע עד 2013 ל-2,000 דירות במסגרת דיור בר-השגה לצעירים. בעיריית אשדוד מציינים כי עד היום אושרו לפחות שבעה פרויקטים, הכוללים כ-322 דירות במסגרת דיור בר-השגה - רובם באזור היוקרתי של העיר. במקביל משווק משרד השיכון 531 דירות לפי מחיר למשתכן, לפי קריטריונים דומים.

לפי התוכנית של עיריית אשדוד, הפיקוח יחול על מחירי דירות שייבנו על ידי חברות נדל"ן במסגרת הקלות שביקשו להרחבת פרויקטים מאושרים. לדברי לסרי, יהיו קיימים שני מסלולים אפשריים עבור הקבלנים. במסלול הראשון תאשר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר תוספת יחידות דיור בפרויקט לפי תקנת שבס, המאפשרת תוספת בנייה בשיעור של 20% מסך זכויות הבנייה בפרויקט, ובלבד ששליש מהדירות שייתווספו לפרויקט יענו על הקריטריונים של דיור בר-השגה. מסלול זה תהיה בסמכות ועדה מקומית. במסלול השני, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר תאשר תוספת זכויות בנייה של יותר מ-20%, עד כמה שהתנאים הסביבתיים מאפשריים, אך אישור זה ידרוש אישרור מצד הוועדה המחוזית.

לדברי לסרי, לאחר אישור היוזמה, הכוללת אישור של הקריטריונים ומנגנוני הפעולה, בכוונת העירייה לשכור חברה חיצונית או משרד עו"ד שיפעל מול היזמים וינהל את הפריקטים לדיור בהישג יד.

"החברה החיצונית תעקוב אחרי המאגר של יחידות הדיור שנאשר לדיור בר-השגה", אומר לסרי. "כל תוכנית שתאושר בוועדה המקומית תועבר לחברה, שתידרש לפרסם מודעות לתושבים, להנפיק תעודות זכאות בהתאם לקריטריונים שנקבעו, לבצע הגרלות בין הרוכשים הפוטנציאלים וללוות את הרוכשים במועד חתימת ההסכם". לפי התוכנית של עיריית אשדוד, הרוכשים לא יוכלו למכור דירה שקנו במסגרת התוכנית במשך שלוש שנים. הפרה של התנאי תוביל לקנס של כ-200 אלף שקל.

להשאיר את הצעירים

המטרה של עיריית אשדוד היא להשאיר את הצעירים בעיר. לפי נתוני העירייה, ב-2009 לבדה עזבו את אשדוד 2,755 צעירים בגילאי 18-35. כמו כן יצאו מאשדוד 1,710 תושבים בין הגילאים 0-17, 1,342 תושבים בין הגילאים 36-60 ו-387 תושבים מעל גיל 61.

לפי הקריטריונים שקבעה העירייה הדירות יימכרו לזוגות נשואים בלבד, שאחד לפחות מבני הזוג הוא מתחת לגיל 35. בנוסף דורשת העירייה כי לפחות אחד מבני הזוג יגור באשדוד בשלוש השנים האחרונות לפני רכישת הדירה, שהזוג לא יחזיק דירה נוספת במקביל, ושבני הזוג יהיו בעלי תעודת זכאות של משרד הבינוי והשיכון.

לדברי מיטל עמר, יועצת נדל"ן בחברת rehouse, באזורים הישנים באשדוד (רובעים א'-ב') נמכרות כיום דירות בשטח של כ-75 מ"ר במחיר של כ-730 אלף שקל בממוצע. במרכז העיר (רובעים ד'-ה') נמכרות דירות בשטח של כ-85 מ"ר במחיר של כ-830 אלף שקל בממוצע. בדרום העיר (רובעים י"ב, ט"ו, ט"ז), נמכרות דירות בשטח דומה תמורת כמיליון שקל בממוצע.

"קבענו מחיר לפי ממוצע המחירים באשדוד, פחות 15%", מסביר ראש העיר לסרי, "דירות ששיווק משרד השיכון נעות בין מחירים של 950 אלף שקל למיליון שקל. אנחנו החלטנו להפחית את מחיר המקסימום פי כמה. התוכנית היא ישימה, משתלמת לכל הצדדים ולא דורשת מהמדינה דבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully