וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אטיאס: בלי סבסוד דירות לצעירים - נתקע את התקציב

ערן אזרן

23.11.2010 / 12:15

שר השיכון התייחס למחסור בדירות לצעירים ואמר כי יהיה מוכן לתקוע את התקציב אם לא יינתנו הנחות לרכושי הדירות בפריפריה. "מציאות שבה צעירים משעבדים חייהם למשכנתא - בלתי נסבלת"

כנס ישראל לצעירים נפתח הבוקר (ג') בעכו, במהלכו יתקיים פאנל בנושא "דיור בר השגה לצעירים בישראל". האירוע נפתח בנאומו של מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן. לאחריו החל הפאנל, שמועבר בשידור חי ב-TheMarker, בהשתתפותם של שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס, יו"ר קבוצת גאון אחזקות משה גאון, נציגת תנועת התעוררת מרב כהן, יו"ר התאחדות הסטודנטים איציק שמולי, משנה למנכ"ל בנק הפועלים לילך אשר-טופילסקי, מנכ"ל חברת אור סיטי נדל"ן ענבל אור, וראש עיריית אשדוד יחיאל לסרי. הפאנל נערך בהנחיית העיתונאית קרן מרציאנו.

שר השיכון אריאל אטיאס ציין בנאומו כי מציאות שבה צעירים משעבדים חייהם למשכנתא, למרות שהם משלמי מסים ומשרתים במילואים, מקשה על הקיום המשפחתי. "בשנה האחרונה התחלנו להוציא מכרזים לדירות להשכרה, וחלה בתחום הצלחה גבוהה. יש אזורים שלמרות שמגדילים את ההיצע - זה לא משפיע על המחירים.

"בישראל קיים צורך ל-40 אלף יחידות דיור בשנה. בעשור האחרון יש חוסר ב-10,000 דירות בשנה. ניסינו להילחם ולהיאבק בתחילה בהיצע. הגדלת ההיצע אמורה להתחיל להשפיע בעתיד. במקביל, אנו נאבקים בריבית הנמוכה בתולדות במשק, שהכניסה משקיעים בהיקפים שלא הכרנו לשוק. היקף המשקיעים בנדל"ן ב-2008 היה 31% - כפול מהשנה שקדמה לה.

"היכולת שיש היום לראש עיר להחליט אילו דירות יבנו אצלו היא גדולה מידי. יש להם כוח רב גדול להחיל רק את התפיסה שלהם על העיר, ללא התחשבות ביעדים של המדינה. אם ראש העיר לא רוצה שיבנו אצלו בעיר - אז לא יבנו.

"יש בעיה בכמות הדירות הקטנות שבונים כיום, זו בעיה ידועה. הממשלה החליטה לגזור תוכניות שלפחות 20% מהדירות הנבנות יהיו דירות קטנות, וכן אנו פועלים לבנייה שתיועד להשכרת דירות. בנוסף, הממשלה יזמה כמה תמריצים - הקבלנים זכו להנחה של 15% על מחיר הקרקע, ואנו מקדמים רפורמה ברישוי כדי שהתהליך יקרה מהר מידי.

"מזה שנים אנו זועקים מתחת לכל רענן שיש לתת תמריצים והנחות לזוגות צעירים. הגשנו הצעה - ואם צריך נתקע את תקציב המדינה בשביל זה - לפיה כל מי שיקנה דירה באזורי הפריפריה, משרד השיכון יסבסד 800 שקל בכל חודש מהמשכנתא. יש היצעים ענקיים בגליל ובנגב אבל אין דורש. אנו ניאבק שהמדינה תתן את התמריצים הללו"

קינן: הצעירים - הנפגעים העיקריים ממחירי הדיור

מנכ"ל בנק הפועלים אמר בתחילת דבריו כי ההכרה בחשיבות של הגליל נמצאת בעלייה, וציין כי הוא מקווה שיותר פעילויות יועתקו לגליל ויותר עסקים ימצאו כר נוח לפעילותם. "וורן באפט בחר במתמודד הצעיר לניהול האימפריה שלו. אם פעם הפרמטר של הגיל היווה מחסום - אנו רואים חברות גדולות ופרויקטים רבים שמופקדים בידי צעירים. ההצלחות הגדולות ביותר כיום - גוגל ופייסבוק - נזקפות לזכותם של ינוקות, שלא התייחסו אליהם בגלל גילם הצעיר. הצעירים לוקחים את ההובלה בכל תחום תוך אחריות לסביבה".

"עולמם של הצעירים מתבסס על הפעלה של טכנולוגיות ועושים שימוש בנסיונם של חברים ושל בני הדור הישן. באירופה יש בעיה של הזדקנות האוכלוסייה. ישראל היא בין המדינות היחדות שאינה סובלת מבעיה זו. שיעור גבוה של האוכלוסייה הצעירה מעצים את היתרון היחסי של המשק הישראלי בהשוואה למדינות המערב. הוצאות הבריאות הנמוכות יחסית למדינות עם אוכלוסייה זקנה יותר. כן כח עבודה צעיר וזמין. יש לבצע בדיקה קפדנית של מערכות החינוך בישראל. ההון האנושי הגבוה הוא שנותן לנו את היתרון, ולכן נדרשות גם השקעות רבות במערכת החינוך".

"הישגיה הכלכליים של ישראל זכו להכרה בינלאומית בשנה האחרונה כאשר צורפנו לארגון ה-OECD. זה הישג גדול וחשוב אך אסור לנו לנוח על זרי הדפנה. חולשותינו בולטות לעין - פער ההכנסות שני לאחר ארה"ב. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה נמוך באופן יחסי. הישגי התלמידים בארץ נמצאים במגמת ירידה מתמדת. אם לא נפעל בהקדם לתיקון הליקויים - הדבר ישפיע לדורות הבאים. לכן, חייבים להשקיע בתשתיות חינוך שמטרתן לעודד חינוך מדעי וטכנולוגי, ודבר שני חייבים להגדיל את השתתתפות הצעירים במעגל כוח העבודה.

"בעיה עיקרית המציקה לצעירים - היא נושא הדיור: הצעירים הם הנפגעים העיקרים ממחסור בדירות ומעליית מחירי הדירות, שטיפסו בשלוש השנים האחרונות כ-50%, כאשר האינפלציה נמוכה והשכר הנומינלי לא השתנה. חייבים למצוא פיתרון הולם לבעיה זו. אין מחלוקת שמחירי הנדל"ן גבוהים - נדרשים יותר מ-120 חודשי שכר ברוטו על מנת לרכוש דירה ממוצעת - וגם זה לא בטוח. מובן מאליו שבעיה זו מטרידה צעירים. התוצאה היא בעיה חברתית קשה: ללא עזרה מההורים - זוג צעיר מתקשה להגיע לדירה.

"לדעתי קיימת מחויבות של המדינה לצעירים בתחום הדיור - אך אם לא נעשה בנושא מאמץ נראה שהבעיה תלך ותחריף. מה שניתן לעשות הוא להגדיל את ההיצע בשוק הדיור. האחריות של הממשלה היא להגדיל את היצע הקרקעות במיוחד באזורי הפריפריה" לפני כשבוע ראינו צעדים ראשונים על ידי הממשלה - אולם אין ספק שהפעולות שננקטו הן מעטות מדיי, ולכן נדרשות רפורמות נוספות לפיתרון בעיה זו.

"מעבר לצעדים שננקטו - אני קורא לממשלה להקים צוות חשיבה בנושא עם דגש לצעירים, על מנת להציג מסקנות קונקרטיות יותר. עשייה משותפת של הממשלה והסקטור העסקי ישכילו להתמודד עם אותן בעיות".


עדכון ראשון - 11:02

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully