וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איגוד הבנקים מתנגד למרבית השינויים שעושה בנק ישראל בנוהל עבודת הדירקטוריונים

מאת אתי אפללו

23.11.2010 / 6:55

בלעדי בנק ישראל הפיץ טיוטא לשינוי נוהל שעוסק בעבודת הדירקטוריון - שגוררת התנגדויות בבנקים



>> בשבוע שעבר נערכה בפיקוח על הבנקים בבנק ישראל ישיבה רבת משתתפים בין נציגי הפיקוח לאיגוד הבנקים ונציגי הבנקים השונים, ובו העלו האיגוד והבנקים השונים שורה של התנגדויות לטיוטא שהפיץ בנק ישראל לשינוי נוהל בנקאי תקין 301 העוסק בדרך עבודת הדירקטוריונים. ההוראות שמשנה בנק ישראל בנוהל בנקאי תקין 301, בין היתר, מחלישות את יו"ר הבנק אל מול המנכ"ל.

מטרת הטיוטא היא ליצור הפרדה מוחלטת בין ההתנהלות העסקית השוטפת של הבנק לתפקיד הדירקטוריון במבנה התאגידי שלו - שהוא תפקיד פיקוחי. כלומר, בנק ישראל לא רוצה לראות מצב שבו הבנק מנוהל באופן שוטף בידי היו"ר, אבל רוצה שהיו"ר יתווה את המדיניות ואת מדיניות הסיכון של הבנק, ויפקח באופן הדוק על ביצועה.



בישיבה שהתקיימה בנושא השתתפו חברי הוועדה לנהלים תקינים בבנק ישראל בראשות סגן המפקח אור סופר, היועצים המשפטיים של כל הבנקים, ונציגי איגוד הבנקים. התנגדות גורפת מצד המערכת הבנקאית היתה על ההוראה שמגבילה את יו"ר הבנק מלכהן בדירקטוריונים של חברות בנות. הטענה נגד ההוראה היתה שהדבר סותר את הניסיון והתרבות האירגונית הקבוצתית של הבנקים. התנגדות הובעה גם בקשר להחמרת ההוראה לפיה לא יוכלו חברי הדירקטוריון להיות בקשר עם בעלי תפקידים בבנקים "ביוזמות עסקיות, בעניינים עסקיים של לקוחות ספציפיים או בעניין השקעות מסוימות", וכן שדירקטור "לא יטיל מטלות או יורה הוראות לחברי ההנהלה ועובדי התאגיד הבנקאי שלא במסגרת החלטות דירקטוריון, לא יהיה נוכח בדיונים של ההנהלה וועדותיה, לא יהווה צד לעסקות עם הבנק ולא יהיה מתווך בעסקות אלה, ולא יהיה שותף בדיונים עם לקוחות הבנק".



באיגוד הבנקים טוענים כי הוראות אלו בסופו של דבר יפגעו ביכולתו של הדירקטור לקבל מידע שיעזור לו לקבל החלטה בקשר לנושאים שעומדים על סדר היום. הבנקים הביעו התנגדות גם לסעיף שמגביל הקמה של ועדות דירקטוריון וצימצמה את סמכויות ועדות הדירקטוריון, באופן כזה שסמכות ההחלטה בנושאים שונים לא תוכל להיות בוועדות הדירקטוריון אלא בדירקטוריון עצמו. בהקשר זה טוענים הבנקים כי הדבר ייצור עומס לא סביר על דירקטוריון הבנק.



הבנקים הביעו התנגדות גם להוראות בנוהל שנוגעות להחמרת תנאי הכשירות של הדירקטורים החיצוניים בבנקים. שינוי משמעותי בנוהל 301 הוא הקביעה כי היו"ר והדירקטוריון לא יהיו מעורבים במתן אשראי. עד כה, אשראי גבוה מסכום מסוים היה צריך להיות מאושר בדירקטוריון. כעת, לאחר התיקון, הדירקטוריון קובע 15 קריטריונים מפורטים באשר למדיניות האשראי של הבנק, בהם יחס רצוי בין אשראי לנכסי ציבור, סיבולת לסיכון ומגבלות רצויות על רמת חשיפה לסיכונים, מדיניות ביטחונות ומדרג סמכויות למתן אשראי (שייקבע באופן שיצמצם את מעורבות הדירקטוריון בניהול השוטף). מעבר לקריטריונים אלה, הדירקטוריון לא ידון בעסקות ספציפיות למתן אשראי. ביחס לסעיף זה אין לאיגוד הבנקים עמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully