וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק האג"ח באירופה מאותת: יוון ופורטוגל בסכנה

דפנה מאור

23.11.2010 / 6:55

מי הבאה בתור



>> האג"ח של מרבית מדינות אירופה רשמו עליות ביום שני, לאחר שאירלנד סופסוף ביקשה סיוע מהאיחוד האירופי וקיבלה חבילה של 90 מיליארד יורו. הסיוע יסתום את החור בתקציב של אירלנד לשלוש השנים הבאות, ויסייע למנוע את קריסת הבנקים שלה, שסבלו מבריחת פיקדונות בחודשים האחרונים באופן שסיכן את יציבותם.

תגובת השווקים לחילוץ השני בתוך שישה חודשים היתה פושרת. בבוקר נרשמו עליות שערים בבורסות אירופה, אך בצהרי היום גברו הלחצים והן עברו לירידות בחלקן. לונדון, בהובלת מניות הבנקים שלה, שחשופים לצרות של אירלנד יותר מכל מערכת בנקאית במדינה בעולם; ובורסת מדריד בספרד, הכלכלה הענקית ששקועה גם היא בגירעון חמור, התבלטו בירידות.



הפעילות בשוק האג"ח היתה מאלפת יותר. האג"ח של מרבית המדינות עלו, והתשואות עליהן ירדו. כשהתשואות יורדות, עלויות המימון של הממשלות יורדות - סימן מובהק לשיפור במצב רוחם של המשקיעים והאמון שהם נותנים בכושר הפירעון של הלוות. אירלנד נהנתה מרגיעה קלה, עם נסיגה של 0.04% בתשואה, אך מאחר שהיא מושא החילוץ ומכיוון שתשואותיה גבוהות גם ככה, לא היה בכך הפתעה. תשואותיהן של האג"ח של איטליה, וגם הלוות הבטוחות בריטניה, גרמניה וצרפת, רשמו אף הן ירידות. שתי מדינות התבלטו בעלייה בתשואות - סימן למתח גובר בקרב המשקיעים. מדינות אלה הן יוון ופורטוגל.



באשר ליוון, אין פלא שהתשואות שלה עולות - והן גבוהות כעת אף יותר משהיו לפני החילוץ. יוון נתקלת בקשיים במאמציה לעמוד ביעדי הקיצוץ והקטנת הגירעון. הרפורמות המבניות שנועדו להפוך אותה לכלכלה יעילה ותחרותית יותר לא מצליחות להכות שורשים בזמן הקצר שעבר מאז הסכימה לתנאי החילוץ. ואילו פורטוגל מסומנת כמועמדת הבאה ליפול.



גם שער היורו לא סיפק נחת למנהיגי אירופה. בבוקר שלמחרת החילוץ הוא עלה בכ-0.6% מול הדולר, אך בצהריים העליות כבר נמחקו כמעט לגמרי.



הבשורה המדאיגה ביותר, אולי, באה מצד כלכלה קטנה שנמצאת בצד השני של העולם. ניו זילנד, למרות הבידוד היחסי שלה, היא כלכלה קטנה שסבלה גם היא מבועת נדל"ן גדולה. ביום שני הורידה סוכנות הדירוג s&p את תחזית האשראי של ניו זילנד. הסכנה אינה ברורה ומיידית, אך הסוכנות הזהירה את ממשלת ניו זילנד מצבירת חובות גדולים ודרשה קיצוצים תקציביים כדי לבטל את איום הורדת הדירוג. אין פלא שממשלת ניו זילנד נאבקה כל כך קשה נגד העברת הפקת הסרט "ההוביט" מחופיה היפיפיים לארצות ניכר. לנוכח איום משבר החובות, אולי הוביטים שגונבים אוצרות זהב מדרקונים הם הדרך האידיאלית לסתום גירעונות תקציביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully