וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחומים המטרידים ביותר את הישראלים: ביטחון תעסוקתי ובריאות

מאת עדי דברת-מזריץ

23.11.2010 / 6:55

בעולם, לעומת זאת, מודאגים בעיקר מעליית מחירי המזון - כך עולה ממדד ביטחון הצרכנים של נילסן. כדי לחסוך מעדיפים הצרכנים לקצץ בבילויים וברכישת בגדים. השימוש הפופולרי לכסף העודף: חסכונות



>> הצרכן הישראלי מוטרד בעיקר משני נושאים: ביטחון תעסוקתי ובריאות - כך עולה ממדד ביטחון הצרכנים של חברת נילסן לרבעון השלישי של 2010, הבוחן את תחושת היציבות הכלכלית בקרב צרכנים.



המדד, שמסתמך על סקר בקרב יותר מ-26 אלף צרכנים בעולם, מספק אינדיקציה לתחושות הצרכן כלפי המצב הכלכלי הנתון ולגבי הכוונות והציפיות העתידיות שלו בהתבסס על שאלות בתחום ביטחון הצרכנים בשוק העבודה, מצבם הכספי ומוכנותם לקנות דברים שהם רוצים וצריכים. החישוב מתבצע בהתאם לאינדקס, שלפיו ציון של מתחת ל-100 נקודות מראה על רמות פסימיות ומעל למאה נקודות על רמת אופטימיות הצרכן.

ההפרטות, התגברות התחרות במשק ועליית חלקם של החוזים האישיים על חשבון ההסכמים הקיבוציים גרמו לעובדים לחוש בטוחים פחות במקום העבודה: 12% מהנשאלים בישראל הגדירו את נושא הביטחון התעסוקתי כדאגה הגדולה ביותר שלהם לחצי השנה הקרובה.



מספר זהה של נשאלים נקבו בנושא הבריאות כדאגתם העיקרית, אך מדובר בירידה מהשנה שעברה, אז 18% הגדירו את הבריאות כדאגתם העיקרית. ייתכן כי אז תרמו לכך הפרסומים על התפרצותה הצפויה של מגפת שפעת החזירים.



דאגה מרכזית נוספת בישראל היא חובות (11% לעומת 7% בממוצע העולמי). מדובר בנתון מעט מפתיע, שכן רמת המינוף של משקי בית בישראל נמוכה יחסית, וייתכן כי הדבר נובע מעליית מחירי הדירות שגרמה לרוכשים ליטול משכנתאות בסכומים גבוהים.



בעולם, הדאגה העיקרית לחצי השנה הקרובה היא דווקא עליית מחירי המזון. 13% מהנשאלים בעולם אמרו כי זו דאגתם העיקרית, לעומת 1% בלבד בישראל. נראה שהסיבה לכך היא שבישראל, עקב התחרות בין רשתות השיווק השונות והתחרות בין היצרנים, טרם באו לידי ביטוי מרבית העליות במחירי המזון.



נושא הכלכלה, ש-13% מהנשאלים בעולם דירגו אותו כדאגה הגדולה ביותר שלהם, קיבל 7% בלבד אצל הנשאלים הישראלים. לעומת זאת, נראה כי הפרסומים בשנים האחרונות על ההישגים הנמוכים של תלמידים ותוצאות נמוכות לעומת מדינות מפותחות אחרות מעוררים חששות בקרב הורים, והדאגה בנושא חינוך ורווחת ילדים בישראל גבוהה יותר (11% לעומת 6% בעולם). בנוסף, ניכרת הירידה בדאגה מפשיעה (2% לעומת 6%), לצד עלייה בדאגה ממלחמה (9% לעומת 5% בשנה שעברה).



בטוחים למרות הכל



הזמנים הקשים שעוברים על תחום האופנה ניכרים בבירור בתוצאות הסקר. 58% מהנשאלים אמרו שהפעולה שנקטו בה לצמצום הוצאות משק הבית היתה הפחתת ההוצאה על בגדים. 51% מהנשאלים ענו שהם יוצאים פחות לבלות - מה שמשפיע על מסעדות, בתי קפה, ברים ובתי קולנוע. שני התחומים הגיעו למקומות הראשונים גם בקרב הנשאלים הישראלים וגם בעולם.



במה עוד מצמצמים הצרכנים? הם מקפידים לכבות את האורות וחוסכים בגז וחשמל (50%), מדברים פחות בטלפון (48%) ומוכנים "להתפשר" על מותג פרטי ומוצרי מזון זולים יותר (47%). כמו כן ניכר שהשנה, בניגוד לאשתקד, הישראלים הסכימו גם לצמצם בתחומים הקרובים ללבם עד כדי התמכרות - כמו סיגריות ואלכוהול.



בהשוואה לנתוני הסקר מהשנה שעברה, עולה גם כי אנשים מעדיפים לנסוע בתחבורה ציבורית או למצוא פתרונות אחרים, כך שהשנה צומצם השימוש ברכב הפרטי (30% אמרו שצימצמו, לעומת 23% אשתקד). בנוסף, הצרכנים מנסים להיות מחושבים יותר ומחפשים עסקות משתלמות לביטוח, משכנתא ואשראי (27% לעומת 18%).



גם לאחר תום המשבר הכלכלי, ההרגלים שרכש לעצמו הצרכן בתקופתו נשארו תקפים. 41% מהנשאלים בישראל אמרו שגם כשישתפרו התנאים הכלכליים - ימשיכו לחסוך בהוצאות חשמל וגז (41%), יצמצמו בהוצאות הטלפון (34%), יקצצו בהוצאות הטייק אווי (26%), ירכשו מוצרי מכולת זולים יותר (25%), יוציאו פחות כסף על בגדים חדשים (21%) ויחפשו דילים טובים יותר לביטוח, משכנתא ואשראי (21%). מנגד, ישנם תחומים שהצמצום בהוצאה עליהם יפחת: חופשות, וצריכת בידור בתוך ומחוץ לבית.



באופן כללי, למרות הדאגות והצמצומים הרבים, הישראלים מרגישים בטוחים יותר בנוגע לרווחתם הכלכלית בהשוואה לצרכנים במדינות אחרות בעולם. 35% מהנשאלים מישראל ענו כי הם מאמינים שמדינתם נמצאת כעת במיתון, לעומת 56% בכלל העולם. מדובר בירידה הדרגתית מאז הרבעון השלישי של 2009, אז ענו 69% מהישראלים כי ישראל נמצאת במיתון. מתוך אלה שמסרו כי הם מאמינים שישראל שרויה במיתון, 18% סבורים כי היא תצא ממנו בשנה הקרובה.



הצרכנים הבטוחים ביותר ביציבותם הכלכלית נמצאים בהודו, אך גם בתאילנד, אוסטרליה, אינדונזיה, ערב הסעודית, הפיליפינים וסינגפור. המדינות שצרכניהן הביעו את החשש הגדול ביותר לגבי יציבותם הכלכלית היו פורטוגל, יפן, הונגריה, רומניה ויוון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully