וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקורבן הפוליטי הראשון של משבר החובות: ראש ממשלת אירלנד הודיע על בחירות מוקדמות

ניו יורק טיימס

23.11.2010 / 8:32

בריאן קואן הודיע בעקבות פרישת מפלגת הירוקים מהקואליציה כי יערוך בחירות בינואר לאחר העברת התקציב



ממשלת אירלנד קרובה לנפילה, יומיים בלבד לאחר שחתמה על בקשת סיוע מהאיחוד האירופי ומקרן המטבע הבינלאומית (imf). ראש ממשלת אירלנד, בריאן קואן, הודיע אתמול, בעקבות פרישת הירוקים מהממשלה וקריאתם לבחירות מחודשות, כי יערוך בחירות בינואר, לאחר העברת התקציב ל-2011 בדצמבר. חוסר היציבות הפוליטית באירלנד צפויה רק לתרום לחששות בשווקים לגבי המדינה ששרויה בחובות כבדים ובקשיי נזילות.



הכרזתו של קואן הביאה לסיומו יום עגום באירלנד, במהלכו ניסו מפגינים להסתער על בניין הפרלמנט בדאבלין, וסוכנות דירוג האשראי מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של אירלנד בכמה רמות.



קואן, בהסכמתו לבחירות מוקדמות, נראה כקורבן הפוליטי הראשון של משבר החובות בגוש היורו. ההתפתחויות באירלנד זעזעו את השווקים ואת החוגים הפוליטיים בגוש היורו, שטרם העמידו למבחן בבחירות את מדיניות הצנע אותה אימצו ממשלות רבות בגוש.



ההתמוטטות הקרבה של ממשלת אירלנד לאחר בקשת סיוע יקרה, רק מאשרת את החששות כי האיחוד האירופי טרם הצליח לבלום את התפשטות משבר החובות. אנליסטים מזהירים כי מדינות עתירות חובות כפורטוגל וספרד המקדמות קיצוצים נרחבים ולא-פופולריים בתקציביהן עשויות לעמוד אף הן בפני בחירה לא נעימה: עונש מצד השווקים הפיננסיים על כל הקלה בקיצוצים, בצורת ריביות גבוהות על הלוואות; או עונש מצד בוחרים זועמים הכועסים על הקשיים הכלכליים הממושכים.



"זה יהיה אותו סיפור בכל המדינות האלו – אירלנד פשוט מקדימה את זמנה", אמר דסמונד לחמן, לשעבר מקובעי המדיניות של קרן המטבע, היושב כיום במכון ליזמות אמריקאית בארה"ב (aei). "לכולן שער מטבע מקובע, והן חייבות לבצע קיצוצים אדירים, ולכן אנשים שואלים האם הם הולכים בדרך הנכונה", הסביר.



כישוריו הפוליטיים של קואן סייעו לו להישאר בתפקידו במהלך 3 שנים רצופות של האטה כלכלית, התמוטטות המגזר הבנקאי הגדולה ביותר לאחר זה של איסלנד, ובקשת סיוע משפילה. אך כעת הוא נאלץ להתפטר למעשה בעקבות מהלך מפלגת הירוקים, שותפתו לקואליציה, שהכריזה כי תפרוש מהממשלה ברגע שיתבצעו הקיצוצים והשינויים בתקציב בחודש הבא. אליהם הצטרפו גם מתנגדים במפלגתו שלו, פיאנה פויל.



"ישנם מצבים בהם הצורך לשרת את האינטרס הלאומי עולה על צרכים אחרים, בהם נאמנות מפלגתית וחששות אישיים", אמר קואן בהצהרה, "וזהו מצב שכזה". בהצהרתו אמר קואן כי ממשלתו תציג תכנית ל-4 שנים לצמצום הגירעון בתקציב ל-3% מהתמ"ג עד 2014, לעומת גירעון של 32% בו היא מצויה כיום. הוא אמר כי ימשיך לעמוד בראש הממשלה עד להעברת התקציב ל-2011, שיעמוד להצבעה בפרלמנט ב-7 בדצמבר.



העברת התקציב, שתדרוש קיצוצים של 8.2 מיליארד דולר, תהיה המכשול המרכזי הראשון עבור הממשלה הנוכחית, בדרך לקבל סיוע בסך כ-100 מיליון דולר לו היא זקוקה על מנת לאפשר לבנקיה להמשיך לפעול. ג'ואן ברטון, סגנית ראש מפלגת הלייבור האופוזיציונית, אמרה כי על המפלגה לקבל יותר פרטים על התקציב המתוכנן בטרם תחליט האם לתמוך בו.



פרישת מפלגת הירוקים הפתיעה אפילו את קואן, שהיה בפגישות עם מנהיגיה במשך 5 שעות ביום ראשון, ללא כל מושג כי בכוונתם לקרוא לבחירו חדשות למחרת. כעת, כמעט ודאי כי הבחירות ייערכו בתחילת השנה הבאה. מנהיג מפלגת הירוקים, ג'ון גורמלי, הבהיר בהצהרה כי אין בכוונתו לסכן את הסיוע הפיננסי לאירלנד באמצעות קריאת תיגר על התקציב, אף שזה צפוי לכלול מהלכים קשים כמו קיצוץ חד בשכר המינימום – מהגבוהים באירופה – וצמצום קצבאות הילדים שאינם תלויות הכנסה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully